Vraag ivm oefenvragen "De Voertuigen"

Sang

Vraag ivm oefenvragen "De Voertuigen"

Bericht door Sang »

Bij vraag 23 (" Is bij deze combinatie van verkeersborden het gewicht van de chauffeur belangrijk?")

Afbeelding

Antwoord ik Ja, doch ik krijg als reactie dat "Neen" het juiste antwoord is. Als uitleg krijg ik "Dit slaat op de M.T.M..".

De theorie zegt echter het volgende in verband met de M.T.M.:
Wat is de M.T.M.?

Als je een lege auto op een weegschaal zou zetten, dan heeft die lege auto een bepaald gewicht. Bijvoorbeeld 1900 kg.

Maar in een auto zit normaal gesproken ook een bestuurder. Er kunnen passagiers inzitten. Er kan extra lading in de auto liggen.

De FABRIKANT bepaalt hoeveel het totaalgewicht van de lege auto + de bestuurder + de passagiers + de lading maximaal mag zijn om met die auto veilig te kunnen rijden.

Voor een PERSONENAUTO is dat totaalgewicht of de M.T.M. 3500 kg.
Als onze lege personenauto 1900 kg weegt, en de M.T.M. is door de fabrikant bepaald op 3500 kg, dan wil dit zeggen dat het totaalgewicht van de bestuurder en van de passagiers en van de extra lading nog 1600 kg mag bedragen.
Het gewicht van de bestuurder lijkt dus een element te zijn van de M.T.M.. Zodoende is het gewicht van de chauffeur wèl belangrijk bij die combinatie van verkeersborden.
Maar waarom is mijn antwoord dan fout?

[mod: verplaatst]
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Het mtm is een vaste waarde voor elk voertuig.
Het is de massa die nooit mag overschreden worden.

Vanzelfsprekend hoort men de bestuurder bij te tellen om te zien of een voertuig niet te zwaar is, zonder bestuurder kan het voertuig immers niet rijden.
Praktisch voorbeeld: een voertuig heeft een mtm van 3500 kilogram en een leeggewicht van 2000 kilogram.
In dat voertuig stopt men een lading met een gewicht van 1420 kilo. Het voertuig weegt dan, zonder bestuurder, 3420 kilo. De bestuurder zal dan maximum 80 kilo mogen wegen.

We gaan de tekst even anders lezen:
Wat is de M.T.M.?
De FABRIKANT bepaalt hoeveel het totaalgewicht van het geladen voertuig maximaal mag zijn om met die auto veilig te kunnen rijden.
Het verkeersbord op de foto is een inhaalverbod, en bij borden die betrekking hebben op inhalen wordt altijd naar het mtm verwezen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag ivm oefenvragen "De Voertuigen"

Bericht door Inazuma »

Sang schreef: Het gewicht van de bestuurder lijkt dus een element te zijn van de M.T.M.. Zodoende is het gewicht van de chauffeur wèl belangrijk bij die combinatie van verkeersborden.
Maar waarom is mijn antwoord dan fout?
De MTM van een voertuig is een vaste, gekende waarde voor dat voertuig.

Of de bestuurder ervan nu 50 of 250 kg weegt, verandert volstrekt niets aan de MTM van het voertuig, en evenmin aan de bepalingen in de wegcode wanneer die terugslaan op een MTM.


Het gewicht van de bestuurder bepaalt enkel mee hoeveel hij buiten zichzelf nog mag laden om onder de MTM te blijven.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Wanneer je dus op de weegbrug uitstapt na lading om je voertuig te gaan (laten) wegen moet je bij het gewicht dat je dan ziet nog je eigen gewicht bij rekenen om het juiste gewicht te weten van je voertuig wanneer je terug ingestapt bent. :wink:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

bibi585 schreef:Wanneer je dus op de weegbrug uitstapt na lading om je voertuig te gaan (laten) wegen moet je bij het gewicht dat je dan ziet nog je eigen gewicht bij rekenen om het juiste gewicht te weten van je voertuig wanneer je terug ingestapt bent. :wink:
Dan heb je het wel over MBT en niet over MTM bibi :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Wanneer je met een voertuig op stap bent met een M.T.M van 50 ton heb je toch een probleem met je M.B.T. wanneer je met 49 ton vertrekt. :wink:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

bibi585 schreef:Wanneer je met een voertuig op stap bent met een M.T.M van 50 ton heb je toch een probleem met je M.B.T. wanneer je met 49 ton vertrekt. :wink:
Waarom?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:
bibi585 schreef:Wanneer je met een voertuig op stap bent met een M.T.M van 50 ton heb je toch een probleem met je M.B.T. wanneer je met 49 ton vertrekt. :wink:
Waarom?
Omdat, met een gepast voertuig, 44 ton het maximum is in België.

Hja, wanneer je een vergunning hebt om met meer dan 44 ton te rijden niet natuurlijk maar dan gaat het over uitzonderlijk vervoer.

Neem maar alvast een rekenmachientje. :wink: :mrgreen:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

bibi585 schreef:Omdat, met een gepast voertuig, 44 ton het maximum is in België.
Dat 44 ton in België het maximum mtm is wist ik ook wel, waarom begin je dan te spreken over een voertuig met een mtm van 50 ton?

Ook al is dat uitzonderlijk vervoer, het bestaat wel degelijk. In Nederland is 50 ton trouwens in bepaalde gevallen wel toegelaten.

Jouw stelling was dat je met een voertuig met een mtm van 50 ton en een mbt van 49 ton een probleem hebt.
bibi585 schreef:Wanneer je met een voertuig op stap bent met een M.T.M van 50 ton heb je toch een probleem met je M.B.T. wanneer je met 49 ton vertrekt.
Dan vraag ik nogmaals: waarom?
En nu niet rond de pot beginnen draaien, liefst. Tenzij je de oorspronkelijke vraagsteller helemaal in verwarring wil brengen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Rond de pot draaien is helemaal niet nodig.
Je schrijft zelf...
xantingo schreef:In Nederland is 50 ton trouwens in bepaalde gevallen wel toegelaten.
Wanneer je aan de grens komt met dit voertuig mag je België niet binnen met 50 ton (tenzij met speciale vergunning).
Op privéterrein mag die 50 ton ook maar na de weegbrug ga je meestal de openbare weg op....dus.
Ik begrijp je probleem niet goed.
Het voertuig mag volgens de constructeur 50 ton wegen maar dat wil daarom nog niet zeggen dat je daarmee in België de weg op mag.

OK, het gaat over inhalen, ik wijk teveel af.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

bibi585 schreef:Ik begrijp je probleem niet goed.
Ik heb helemaal geen probleem.
Jij wel blijkbaar, want eerst zeg je zonder meer
bibi585 schreef:Wanneer je met een voertuig op stap bent met een M.T.M van 50 ton heb je toch een probleem met je M.B.T. wanneer je met 49 ton vertrekt.
en daarna begin je een hele constructie op te bouwen over mtm in België.

Terwijl mijn vraag enkel was: wat is het probleem wanneer je met een voertuig met een mtm van 50 ton en een mbt van 49 ton vertrekt?

Er is dan geen probleem. Het mbt ligt lager dan het mtm en dus mag het voertuig de weg op.
Alle verdere uitleg is overbodig.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:
bibi585 schreef:Ik begrijp je probleem niet goed.
Ik heb helemaal geen probleem.
Jij wel blijkbaar, want eerst zeg je zonder meer
bibi585 schreef:Wanneer je met een voertuig op stap bent met een M.T.M van 50 ton heb je toch een probleem met je M.B.T. wanneer je met 49 ton vertrekt.
en daarna begin je een hele constructie op te bouwen over mtm in België.

Terwijl mijn vraag enkel was: wat is het probleem wanneer je met een voertuig met een mtm van 50 ton en een mbt van 49 ton vertrekt?

Er is dan geen probleem. Het mbt ligt lager dan het mtm en dus mag het voertuig de weg op.
Alle verdere uitleg is overbodig.
Vergunning misschien. :roll:

bibi585 schreef:BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 02:09 am Onderwerp:
Wanneer je dus op de weegbrug uitstapt na lading om je voertuig te gaan (laten) wegen moet je bij het gewicht dat je dan ziet nog je eigen gewicht bij rekenen om het juiste gewicht te weten van je voertuig wanneer je terug ingestapt bent. Wink
Dat die maximum van 44 ton bij een inhaalverbod van 7,5 ton er eigenlijk niet zoveel toe doet heb ik reeds aangehaald.
bibi585 schreef:OK, het gaat over inhalen, ik wijk teveel af.
Benny Stinkens schreef
Dan heb je het wel over MBT en niet over MTM bibi Wink
Dat klopt maar wanneer je reeds het MTM bereikt hebt terwijl jij naast de weegbrug staat en je voertuig erop is je MBT te hoog wanneer je instapt.
Wanneer dit een voertuig is met een MTM van minder dan 44 ton is zowel je MTM als je MBT te hoog. (In België en zonder speciale vergunning)

De volgorde van de berichten niet door mekaar halen he. :wink:
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De vraag ging er over of het gewicht van een bestuurder wat terzake doet bij een C39 Afbeelding.

Dat is dus niet het geval.

Enkel de vaste, en gekende MTM van een voertuig (of van de sleep) is daarbij van belang en bepaalt of het verbod al dan niet geldt.


Dat de MTM niet overschreden mag worden klopt uiteraard ook, maar is een andere zaak die op zich niets van doen heeft met de opvolging van verkeersborden die terugslaan op de MTM van een voertuig of sleep.
Plaats reactie