Moeilijke examenvraag!

Xeon
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2008, 18:45

Moeilijke examenvraag!

Bericht door Xeon »

Hallo,

Ik ben vandaag mijn theorie examen gaan afleggen, maar ben jammer genoeg niet geslaagd. Ik had 1 foutje teveel. Nu wou ik toch wel graag jullie mening weten over 1 bepaalde vraag, naar mijn mening heb ik hem juist beantwoord, maar volgens de computer dus niet.

De situatie:

Er rijdt een vrachtwagen voor me. De weg is door stippellijnen onderscheiden. Langs de weg staan 3 borden:

- 80 km/u met een blauw bordje onder waar "3,5 T" op staat

- Een bord met betekenis: verboden voor vrachtwagens om in te halen (rode vrachtwagen en zwarte auto)

De vraag:

Mag ik deze vrachtwagen inhalen?

1) Ja
2) Ja, als ik me houd aan de limitering van 80km/u
3) Nee

Mijn antwoord:


1) Ja

Waarom?

Ikzelf ben geen vrachtwagen, maar een auto. Ik moet dus geen rekening houden met het onderste bord en mag de vrachtwagen inhalen. Het bord met de snelheidsbeperking van 80km/u slaat enkel op vrachtwagens met een gewicht van 3,5 ton ... waar ik dus ook niet bij hoor. In mijn ogen heb ik dus niet fout geantwoord en mag ik de vrachtwagen tegen een hogere snelheid dan 80 km/u inhalen.

Voor de rest was er ook geen ander bord te zien!

Het juiste antwoord:

2) Ja, als ik me houd aan de limitering van 80km/u.

Kan iemand me hier een verklaring voor geven? Ik weet dat het moeilijk is zonder foto, maar ik heb het zo gedetailleerd mogelijk proberen op te schrijven.

Vriendelijke groeten!

[mod: deze draad lezen tot onderaan !! Of toch zeker tot deze posting : viewtopic.php?p=37273#37273 ;)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Was toch voor rijbewijs B ?

Da's vreemd want zoals je hier schrijft, is de snelheidsbeperking er voor voertuigen met hogere MTM dan de aangegeven massa van 3,5Ton ; en het inhaalverbod voor vrachtwagens.


Men zou in eerste instantie nog kunnen denken dat je verkeerd gekeken hebt en het onderbord 3,5 ton bij het inhaalverbod zou kunnen horen, maar dat is zinloos want dat verbod geldt op zich al van 3.5Ton MTM


:?
Xeon
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2008, 18:45

Bericht door Xeon »

Inazuma schreef:Was toch voor rijbewijs B ?

Da's vreemd want zoals je hier schrijft, is de snelheidsbeperking er voor voertuigen met hogere MTM dan de aangegeven massa van 3,5Ton ; en het inhaalverbod voor vrachtwagens.


Men zou in eerste instantie nog kunnen denken dat je verkeerd gekeken hebt en het onderbord 3,5 ton bij het inhaalverbod zou kunnen horen, maar dat is zinloos want dat verbod geldt op zich al van 3.5Ton MTM


:?
Is inderdaad voor rijbewijs B ...

En ik ben er ook zeker van dat het onderbord onder de snelheidsbeperking stond.

Vind het ook heel raar ... heb het nog eens extra goed nagekeken toen ik mijn fouten te zien kreeg na het examen, dus ben er ook heel zeker van dat er geen ander bord bij stond.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

- 80 km/u met een blauw bordje onder waar "3,5 T" op staat
Als dat er staat, wil dit zeggen dat auto's met een MTM van 3,5 ton (personenauto's) maximaal 80 km/uur mogen rijden.

Als er een bord staat 80 met onderbord + 3,5 ton, dan wil dit zeggen dat alleen auto's met een M.T.M. van meer dan 3,5 ton zich aan de snelheidsbeperking moeten houden.

Zoals jij het hierboven schrijft, is het GOCA-antwoord juist. Je mag inhalen als je maximaal niet sneller dan 80 km/uur rijdt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:
- 80 km/u met een blauw bordje onder waar "3,5 T" op staat
Als dat er staat, wil dit zeggen dat auto's met een MTM van 3,5 ton (personenauto's) maximaal 80 km/uur mogen rijden.
nee hoor :

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art68

C43 - Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Indien de snelheidsbeperking zou gelden voor voertuigen met een mtm tot 3.5 ton, is een onderbord volledig overbodig.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

Zou iemand dat bij goca kunnen navragen? Wetende hoe examenvragen tot stand komen en welke procedure doorlopen wordt alvorens een vraag in gebruik wordt genomen lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er zo'n fout zou ingeslopen zijn, maar je weet maar nooit.
Kennis is de basis waarop ervaring wordt gebouwd!
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef:Indien de snelheidsbeperking zou gelden voor voertuigen met een mtm tot 3.5 ton, is een onderbord volledig overbodig.
Xeon schreef:- Een bord met betekenis: verboden voor vrachtwagens om in te halen (rode vrachtwagen en zwarte auto)
Dan zou er ook geen rode vrachtwagen op het bord staan maar een rode auto.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

bibi585 schreef:
xantingo schreef:Indien de snelheidsbeperking zou gelden voor voertuigen met een mtm tot 3.5 ton, is een onderbord volledig overbodig.
Xeon schreef:- Een bord met betekenis: verboden voor vrachtwagens om in te halen (rode vrachtwagen en zwarte auto)
Dan zou er ook geen rode vrachtwagen op het bord staan maar een rode auto.
Ik had het enkel over de snelheidsbeperking :wink:
Het inhaalverbod staat daar los van en kan gerust op een andere categorie van voertuigen betrekking hebben.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
moche
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2008, 16:18

Bericht door moche »

ik kom net terug van mijn examen en had identiek dezelfde vraag.
ik zou ook antwoord A. ja gedrukt hebben,
maar drukte toch B: ja, indien ik niet meer dan 80km/uur rijd omdat de poster schreef dat dit het correcte antwoord moest zijn...
resultaat...ik heb die vraag fout (had in totaal wel 48/50 dus ben wel geslaagd)

HET JUISTE ANTWOORD IS DUS A. JA

hopelijk leest iedereen deze post tot onderaan, want anders gaan er nog mensen zijn die hier verkeerd op antwoorden.
Plaats reactie