Proefexamen Rijbewijs B / Vraag 403

Loes
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2008, 20:28

Proefexamen Rijbewijs B / Vraag 403

Bericht door Loes »

Hallo,

Bij de reeksen van het proefexamen Rijbewijs B wordt volgende vraag gesteld:
Afbeelding

Als juiste antwoord zegt men daar dat 'de auto' voorrang heeft.

Bij het proefexamen voorrang wordt dezelfde vraag gesteld (vraag 50) en daar zegt men dat 'de skeeler' voorrang heeft.

Ik dacht zelf dat de skeeler voorrang had.

Zou U mij kunnen zeggen wat nu het juiste antwoord is?
Alvast bedankt!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Staat er in de vragen iets vermeld over de snelheid van de skeeler?

Artikel 7bis: Regels van toepassing voor de gebruikers van voortbewegingstoestellen
De gebruikers van voortbewegingstoestellen volgen de regels van toepassing voor de voetgangers wanneer zij niet sneller dan stapvoets rijden en de regels van toepassing voor de fietsers wanneer zij sneller dan stapvoets rijden.
De regels die de andere weggebruikers moeten naleven ten opzichte van respectievelijk voetgangers en fietsers, gelden eveneens ten opzichte van gebruikers van voortbewegingstoestellen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Loes
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2008, 20:28

Bericht door Loes »

Bij de vraag van het proefexamen voorrang zijn de mogelijke antwoorden 'De auto' en 'De skeeler op dit fietspad'.
Bij de vraag in de reeksen van het proefexamen B zijn de mogelijke antwoorden 'De auto' en 'Het kind'.
Bij beide vragen wordt dus niets gezegd over het feit of de skeeler al dan niet stapvoets gaat.

Ik was er iets te gemakkelijk van uitgegaan dat hij sneller dan stapvoets ging. Goed dat ik er nog eens aan herinnerd wordt dat ik daar niet zomaar van uit mag gaan. :)

Maar het komt er dus op neer: als er bij staat dat hij sneller dan stapvoets gaat, heeft hij voorrang als hij op het fietspad rijdt.
Als hij stapvoets gaat, moet hij de auto voorrang verlenen.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Bij de ene vraag is er een fietspad op de grond aangebracht, en geldt Art 12.4bis :

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art12
12.4bis De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.





Bij de andere vraag zijn er geen aanwijzingen dat de skeeler op een fietspad rolt, en
- geldt de gewone voorrang van rechts als de skeeler-fietser sneller dan stapvoets gaat (Art 12.3.1)
- indien hoogstens stapvoets, mag de skeeler-voetganger zich slechts uiterst voorzichtig en rekening houdend met naderende voertuigen op de rijbaan begeven (Art 42.4.4)
Loes
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2008, 20:28

Bericht door Loes »

Ok!
Bedankt voor de verduidelijking!
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: Proefexamen Rijbewijs B / Vraag 403

Bericht door Vertigo »

Sorry, maar in beide gevallen heeft de skeeler toch voorrang, of hij nu stapvoets rijdt of niet.
Art.12.4bis : Be bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.

Als er staat fietspad dan is het duidelijk, als er niets staat over fietspad dan is het gedeelte van de openbare weg waarop de skeeler zich bevindt , uitgaande van de foto, of een fietspad, of een trottoir. In beide gevallen heeft hij dan toch voorrang.

Probleem in de praktijk én met de foto's op examen- en voorbeeldvragen, is de onduidelijkheid of simpel de onjuistheid van gebruikte wegmarkeringen,borden, aanleg en onderscheid van verschillende delen van de openbare weg enz...

Net zoals hier : je ziet duidelijk het verschil tussen de plaats waar de auto's doorgaans rijden, en de plaats waar fietsers doorgaans rijden, en er zal ooit wel wegmarkering zijn angebracht, maar omdat die er nu niet is en er op basis van deze foto geen bord staat met verplicht fietspad, zouden auto's eigenlijk op dat fietspad moeten rijden (uiterst rechts rijden zoals in de wet staat)...
Dus als je hierop verder denkt, heeft de auto dan weer wel voorrang, hoewel dit naar mijn gevoel in de praktijk op die plaats niet het geval is, daar ik tochvermoed dat er ergens, eerder , een bord verplicht fietspad staat.

Maar dat is hun bedoeling hé, onduidelijkheid, dan slagen er minder personen waardoor die moeten terugkomen : KASSA KASSA!

Ik was zelf van de eerste keer geslaagd, maar herinner mij ook zo onduidelijke vragen en onlogische antwoorden.

Zoals: Ik wil een ladder vervoeren, hoever mag die achter mijn wagen uitsteken?
a) 1 meter
b) weet niet meer wat er stond, iets anders, 0.5m of 2 meter ofzo
c) 3 meter, mits aanbrengen signalisatie (vierkant bord met wit-rode strepen, bla bla bla).

Dus: normaal 1 meter, maar idd, 3 meter mag je ook mits etc...

Dus je hebt in feite 2 juiste antwoorden, maar toch wordt er maar 1 goed gerekend, raad eens welke
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Proefexamen Rijbewijs B / Vraag 403

Bericht door bert.covens »

Vertigo schreef:Ik wil een ladder vervoeren, hoever mag die achter mijn wagen uitsteken?
a) 1 meter
b) weet niet meer wat er stond, iets anders, 0.5m of 2 meter ofzo
c) 3 meter, mits aanbrengen signalisatie (vierkant bord met wit-rode strepen, bla bla bla).

Dus: normaal 1 meter, maar idd, 3 meter mag je ook mits etc...

Dus je hebt in feite 2 juiste antwoorden, maar toch wordt er maar 1 goed gerekend, raad eens welke
Je lading mag achteraan maximaal 1 meter uitsteken.

Indien je lading lange, en ondeelbare stukken betreft, mag die lading zelfs maximaal 3 meter achteraan uitsteken.

Van zodra je lading meer dan 1 meter achteraan uitsteekt, moet je die lading signaleren. Dat doe je met dit bord:

Afbeelding (zijde 0,5 m / rood-witte strepen van 75 mm breed)

Bovendien: als je voertuig moet verlicht zijn, dan moet je er een naar achteren gericht rood licht aan toevoegen, en een oranje reflector aan elke zijkant.


Kan je je nog exact herinneren hoe de vraag geformuleerd was?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: Proefexamen Rijbewijs B / Vraag 403

Bericht door Vertigo »

Exacte formulering weet ik niet meer (is al meer dan 15 jaar geleden), weet wel dat het om een ladder ging (ondeelbaar), dat 1 meter een mogelijk antwoord was, en een ander mogelijk antwoord 3 meter, met signalisatie (was niet de exacte formulering)

Herinner me nog een examen vanop de lagere school, 2de klas verkeersles : ('k was dus... 7 of 8 jaar), ik kreeg 9 op 10, maar had 10 op 10 moeten hebben.
wie er voorrang had op een rotonde : Leraar beweerde de auto op de rotonde.
MAAR: er stond geen enkel verkeersbord,of wegmarkering, en dan geld gewoon de voorrang van rechts. (Toen toch, misschien is dat ondertussen veranderd, maar naar mijn weten niet)

En nog een ding : leraressen op de lagere school bij ons, leerden de kinderen (meer dan 9 jaar, al vind ik persoonlijk dat die leeftijd er niet toe doet, je kunt het maar beter meteen goed aanleren, dan eerst op de ene manier en 1 maal als ze 9 jaar zijn geworden plots anders moeten gaan fietsen) oversteken met de fiets : al fietsend, over een zebrapad.... way to go !
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Proefexamen Rijbewijs B / Vraag 403

Bericht door bert.covens »

Vertigo schreef:Herinner me nog een examen vanop de lagere school, 2de klas verkeersles : ('k was dus... 7 of 8 jaar), ik kreeg 9 op 10, maar had 10 op 10 moeten hebben.
wie er voorrang had op een rotonde : Leraar beweerde de auto op de rotonde.
MAAR: er stond geen enkel verkeersbord,of wegmarkering, en dan geld gewoon de voorrang van rechts. (Toen toch, misschien is dat ondertussen veranderd, maar naar mijn weten niet)
Rotonde:

Afbeelding

Bovendien moeten alle wegen die erop uitkomen, voorzien zijn van:

Afbeelding ofwel Afbeelding


Zonder omgekeerde driehoek of stopbord op alle wegen die erop uitkomen, heb je géén rotonde. En dan geldt inderdaad de voorrang aan rechts.
Vertigo schreef: En nog een ding : leraressen op de lagere school bij ons, leerden de kinderen (meer dan 9 jaar, al vind ik persoonlijk dat die leeftijd er niet toe doet, je kunt het maar beter meteen goed aanleren, dan eerst op de ene manier en 1 maal als ze 9 jaar zijn geworden plots anders moeten gaan fietsen) oversteken met de fiets : al fietsend, over een zebrapad.... way to go !
Kinderen van minder dan 9 jaar, mogen op het trottoir fietsen. En dit op voorwaarde dat de diameter van hun wielen max 500 mm is, banden niet inbegrepen en zolang zij daar niemand in gevaar brengen.

Er is mij geen regel bekend, die fietsen op een oversteekplaats voor voetgangers (zebrapad), verbiedt op zich. Met dien verstande, dat je daar geen voetgangers mag hinderen of in gevaar brengen. En .... dat je al fietsend geen voorrang meer geniet.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Proefexamen Rijbewijs B / Vraag 403

Bericht door Wouter »

Vertigo schreef:Dus je hebt in feite 2 juiste antwoorden, maar toch wordt er maar 1 goed gerekend, raad eens welke
Over die ladder dus: helemaal niet moeilijk. Het juiste antwoord móet de 3 meter zijn. Zonder signalisatie is het inderdaad 1 meter, maar daar gaat het nu niet over. Wat is het maximum dat ze kan uitsteken? 3 meter. Punt. Ah ja, er kan iemand met een ladder 3 meter uitstekend rondrijden, en dat is duidelijk meer dan 1 meter.

Men helpt je zelfs door in het antwoord toch te verwijzen naar die signalisatie, bij wijze van hint: "pas op, denk eraan dat er nog specialere gevallen bestaan dan de "normale" 1 meter"
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Proefexamen Rijbewijs B / Vraag 403

Bericht door Inazuma »

Vertigo schreef:Als er staat fietspad dan is het duidelijk, als er niets staat over fietspad dan is het gedeelte van de openbare weg waarop de skeeler zich bevindt , uitgaande van de foto, of een fietspad, of een trottoir. In beide gevallen heeft hij dan toch voorrang.
Kan net zo goed een verharde gelijkgrondse berm zijn.
Zonder wegmarkeringen heb je er als dwarsende bestuurder volledig het raden naar.
Er zijn talloze fietspaden in dat geval : aangeduid met D7, maar niet doorgetrokken op de kruispunten.

Probleem in de praktijk én met de foto's op examen- en voorbeeldvragen, is de onduidelijkheid of simpel de onjuistheid van gebruikte wegmarkeringen,borden, aanleg en onderscheid van verschillende delen van de openbare weg enz...
Neem een foto van een verkeerssituatie, en veel kans dat ik je wijs op overtredingen inzake de plaatsing van verkeerstekens en wegmarkeringen ...
Het geflater van de wegbeheerders is ronduit gigantisch en universeel.
Ze snappen zelf de wegcode en andere uitvoeringsbesluiten van de verkeerswet niet meer .
Als men dan foto's gaat nemen voor examen- of verkeersvragen ... je ziet 'm al komen zeker :?:
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: Proefexamen Rijbewijs B / Vraag 403

Bericht door Vertigo »

Al van ver :)

ivm de bermen hebben ze het nog eens extra ingewikkeld gemaakt waardoor niemand het meer weet.

Gelijkgrondse berm : is meestal niet verhard (maar kan dus wel)
verhoogde berm : is meestal niet verhard (maar kan dus ook)

wat nu G.- of V.- berm of een trottoir is en wanneer... kom er maar uit...
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Proefexamen Rijbewijs B / Vraag 403

Bericht door Wouter »

ik denk dat het verschil tussen gelijkgronds en verhoogd toch nie zo moeilijk mag zijn...
Gelijkgronds wil zeggen op dezelfde hoogte als de rijbaan, en verhoogd wil zeggen hoger dan de rijbaan.

En trottoir is ook niet moeilijk...
Artikel 2. Bepalingen
2.40. "Trottoir" :
het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in ’t bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het trottoir is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers.

Dus, iets verhard dat in het bijzonder ingericht is voor voetgangers. Zie je nu ooit ook maar één iemand over de baan lopen die daar stilstaat van: heey, is dit nu een voetpad of een berm? Dan is er toch iets grondig mis met die mens zijn gedachtengang...

Ik geef wel toe dat in sommige steden de scheiding tussen trottoir en rijbaan alles behalve duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers is...

Om een voorbeeld te geven van een verharde berm, die toch geen trottoir is: voor een privé-eigendom ligt vaak een berm. En op sommige plaatsen is dat gras (al dan niet door de bewoners zelf) vervangen door bijvoorbeeld dolomiet. Dat is nu dus verhard, maar dat is nog steeds niks dat speciaal is ingericht voor voetgangers, dat zie je duidelijk. Daar kunnen bijvoorbeeld ook nog steeds auto's op parkeren.
Laatst gewijzigd door Wouter op 24 dec 2010, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: Proefexamen Rijbewijs B / Vraag 403

Bericht door Vertigo »

En toch ken ik mensen die beboet zijn voor het parkeren van hun auto op het stukje grond voor hun huis ,dat ze notabene zelf verhard hebben.

Maar daar gaat het mij (en Inazuma) niet om.
Maar om de onduidelijkheid in de wetgeving.
Volgens de wet kan op dat vlak alles, en heb je geen idee meer waar het nu juist over gaat.

En da stoort mij alsmaar meer : als ze het in mijn nadeel willen hebben, draaien ze het wel zo, maar als je ze wijst op onduidelijkheden en dat ze zelf misschien wel in de fout zijn, ...
Dat zie ik zelfs hier op de site, en op andere forums waar ik vroeger al eens kwam.

Gelijkgrondse berm of verhoogde berm : als de berm 1 centimeter hoger ligt zie je het amper, maar is het toch een verhoogde berm.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Proefexamen Rijbewijs B / Vraag 403

Bericht door Inazuma »

Vertigo schreef:En toch ken ik mensen die beboet zijn voor het parkeren van hun auto op het stukje grond voor hun huis ,dat ze notabene zelf verhard hebben.
Dat men het zelf verhard heeft doet niet echt terzake, wel wat de status van het stukje grond is.
Ik weet dat er al mensen geverbaliseerd zijn op hun eigen grond.
Helaas heeft niet iedereen het lef en de zin om dergelijk PV aan te vechten.
Wanneer de standaardbrief met "na onderzoek van uw dossier" met een nog iets duurdere minnelijke schikking in de bus valt, haken de meesten helaas af en betalen .
Volgens de wet kan op dat vlak alles, en heb je geen idee meer waar het nu juist over gaat.
Dat heb je met vage bepalingen, aangevuld met het vage onderscheid tussen de weggedeelten dat tegenwoordig bij heraanleg van stadscentra waanzinnig populair is.
De rechter oordeelt dan over wat voor iemand anders duidelijk zou moeten zijn ...
Plaats reactie