busstrook

Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef: Ik denk dat het gewoon te maken heeft met een wegbeheerder die een slechte schilder laat werken.
Die schildert enkel wat opgedragen wordt.
Elk jaar ofzo opnieuw, en alle bestaande fouten opnieuw ...


Trouwens, in uw foto merk ik een bushalte gecombineerd met een zebrapad. Is dat eigenlijk wel volgens de regels?
In de federale wetgeving wordt hier niets over bepaald.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

bibi585 schreef:Hier hebben ze het helemaal leuk gemaakt.
Waar is dat :?:
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 16 okt 2009, 02:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Daboem
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2009, 15:41

Re: busstrook

Bericht door Daboem »

Ik had een vraag op mijn examen vandaag: "mag je om naar rechts af te slaan langs deze bushalte rijden" (ik denk niet dat er busstrook vermeld werd)

op de tekening zag je de letters BU op de straat geschreven, dan een meter of 2 wat mij een verdrijvingsvlak leek en daarna had je nog een 20-tal meter om voor te sorteren voor je uiteindelijk moest afslaan.

Ik dacht dus: "je mag daar normaal over rijden om af te slaan, maar er staat daar 2 meter verdrijvingsvlak waar ik niet over mag rijden. Ik heb sowieso nog genoeg plaats om daarachter nog naar rechts te gaan (er was zelfs daarna nog een voorsorteerpijl op de rijbaan aangebracht)"

Dus ik heb NEEN geantwoord.

Het juiste antwoord was JA.

Telt die gearceerde strook niet als verdrijvingsvlak? het leek een beetje op dit: Afbeelding
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: busstrook

Bericht door de rijprof »

Die gearceerde delen is nu net het verwarrende aan het ontwerp van de wegmarkeringen die een bushalte aanduiden. Het lijkt teveel op een verdrijvingvlak of verkeersgeleider.
Een bar slecht ontwerp!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: busstrook

Bericht door Inazuma »

Daboem schreef:Telt die gearceerde strook niet als verdrijvingsvlak? het leek een beetje op dit: Afbeelding
De markering die hoort bij een bushalte is geen verdrijvingsvlak.
Probleem met het vooorbeeld (Provinciesteenweg in Boechout zo te zien ;) ) is dat er vanuit de Asberglaan wel een verdrijvingsvlak lijkt te liggen.

Op heel deze steenweg worden meerdere bushalte-markeringen voorafgegaan of gevolgd door verdrijvingsvlakken, en/of is het onderscheid totaal onduidelijk.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: busstrook

Bericht door GRO »

Afbeelding

Hier is de wegmarkeing beter aangebracht.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re:

Bericht door bert.covens »

bibi585 schreef: Ik denk dat het een beetje voorbarig is om op de schilder te schieten.
Meestal* krijgt die duidelijke instructies hoe het moet gebeuren en wanneer het verkeerd is kan die nog eens teruggaan met een pot zwarte verf of de hogedruk om het terug te verwijderen.
Altans toen ik dat 20 jaar geleden een poosje gedaan heb was het zo.
Nu en dan kan die meestal* mischien de boosdoener zijn.
Er is ook een verschil tussen provinciale wegen, autosnelwegen en wegen van de gemeente (verdere details kunt u wel raden dacht ik :wink: ).

Ze zouden al degenen die hiervoor verantwoordelijk zijn (op gemeentelijk, provinciaal, federaal niveau) mischien beter ook eens goeie opfrissingscursus over de wegcode geven. Er zouden wellicht al veel onduidelijke verkeersituaties vermeden kunnen worden. En dan bedoel ik niet zozeer de schilder zelf (niet op de pianist schieten), maar wel degenen die de schilder in kwestie bepaalde opdrachten geven.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
eennaam
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2010, 19:06

Re: busstrook

Bericht door eennaam »

Isolde schreef:Je mag niet parkeren op een busstrook, je mag er wel rijden als het aan je rijweg beantwoordt (in de praktijk dus als je rechts afslaat bij het volgende kruispunt normaliter), en je mag er stilstaan, om te laden en lossen, alsook een persoon te laten in- of uitstappen.
Klopt toch?
Waarschijnlijk zie ik iets heel voor de hand liggends over het hoofd hoor, maar waarom mag je in reeks H, vraag 178 niet op de busstrook stilstaan? Wat mis ik?
Ik dacht ook dat je mocht stilstaan op een bushalte en om een passagier in -en uit laden. Oefen vraag nummer 46 voor parkeren en stilstaan bewijst het:

Op deze stopplaats voor bussen mag je ...
A/ ... stilstaan.
B/ ... parkeren en stilstaan.
C/ ... niet parkeren en niet stilstaan.

Juiste antwoord is A

Dus stilstaan mag!! Nu ben ik weer de klus kwijt. Man man die examenvragen zijn zo opgesteld op dat je zou mislukken.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: busstrook

Bericht door bert.covens »

Er geldt een parkeerverbod op 15 meter aan weerszijden van het bordje dat die bushalte aanduidt. Silstaan om goederen te laden/te lossen of iemand te laten instappen/uitstappen, is bijgevolg wél toegelaten.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: busstrook

Bericht door Vertigo »

Mod Benny: Bericht verwijderd
Reden: Zie forumregels
Plaats reactie