richtingsaanwijzer

fietser
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2008, 21:44

richtingsaanwijzer

Bericht door fietser »

Deze combinatie van vragen en antwoorden vind ik een beetje verwarrend:

Afbeelding

Afbeelding
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Wat is er verwarrend?

Bij de eerste vraag is het juiste antwoord: Hij MAG de richtingsaanwijzer ontsteken

Bij de tweede vraag is het juiste antwoord: Hij MOET NIET ontsteken (dus hij mag het)

Het is dus 2 x hetzelfde.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: richtingsaanwijzer

Bericht door Inazuma »

fietser schreef:Deze combinatie van vragen en antwoorden vind ik een beetje verwarrend:
Dat hoeft niet te verwonderen.

Al dan niet richting moeten aangeven op een afbuigende voorrangsweg is een stevig discussie-punt .
fietser
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 feb 2008, 21:44

Bericht door fietser »

Het verwarrende is natuurlijk dat het juiste antwoord van vraag één ook een mogelijkheid bij vraag twee is. Naar mijn inzicht zijn er bij vraag twee dan ook twee juiste antwoorden mogelijk:
- Hij mag de linkerrichtingsaanwijzer aansteken
- Hij moet geen richtingsaanwijzer aansteken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@fietser

Nu begrijp ik je verwarring en juist, eigenlijk zijn er bij de tweede vraag 2 mogelijke antwoorden.
Ik zal dit aanpassen
jemeniet
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2008, 03:16
Locatie: Antwerpen

Bericht door jemeniet »

Dank u,fietser en ook dan u Eugeen ,,
ik heb ook hier geleerd.
Verdien geld Online Terwijl u op het Internet surft ; http://www.cashfiesta.com/php/join.php?ref=belyemen
Afbeelding
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

richting

Bericht door aoosterh »

Of je de richtingaanwijzer moet gebruiken hangt m.i. af van de vraag of het vervolgen van de voorrangsweg, zoals aangegeven door het bord, gepaard gaat met afslaan. Dat hangt deels af van een inschatting van de situatie waar geen strikte regels op te plakken zijn. Er zijn punten waar dergelijke borden staan terwijl de weg gewoon een bocht maakt. Daar kan het zelfs gevaarlijk en misleidend worden om de richtingaanwijzers te gebruiken. Maar indien men duidelijk afslaat en een andere weg inslaat, is het verstandig de richtingaanwijzers wel te gebruiken.

Dat hier geen striktere regels op te plakken zijn, wordt nog eens extra duidelijk als we ons realiseren dat bij sommige kruispunten slechts aan één toegangsweg een dergelijk bord staat. De andere wegen die uitkomen op het kruispunt zijn dikwijls niet gemarkeerd met een dergelijk bord.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: richting

Bericht door Inazuma »

aoosterh schreef: Er zijn punten waar dergelijke borden staan terwijl de weg gewoon een bocht maakt. Daar kan het zelfs gevaarlijk en misleidend worden om de richtingaanwijzers te gebruiken. Maar indien men duidelijk afslaat en een andere weg inslaat, is het verstandig de richtingaanwijzers wel te gebruiken.

De simpelste regeling is dat men het afbuigende voorrangstraject louter als een afbuigend voorrangstraject aanziet dat geen invloed heeft op de aanduiding van de richtingsverandering.


De andere wegen die uitkomen op het kruispunt zijn dikwijls niet gemarkeerd met een dergelijk bord.
Dat is nochtans verplicht :

http://wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art8#8.11


8.11 Wanneer een weg waarop verkeersborden B9 vóór of op het kruispunt of verkeersborden B15 zijn aangebracht, op een kruispunt afbuigt en zijn continuïteit niet duidelijk uitkomt, dan moet zijn tracé op het kruispunt worden aangeduid op een onderbord van het type VIII van bijlage 2 tot dit besluit, dat onder deze verkeersborden geplaatst wordt.

Hetzelfde onderbord wordt geplaatst onder de verkeersborden B1 en B5 op de andere wegen die op het kruispunt uitkomen.
Plaats reactie