Paar vragen die me in het hoofd zitten

KristofV
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 sep 2007, 13:45

Paar vragen die me in het hoofd zitten

Bericht door KristofV »

1)Wel ik vroeg me af of ze degelijke vragen zouden stellen zoals de stopafstand? Ik ga er vanuit dat de vragen op tijd zullen zijn, maar ik heb gemerkt dat ik de vraag wel zou kunnen oplossen, maar de berekening is te lang om binnne de tijd het juiste antwoord te geven.

want namelijk eerst reactieafstandbereken en dan remafstand. En die bij elkaar optellen. Nu vroeg ik me af of er voor de stopafstand geen kortere versie is die mogelijk te doen is binnen de bepaalde tijd? Een vriend van mij heeft theorielessen gevolgd en die had volgende berekening. 80km/u= een nul afdoen van de 80
is dus: 8X8+8: 72m. Maar houdt dus geen rekening met droog of nat weer enzo.

2)Mijn andere vraag was, gewoon uit onzekerheid omdat de familie mij beejte in de war brengt. Zij zeggen dat je achtermistlicht gebruikt bij

Sneeuw en mist als zichtbaarheid slechter is dan 100m
en bij zware regen als zichtbaarheid lager is dan 200m.

Hier op de site vertellen ze dat je bij zware regenval altijd achtermistlicht moet opzetten, maar wat kunnen we dan juist verstaan onder zware regenval?
mike
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 aug 2007, 16:07

Bericht door mike »

zeker een vraag. moet je dan antwoorden of het meer of minder dan.... bedraagt.
Laatst gewijzigd door mike op 04 sep 2007, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
KristofV
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 sep 2007, 13:45

Bericht door KristofV »

Ah, ja zo een vraag is natuurlijk goed te doen.
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

2)Mijn andere vraag was, gewoon uit onzekerheid omdat de familie mij beejte in de war brengt. Zij zeggen dat je achtermistlicht gebruikt bij

Sneeuw en mist als zichtbaarheid slechter is dan 100m
en bij zware regen als zichtbaarheid lager is dan 200m.
Dat staat toch zeer duidelijk op de theoriepagina's uitgelegd
Bij zware regen ALTIJD

Zware regen is wanneer het goed regent. (Dus geen motregen)

Dus nooit meer vergeten en laat je geen blaasjes wijmaken door de familie :lol:

PS. Rijd je in Nederland, dan mag je bij zware regen het achtemistlicht NIET ontsteken.
KristofV
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 sep 2007, 13:45

Bericht door KristofV »

Ok hehe, maar ja zware regenval niet elke mens denkt daar het zelfde over. Ik wou maar rekening houden met instinkers :).

Bedankt voor het antwoord.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

eugeen schreef:PS. Rijd je in Nederland, dan mag je bij zware regen het achtemistlicht NIET ontsteken.
Zouden ze beter in België ook doen, zeker in het donker.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

bibi585 schreef:
eugeen schreef:PS. Rijd je in Nederland, dan mag je bij zware regen het achtemistlicht NIET ontsteken.
Zouden ze beter in België ook doen, zeker in het donker.
Ik zou niet weten waarom. Ik vind het net goed dat je je achtermistlicht hier ook mag aansteken bij zware regen. Dat heeft me al een paar keer goed geholpen.

Rijden op de snelweg, 120km/u, opeens een zware stortbui, die het zicht beperkt tot nauwelijks 100m. Dan gaan al mijn mistlichten aan, en mijn snelheid drastisch omlaag. Voor je zie je enkel nog wat andere mistlichten, maar daar eindigt het dan ook. Ik ben dan 'blij' dat ik ook beter opval met mijn mistlicht, voor die mensen zonder brains, die verder scheuren aan 120km/u.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

bibi585 schreef:
eugeen schreef:PS. Rijd je in Nederland, dan mag je bij zware regen het achtemistlicht NIET ontsteken.
Zouden ze beter in België ook doen, zeker in het donker.
Het mistlicht is handig wanneer er veel water van de weg opspat en verneveld (synoniem : vermist) wordt.
In dergelijke situaties is een mistlicht handig om een voertuig van verder op te merken in die nevel. Da's voor Pelchieje.


In Nederland ligt er echter véél meer ZOAB en andere soorten wegbedekking waarop er veel minder last is van dergelijk opspattend water, en de Nederlanders leggen dat almaar meer bij heraanleg van wegen.
Resultaat : veel minder opspattend water, waardoor de nood aan dat mistlicht verdwijnt, en het ronduit storend wordt als zo'n fel licht verstrooid wordt op de waterdruppels of -film op je voorruit.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Als die felle regenbui overdag valt heb ik er weinig of geen probleem mee wanneer de mistlichten opgezet worden TIJDENS de bui (niet een week ervoor en erna).
Wanneer dit echter s'nachts gebeurdt, ook op draineertarmak (ZOAB enzo zoals Inazuma aanhaald) dan werkt dit alleen maar erg storend, verblindend.
Bovendien zijn remlichten of mistlichten van vele voertuigen nog moeilijk te onderscheiden.
Plaats reactie