Vraag 7177

zwaenie
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2019, 17:11

Vraag 7177

Bericht door zwaenie »

Ik snap niet goed waarom de blauwe auto voor de tractor het kruispunt mag oprijden, de tractor wil toch rechtdoor terwijl de blauwe auto wil afslaan?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 7177

Bericht door Benny Stinkens »

Iemand die van een aardeweg komt moet voorrang verlenen aan iemand die op de rijbaan rijdt :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 7177

Bericht door Inazuma »

Wie uit een aardeweg komt, heeft geen voorrang van rechts.

Over de voorrang van een aardeweg in andere situaties is niets bepaald ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 7177

Bericht door Benny Stinkens »

De vraag gaat over een kruispunt waar de voorrang van rechts van toepassing is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 7177

Bericht door de rijprof »

De aardeweg vind ik op het eerste zicht niet opvallend.

Afbeelding

Misschien de kleur wat aanpassen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 7177

Bericht door GRO »

Afbeelding
De tractor rijdt op een aardeweg.
Wie moet als LAATSTE het kruispunt oprijden?

A/ De gele auto.
B/ De tractor.
C/ De blauwe auto.
Dit is de vraag zoals ze nu is (heb toegevoegd dat de tractor op een aardeweg rijdt)

De gele auto rijdt rechts van de blauwe en mag dus voor de blauwe het kruispunt oprijden.
De tractor rijdt op een aardeweg en heeft dus geen voorrang van rechts.
Dus als eerste mag de gele.

Dan hebben we de tractor op de aardeweg en de blauwe die linksaf wil slaan.
De wegcode zegt dat de blauwe die linksaf wil slaan, voorrang moet verlenen aan tegenliggers op de RIJBAAN die hij gaat verlaten.
De tractor rijdt niet op een rijbaan, maar op een aardeweg.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 7177

Bericht door Inazuma »

12.3.1. (...)
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
(...)

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: Vraag 7177

Bericht door Erasmusje »

Ik maakte vandaag een online proefexamen voor het rijbewijs B en kwam daarbij vraag 7177 tegen.
Volgens mij was C het juiste antwoord. Mijn redenering is daarbij dat de tractor voorrang verleent aan al het verkeer op de openbare weg en de rijbaan die hij oprijdt. Dit is voor mij de dwarsrijbaan. De tractor geeft dus voorrang aan de gele auto. Ik redeneer dat de rijbaan waarop de blauwe auto zich bevindt niet dé openbare weg of niet dé rijbaan is die de tractor oprijdt. De dwars rijbaan is dé openbare weg/rijbaan die de tractor oprijdt. De tractor moet dus voorrang verlenen aan al het verkeer op de dwarsrijbaan. In mijn redenering mag de blauwe auto niet links afslaan vóór de tractor omdat hij dan art 15 overtreedt dat zegt dat hij de tractor rechts moet kruisen. Volgens mij is de situatie op de tekening geen zwart/wit situatie waar een éénduidig antwoord op bestaat. Kunnen jullie andere argumenten of rechtsspraak aanbrengen waarom antwoord B (of C) het juiste antwoord zou zijn? Ik denk dat er pas zekerheid zou komen over het juiste antwoord indien cassatie er uitspraak over doet.

Toevoeging: In Art. 12.3.1 blijkt uit het eerste lid dat het eigenlijk gaat over een uitzondering op de normale voorrang van rechts. Bij verkeer uit de tegenovergestelde richting kan er geen sprake zijn van voorrang van rechts. Ik redeneer daarom dat 12.3.1.b) niet van toepassing is op de blauwe tegenligger van de tractor, maar enkel t.o.v. verkeer dat op de dwarsrijbaan van links en van rechts komt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 7177

Bericht door Benny Stinkens »

Mijn redenering is daarbij dat de tractor voorrang verleent aan al het verkeer op de openbare weg en de rijbaan die hij oprijdt. Dit is voor mij de dwarsrijbaan.
Waarom zou dit alleen de dwarsrijbaan zijn :?:
Als de blauwe auto en de tractor botsen is de tractor toch gebotst tegen het verkeer op de openbare weg die hij (en ook de blauwe auto) zijn opgereden. :idea:

Als de blauwe auto op een andere openbare weg of rijbaan zou rijden zou het namelijk onmogelijk zijn om te botsen. :mrgreen:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: Vraag 7177

Bericht door Erasmusje »

Benny Stinkens schreef: 10 dec 2020, 14:50
Waarom zou dit alleen de dwarsrijbaan zijn :?:
Wel, het eerste lid van art. 12.3.1 luidt: "Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt."
Hierdoor kan/mag je veronderstellen dat art 12.3.1 over een uitzondering op de normale voorrang van rechts gaat en NIET over het kruisen van een tegenligger. Je kan immers niet praten over de voorrang van rechts t.o.v. tegenliggers. 12.3.1 a) EN b) gaan dus niet over uitzonderingen over het kruisen, maar over een uitzondering op de voorrang van rechts!
In art 12.3.1 a) wordt gesproken over de situatie waar een bestuurder geconfronteerd wordt met een B1 of B5. De bestuurders in gevallen 12.3.1 a) en 12.3.1 b) zijn aan exact dezelfde verplichting onderworpen! Als de blauwe auto op de plaats waar hij staat een B5 voor zich zou zien. Dan zouden de blauwe auto en de tractor zonder twijfel aan exact dezelfde regel onderworpen zijn en kan je met zekerheid stellen dat de blauwe auto niet zo maar voor de tractor links mag indraaien. Maar ook zonder een B5 rijden de tractor dezelfde rijbaan op. Waarom zou uit art 12.3.1 blijken dat de ene meer rechten heeft dan de andere? Men kan wel spreken over 'openbare weg' als zijnde alle publiek toegangkelijke wegen, maar 'de rijbaan' interpreteren als zijnde álle rijbanen lijkt me niet zo evident.
Als de blauwe auto en de tractor botsen is de tractor toch gebotst tegen het verkeer op de openbare weg die hij (en ook de blauwe auto) zijn opgereden. :idea:
De tractor rijdt 'de openbare weg' niet op. Hij bevindt zich immers al op de openbare weg. (Een aardeweg is ook een openbare weg, niwaar?) Je moet volgens mij hier gewoon art. 15 toepassen dat zegt dat het kruisen rechts geschiedt!
Als de blauwe auto op een andere openbare weg of rijbaan zou rijden zou het namelijk onmogelijk zijn om te botsen. :mrgreen:
Wat je daarmee probeert te zeggen is me niet duidelijk. 8) :D
________________________________________________________________________
Ik probeer hier niet mijn gelijk te krijgen of te bewijzen dat jullie fout zouden zijn. ik wil alleen maar aantonen dat art. 12.3.1 niet ondubbelzinnig uitsluitsel geeft over de situatie op de schets. Dit lijkt me gewoon een situatie waar de wetgever niet aan dacht op het moment dat hij de wet schreef. Als dat wel zo was zou hij het zeker beter en ondubbelzinniger geformuleerd hebben. Mijn vraag blijft daarom: bestaat er reeds rechtspraak/cassatie over een dergelijke situatie?
________________________________________________________________________
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 7177

Bericht door Inazuma »

Klein detailke is natuurlijk dat de voorrang van rechts evenmin enkel geldt tegenover "dwarsrijbanen" ...

Geldt zelfs als je in dezelfde richting rijdt
Op dezelfde weg


Als je wil aantonen dat de wegcode niet ondubbelzinnig is, kom je hier wel een wagenwijd open poort insjotten ... :mrgreen:
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 7177

Bericht door Inazuma »

Oh, en de tractor rijdt -door uit de openbare aardeweg te komen- een àndere openbare weg op

Waarop andere bestuurders rijden

Die hij allemaal voorrang dient te verlenen
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: Vraag 7177

Bericht door Erasmusje »

Inazuma schreef: 10 dec 2020, 17:44 Oh, en de tractor rijdt -door uit de openbare aardeweg te komen- een àndere openbare weg op
Ja, akkoord!

En ook de blauwe auto rijdt -door uit een openbare verharde weg te komen- een àndere openbare weg op.
Waarom zou dan uit art 12.3.1 blijken dat de de blauwe auto zo maar, voor de tractor in, linksaf mag slaan?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 7177

Bericht door Inazuma »

Erasmusje schreef: 10 dec 2020, 17:56 En ook de blauwe auto rijdt -door uit een openbare verharde weg te komen- een àndere openbare weg op.
Waarom zou dan uit art 12.3.1 blijken dat de de blauwe auto zo maar, voor de tractor in, linksaf mag slaan?
Omdat de tractor door uit die aardeweg gereden komt, op een weg gaat rijden waar de blauwe auto op rijdt

En 12.3.1 stelt dat hij aan alle andere weggebruikers op die weg voorrang moet verlenen
Niet enkel die van rechts komen dus


Ik zal je stelling omdraaien:
Waarom zou die voorrangsuitzondering enkel gelden tov bestuurders van links :?:
(want die van rechts hadden al voorrang)

Want de voorrangsverplichting is "aan iedere bestuurder" ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 7177

Bericht door Benny Stinkens »

Wat je daarmee probeert te zeggen is me niet duidelijk. 8) :D
Dit komt omdat je mijn tekst en de wettekst niet aandachtig genoeg gelezen heb vrees ik :idea:
De tractor rijdt 'de openbare weg' niet op. Hij bevindt zich immers al op de openbare weg.
Ik schreef dus niet dat de tractor op de openbare weg rijdt, maar dat hij een andere openbare weg op rijdt :idea:
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
Hij komt dus van een openbare weg zonder rijbaan (aardeweg) en gaat rijden op een openbare weg met een rijbaan.

Ik zie daar nergens staan dat hij voorrang moet verlenen aan alleen maar het dwarsverkeer :idea:
hij moet voorrang verlenen aan iedere bestuurder, dus ook aan zijn tegenligger.

Lees ook de post van Inazuma, hij schrijft net hetzelfde, maar met andere woorden :wink:
Inazuma schreef:Oh, en de tractor rijdt -door uit de openbare aardeweg te komen- een àndere openbare weg op

Waarop andere bestuurders rijden

Die hij allemaal voorrang dient te verlenen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie