Vraag 12306

z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Vraag 12306

Bericht door z183115 »

Afbeelding

verwijst naar:

Afbeelding

en naar:

Afbeelding

Wat ik niet snap is:
behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt.
Je mag wel inhalen nabij de top van een onoverzichtelijke helling, als de rijbaan verdeeld is in rijstroken en je niet over de witte doorlopende streep rijdt.
Wanneer men spreekt over die doorlopende witte streep, heeft men het dan enkel over de onderste illustratie in puntje 3. Steile helling? Dus je mag niet inhalen als de situatie van de schets daarboven zich voordoet - met name dat er enkel één rijstrook is per richting en geen doorlopende streep?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraag 12306

Bericht door Stefan Peeters »

Klopt.

Even logisch denken: in de situatie op de onderste foto bestaat er geen risico dat je op een tegenligger botst die je niet kon zien omwille van de top van de helling.
In de situatie op de andere foto kan dat wel.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 12306

Bericht door Jozef »

Stefan Peeters schreef: 06 feb 2019, 17:25 Even logisch denken: in de situatie op de onderste foto bestaat er geen risico dat je op een tegenligger botst die je niet kon zien omwille van de top van de helling.
In de situatie op de andere foto kan dat wel.
Hoewel, geen risico is misschien nogal veel gezegd. Laten we het zo stellen: als er een doorlopende witte streep is en je overschrijdt ze niet, is het risico dat je op een tegenligger botst die je niet kon zien omwille van de top van de helling relatief gering. Want het is natuurlijk altijd mogelijk dat een tegenligger de doorlopende witte streep wél overschrijdt.
Plaats reactie