392

XJENNIEKEX
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2017, 10:45

392

Bericht door XJENNIEKEX » 29 aug 2017, 14:06

BESTE

IK SNAP NIET GOED HOE JE DE STOPAFSTAND KUNT BEREKEN?

GROETJES,
JENNIFER

Gebruikersavatar
GRO
Administrator
Berichten: 10706
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 392

Bericht door GRO » 29 aug 2017, 14:55

Ziehier onze les over de stopafstand

Jozef
Berichten: 3141
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: 392

Bericht door Jozef » 29 aug 2017, 16:41

Tot daar de leefstof voor het examen.

De leerstof voor het examen bevat evenwel heel wat dat in de werkelijkheid uitstekend geschikt is om ongevallen te veroorzaken.

Denken we bij voorbeeld aan de minimum profieldiepte van 1,6 mm van de hoofdgroeven van de banden, het wettelijk minimum, dat je voor het examen moet kennen. Vergeet dit alsjeblieft zou vlug mogelijk na het examen. Een nieuwe band bereikt zijn optimale eigenschappen na ongeveer 300 km, als hij zich "gezet" heeft. Vanaf dan nemen zijn eigenschappen af met elke verdere kilometer die je ermee rijdt. Een wagen die met nieuwe banden met 8 mm profiel nog net tegen 50 km/h door een bocht kan, kan dat met banden met 5 mm profiel amper nog tegen 40 km/h. Spijtig genoeg houdt vrijwel niemand hier rekening mee. Algemeen wordt aangenomen dat voor de veiligheid een band met een profieldiepte van 3 mm voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden echt wel het minimum is. Ook als je wagen bij een kleine aanrijding slechts 10 cm korter wordt, kost die herstelling al vele malen meer dan een nieuw stel banden.

De veiligheidsafstand en de stopafstanden die je voor het examen moet kennen, kloppen in de praktijk van geen kanten. Dat komt omdat eenvoudige vuistregeltjes ervan uitgaan dat de remafstand evenredig zou zijn met de snelheid. Met andere woorden: als je snelheid verdubbelt, zou ook de remafstand verdubbelen. In werkelijkheid is enkel de reactieafstand recht evenredig met de snelheid. De remweg daarentegen is recht evenredig met het kwadraat van de snelheid. Met andere woorden: als je snelheid verdubbelt, verviervoudigt de remweg (2² = 4).

De veiligheidsafstand "snelheid gedeeld door 2" is ietwat overdreven bij zeer lage snelheden, doch volstrekt ontoereikend bij hogere snelheden. Hij gaat er immers van uit dat in een noodsituatie je voorligger ook nog een zekere afstand aflegt vooraleer hij tot stilstand komt. Als je ooit eens op een autosnelweg op de linker rijstrook een voorligger zult zien die tegen de linker vangrail rijdt, terugbotst naar de rechter vangrail, en vandaar terugbotst naar de linker rijstrook, zul je zien dat die wagen heel wat minder afstand voorwaarts aflegt vooraleer hij tot stilstand komt.

Daar komt dan nog bij dat de grafieken bij de les de allerkortste reactieweg, remweg en stopafstand tonen. Om die te halen, moet je perfect alert zijn, zeer snelle reflexen hebben, een wagen hebben die 100% in onberispelijke staat is, en een 100% onberispelijk wegdek. Door een grotere stopweg te voorzien, vergroot je aanzienlijk je kansen om nog tijdig te kunnen stoppen en niet aangereden te worden door een achterligger (jawel, die is dan in fout, maar jij loopt daarna nog vele jaren met een whiplash rond).

Het spreekt vanzelf dat je in een noodsituatie niet de tijd hebt om eerst nog wat berekeningen uit het hoofd te maken. Naarmate je rijervaring opdoet, heb je die ook niet meer nodig. Als er dan een obstakel opduikt, weet je uit ervaring onmiddellijk of je al dan niet nog tijdig kunt stoppen. Als de stopafstand te gering is, dan bouw je eerst zoveel mogelijk snelheid af (met volle kracht op het rempedaal blijven duwen als je ABS hebt, je zult het niet door de vloer trappen), en wijk je zo nodig pas kort voor het obstakel uit. Dat uitwijken is dan immers veel probleemlozer omdat je snelheid al sterk afgenomen is.

Tot slot nog het fabeltje dat nog altijd op de site staat: "Remmen met ABS wil niet noodzakelijk zeggen dat de remafstand korter wordt, dan remmen zonder ABS." Vergeet dat, die opvatting is al meer dan een jaar voorbijgestreefd; een noodstop met ABS levert op eenzelfde wegdek altijd een kortere remafstand op dan een noodstop zonder ABS.

Vroeger dacht men dat op een los wegdek (bijvoorbeeld verse, nog niet vastgereden sneeuw) met een wagen zonder ABS de wielen zouden blokkeren en zich aldus ingraven in de sneeuw, die zich dan als een wig zou opstapelen vóór de wielen en aldus de wagen sterk zou afremmen. In werkelijkheid heeft een geblokkeerd wiel dat over de sneeuw schuift, slechts de nodige tijd om zich in te graven als de snelheid al zeer sterk afgenomen is, dus op het allerlaatste gedeelte van de remweg. Dat weegt niet op tegen ABS, dat over de gehele remweg een grotere vertraging oplevert.

Cecemellius
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2017, 17:55

Re: 392

Bericht door Cecemellius » 03 sep 2017, 18:13

De stopafstand kun je berekenen met een complexe formule, maar met behulp van enkele constanten waar je vanuit mag gaan, kun je de stopafstand zo het eenvoudigst berekenen op een examen:
s = v : 3,6 + ((v : 3,6)^2):16

s = stopafstand in meter
v = snelheid in kilometer per uur
De 'gedeeld door 3,6' dient om je snelheid automatisch om te zetten in meter per seconde, want op een examen krijg je de snelheid altijd in kilometer per uur, maar als je dit getal rechtstreeks invult zonder de 'gedeeld door 3,6' ga je een fout getal aankomen. Je kunt deze formule ook best fatsoenlijk opschrijven met breuken en duidelijke exponent; dit kan ik helaas niet op de computer.

Gebruikersavatar
de rijprof
Medewerker
Berichten: 6943
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 392

Bericht door de rijprof » 03 sep 2017, 22:57

Heel simpel trucje om een 'schatting' van de stopafstand te maken, is snelheid - 20 km/u.
Aan 30 km/u (30-20 = 10 meter)
(50-20 = 30 meter)
(70-20 = 50 meter)
(90-20 = 70 meter)
(100-20 = 80 meter)
(120-20 = 100 meter)

Bij nat wegdek doe je er een 10% bij.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden

Plaats reactie