Vraag 221

lerenrijden123
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jul 2017, 16:22

Vraag 221

Bericht door lerenrijden123 »

Goeiedag

Ik heb een vraagje ivm vraag 221. Ik had geantwoord dat de auto eerst moest stoppen vooraleer ie naar rechts wil afslaan omdat het stopbord voor het licht staat en er niet onder hangt. Ik dacht dat je dan moest stoppen aan het bord om daarna voorzichtig verder te rijden en af te slaan, en indien nodig voorrang verlenen aan auto's die van links komen.

Nu was mijn antwoord fout en stond er dat je niet moet stoppen, en wel voorrang verlenen. Ik begrijp de voorrang wel, maar niet het feit dat je niet moet stoppen? Een verkeerslicht staat hiërarchisch toch enkel boven een verkeersbord als het bord eronder hangt, niet?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraag 221

Bericht door Stefan Peeters »

Neen. Een verkeerslicht staat hierarchisch altijd boven een verkeersbord.
Enkel een oranje knipperend verkeerslicht wijkt hiervan af: dan moet je de verkeersborden opvolgen of, bij gebrek aan borden, de normale voorrangsregels respecteren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
lerenrijden123
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jul 2017, 16:22

Re: Vraag 221

Bericht door lerenrijden123 »

Dank u.

Welke afstand moet er tussen een verkeerslicht en een verkeersbord staan opdat je het verkeersbord niet moet negeren?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraag 221

Bericht door Stefan Peeters »

Euh... goeie vraag. Dat staat nergens vermeld maar wanneer op een kruispunt zowel lichten als verkeersborden staan ga ik er van uit dat die op dat kruispunt van toepassing zijn.
Die zullen dan ook geen 100 meter uit mekaar staan, toch?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 221

Bericht door de rijprof »

Je moet inderdaad de combinatie van verkeersborden en verkeerslichten bekijken per kruispunt en niet zozeer de afstand tussen beiden.
Soms op dezelfde paal, soms enkele meters ervoor op een andere paal.
Laat het ons maar vrij vertalen in: de nabijheid van het kruispunt. Hetgeen toepasbaar is op het éérstkomende kruispunt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
lerenrijden123
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jul 2017, 16:22

Re: Vraag 221

Bericht door lerenrijden123 »

Oké, bedankt!
phil
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2017, 12:08
Locatie: Brugge

Re: Vraag 221

Bericht door phil »

Stefan Peeters schreef: 28 jul 2017, 18:00 Een verkeerslicht staat hierarchisch altijd boven een verkeersbord.
Dat klopt niet, want hangt er bvb een c32b (Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.) aan een verkeerslicht dan moet je wel dergelijk rekening houden met dat bord.

Een verkeerslicht staat hiërarchisch enkel boven de "voorrangsborden".
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraag 221

Bericht door Stefan Peeters »

phil schreef: 30 jul 2017, 20:47
Stefan Peeters schreef: 28 jul 2017, 18:00Een verkeerslicht staat hierarchisch altijd boven een verkeersbord.
Dat klopt niet, want hangt er bvb een c32b (Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.) aan een verkeerslicht dan moet je wel dergelijk rekening houden met dat bord.
Een verkeerslicht staat hiërarchisch enkel boven de "voorrangsborden".
Wat heeft een bord C32b dan ook te maken met een verkeerslicht?

Zo kan je het wel heel ver gaan zoeken natuurlijk... :roll:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
phil
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2017, 12:08
Locatie: Brugge

Re: Vraag 221

Bericht door phil »

Stefan Peeters schreef: 30 jul 2017, 21:36
phil schreef: 30 jul 2017, 20:47
Stefan Peeters schreef: 28 jul 2017, 18:00Een verkeerslicht staat hierarchisch altijd boven een verkeersbord.
Dat klopt niet, want hangt er bvb een c32b (Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.) aan een verkeerslicht dan moet je wel dergelijk rekening houden met dat bord.
Een verkeerslicht staat hiërarchisch enkel boven de "voorrangsborden".
Wat heeft een bord C32b dan ook te maken met een verkeerslicht?

Zo kan je het wel heel ver gaan zoeken natuurlijk... :roll:
Omdat een c32b wel aan een verkeerslicht kan hangen en dan klopt je stelling "Een verkeerslicht staat hierarchisch altijd boven een verkeersbord." niet.

Een c32b is namelijk ook een verkeersbord.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 221

Bericht door de rijprof »

Geen peren met appelen vergelijken.
Een verkeerslicht staat hiërarchisch enkel boven de "voorrangsborden".
Zoals je zelf zegt 'voorrangsborden'.
Het bord verbod om links- of rechts af te slaan heeft niets met voorrang te maken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
phil
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2017, 12:08
Locatie: Brugge

Re: Vraag 221

Bericht door phil »

Het gaat niet om peren met appelen te vergelijken, het heeft met hiërarchie te maken.

Als er een agent staat, dan staat hij hiërarchisch idd boven de verkeersborden, zo kan de agent je in een straat sturen ongeacht of er nu een verbodsbord staat of niet.

Als men dan zegt dat verkeerslichten hiërarchisch boven de verkeersborden staat dan klopt dat niet want, je moet bvb wel rekening houden met de verbodsborden.

Dus kan men enkel zeggen dat ze Hiërarchisch boven de voorrangsborden staan.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraag 221

Bericht door bert.covens »

Stefan Peeters schreef: 28 jul 2017, 18:00 Neen. Een verkeerslicht staat hierarchisch altijd boven een verkeersbord.
Enkel een oranje knipperend verkeerslicht wijkt hiervan af: dan moet je de verkeersborden opvolgen of, bij gebrek aan borden, de normale voorrangsregels respecteren.
Nope ....

Zoals Rijprof én Phil hier terecht opmerkten : Een verkeerslicht gaat uitsluitend boven een voorrangsbord.
Stefan Peeters schreef: 30 jul 2017, 21:36 Wat heeft een bord C32b dan ook te maken met een verkeerslicht?
Niets.

En daarom is er in het verkeersreglement bepaald dat de voorrangsborden niet gelden die op dezelfde weg geplaatst zijn. Schrijven dat een verkeerslicht hierarchisch altijd boven een verkeersbord staat, is dan ook zonder meer fout !
Stefan Peeters schreef: 30 jul 2017, 21:36 Zo kan je het wel heel ver gaan zoeken natuurlijk... :roll:
Nope.

Hetgeen Phil schrijft, is gewoonweg de correcte toepassing van wat in artikel 6 staat.
phil schreef: 30 jul 2017, 22:03 Als men dan zegt dat verkeerslichten hiërarchisch boven de verkeersborden staat dan klopt dat niet want, je moet bvb wel rekening houden met de verbodsborden.
Inderdaad grandioos FOUT. Enkel en alleen de voorrangsborden die op dezelfde weg geplaatst zijn, gelden dan niet.

* Alle overige verkeersborden, mits ze voldoen aan artikel 5, moeten wél nog opgevolgd worden
* Ook de wegmarkeringen, mits ze voldoen aan artikel 5, moeten wél nog opgevolgd worden
phil schreef: 30 jul 2017, 22:03 Dus kan men enkel zeggen dat ze Hiërarchisch boven de voorrangsborden staan.
Dat klopt, en zo staat het trouwens ook in het verkeersreglement (zoals Rijprof overigens ook al citeerde) :

6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt noch voor het oranjegeel knipperlicht, noch voor de lichten boven de rijstroken, noch voor de voorrangsborden B22 en B23.
Laatst gewijzigd door bert.covens op 07 aug 2017, 09:33, 7 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraag 221

Bericht door bert.covens »

Maar eigenlijk is het antwoord héél simpel :
lerenrijden123 schreef: 28 jul 2017, 16:25 Goeiedag

Ik heb een vraagje ivm vraag 221. Ik had geantwoord dat de auto eerst moest stoppen vooraleer ie naar rechts wil afslaan omdat het stopbord voor het licht staat en er niet onder hangt. Ik dacht dat je dan moest stoppen aan het bord om daarna voorzichtig verder te rijden en af te slaan, en indien nodig voorrang verlenen aan auto's die van links komen.

Nu was mijn antwoord fout en stond er dat je niet moet stoppen, en wel voorrang verlenen. Ik begrijp de voorrang wel, maar niet het feit dat je niet moet stoppen? Een verkeerslicht staat hiërarchisch toch enkel boven een verkeersbord als het bord eronder hangt, niet?
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt noch voor het oranjegeel knipperlicht, noch voor de lichten boven de rijstroken, noch voor de voorrangsborden B22 en B23.


Het stop-bord staat op dezélfde weg (hetzélfde kruispunt). Je hoeft er dan ook niet voor te stoppen als het verkeerslicht op groen staat.
Artikel 61. Driekleurige verkeerslichten

61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;

2° vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen; zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, mag de bestuurder, die de stopstreep of het licht in dergelijke omstandigheden voorbijgereden is, het kruispunt evenwel slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen;

3° groen licht betekent dat het verkeerslicht mag voorbijgereden worden;

4° het rode licht, het vast oranjegeel licht en het groene licht mogen respectievelijk vervangen worden door één of meer rode, oranjegele of groene pijlen. Deze pijlen hebben dezelfde betekenis als de lichten maar het verbod of de toelating is beperkt tot de richtingen die door de pijlen aangegeven worden;

5° wanneer één of meer bijkomende lichten in de vorm van één of meer groene pijlen tegelijk met een rood licht of een oranjegeel licht branden, betekenen de pijlen dat alleen in de richtingen die door de pijlen worden aangeduid mag voortgereden worden, op voorwaarde dat voorrang verleend wordt aan de bestuurders die op regelmatige wijze uit andere richtingen komen en aan de voetgangers;

6° wanneer de lichten de verlichte silhouet van een fiets voorstellen, gelden deze lichten slechts voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie