Vraag 2579

Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Vraag 2579

Bericht door Erasmusje »

Afbeelding

Bord C33 betekent: "Vanaf het verkeersbord tot EN MET het volgend kruispunt, verbod te keren."
"Tot EN MET" lijkt me hier de essentie!

Er word gesuggereerd dat A juist zou zijn, maar als dat zo is, dan suggereert antwoord A dat iemand die OP het volgende kruispunt keert, geen overtreding begaat. Het klopt evenwel dat hetgeen in A wordt beweerd niet fout is, maar het is zeker niet helemaal juist
Antwoord B zegt dat je niet mag keren OP het kruispunt. Ook dat is juist en ik vind dat B niet de suggestie inhoudt dat je TUSSEN het bord en het kruispunt wel zou mogen keren. Het klopt evenwel dat B niet fout is, maar het is zeker niet helemaal juist.

Er kan hier volgens mij geen sprake zijn van meest juiste, of meest foute antwoord. Ze zijn allebei onvolledig en dus even fout of even juist.

Als dit een echte examenvraag is, vind ik ze zéér aanvechtbaar. Als dit enkel in de proefexamens voorkomt zou ze, naar mijn mening, moeten aangepast of geschrapt worden.

Of zie ik iets over het hoofd misschien?

Vriendelijke groet.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 2579

Bericht door GRO »

Je hebt gelijk. De vraag wordt aangepast.
A/ Ik mag niet keren vanaf het bord tot en met het volgende kruispunt.
B/ Ik mag niet keren vanaf het bord tot aan het volgende kruispunt.
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: Vraag 2579

Bericht door Erasmusje »

Dank je wel.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 2579

Bericht door Jozef »

Het gaat hier over het verschil tussen "tot" en "tot en met".

De betekenis ervan is in de loop der jaren geëvolueerd.

Toen ik 50 jaar geleden de humaniora volgde, leerde mijn lerares Nederlands ons dat "tot" hetzelfde als "tot en met" betekende, en "tot en met" bijgevolg een verkeerde, overbodige uitdrukking was.

Nu lezen we bij Taaluniversum:
De betekenis van tot is dubbelzinnig. Bovendien wordt tot in België vaak wat anders opgevat dan in Nederland. In België wordt de combinatie van tot en een datum vaak zo opgevat dat de genoemde datum inbegrepen is: tot 20 augustus wordt in België dus vaak geïnterpreteerd als tot en met 20 augustus. In Nederland is deze inclusieve betekenis van tot minder gebruikelijk. Het voorbeeld tot 20 augustus wordt door Nederlanders dus meestal opgevat als tot en met 19 augustus.

Om misverstanden te vermijden is het aan te raden tot en met te gebruiken.
Plaats reactie