Met bril op praktijkexamen gaan

User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Met bril op praktijkexamen gaan

Bericht door User10373 »

Hallo

Ik heb een vraag, als ik nu met mijn bril mijn praktijkexamen doe ben ik dan verplicht om altijd met mijn bril te rijden of is het geen verplichting?
Als het een verplichting is en ik doe het niet wat zijn de gevolgen ervan?

met vriendelijke groeten
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Met bril op praktijkexamen gaan

Bericht door Brent Geerts »

2. Gezichtsscherpte

2.1. Indien de kandidaat verplicht is een optische correctie te dragen om de vereiste gezichtsscherpte te bereiken of om een visueel functioneren te garanderen zodanig dat de kandidaat in alle veiligheid een motorvoertuig kan besturen, wordt deze vermeld op het afgeleverde attest door de oogarts.

2.2. De correctie moet goed verdragen worden en mag geen aanleiding geven tot een stoornis in andere visuele functies.

2.3. Normen voor de kandidaten van groep 1

2.3.1. De kandidaat moet, zo nodig met een optische correctie, een binoculaire gezichtsscherpte van ten minste 5/10 hebben.
Je moet je bril dus dragen als je zonder bril niet de vereiste gezichtsscherpte van 5/10 haalt, hoewel het voor jezelf en ook voor de andere weggebruikers waarschijnlijk veiliger is als je dat sowiezo doet. Als je je bril zou moeten dragen, en je beslist om dat toch niet te doen kan de verzekering misschien wel eens moeilijk gaan doen wanneer je betrokken raakt bij een ongeval en zij komen hier achter...
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Met bril op praktijkexamen gaan

Bericht door Stefan Peeters »

Of je al dan niet een bril moet dragen tijdens het autorijden wordt in feite al bepaald bij het theoretisch examen. Je moet daar een eenvoudige ogentest doen.

Wanneer dan beslist wordt dat je gezichtsvermogen onvoldoende is wordt ofwel een code aan je rijbewijs toegevoegd, waarna je tijdens het rijden altijd een bril of lenzen moet dragen.
Het is ook mogelijk dat je zodanig slecht scoort dat je naar de oogarts verwezen wordt die dan zal beslissen wat er verder moet gebeuren.

Wanneer deze code op je rijbewijs staat is het voor een bevoegd persoon heel eenvoudig om te controleren of je al dan niet een bril (of lenzen) moet dragen. Bij een eventueel ongeval kan de politie dan ook gemakkelijk oordelen of je wel voldeed aan de vereisten en dit eventueel in een pv opnemen.

Aangezien op jouw voorlopig rijbewijs blijkbaar geen code is geplaatst ben je niet verplicht om een bril te dragen. Ook niet wanneer je dat tijdens je praktisch examen wel zou doen.

Maar zoals eerder al gezegd is het misschien geen slecht idee om bij het autorijden toch maar een bril te dragen wanneer je zelf ondervindt dat je daar voordeel uit haalt. Tenslotte draait autorijden voornamelijk om (ver) vooruit kijken en anticiperen op wat er verderop gebeurt.
Dat is vrij lastig wanneer je niet verder kan zien dan de ruitenwissers van je eigen auto...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Met bril op praktijkexamen gaan

Bericht door User10373 »

Stefan Peeters schreef:Of je al dan niet een bril moet dragen tijdens het autorijden wordt in feite al bepaald bij het theoretisch examen. Je moet daar een eenvoudige ogentest doen.

Wanneer dan beslist wordt dat je gezichtsvermogen onvoldoende is wordt ofwel een code aan je rijbewijs toegevoegd, waarna je tijdens het rijden altijd een bril of lenzen moet dragen.
Het is ook mogelijk dat je zodanig slecht scoort dat je naar de oogarts verwezen wordt die dan zal beslissen wat er verder moet gebeuren.

Wanneer deze code op je rijbewijs staat is het voor een bevoegd persoon heel eenvoudig om te controleren of je al dan niet een bril (of lenzen) moet dragen. Bij een eventueel ongeval kan de politie dan ook gemakkelijk oordelen of je wel voldeed aan de vereisten en dit eventueel in een pv opnemen.

Aangezien op jouw voorlopig rijbewijs blijkbaar geen code is geplaatst ben je niet verplicht om een bril te dragen. Ook niet wanneer je dat tijdens je praktisch examen wel zou doen.

Maar zoals eerder al gezegd is het misschien geen slecht idee om bij het autorijden toch maar een bril te dragen wanneer je zelf ondervindt dat je daar voordeel uit haalt. Tenslotte draait autorijden voornamelijk om (ver) vooruit kijken en anticiperen op wat er verderop gebeurt.
Dat is vrij lastig wanneer je niet verder kan zien dan de ruitenwissers van je eigen auto...
Dus zover ik begrijp, ook al doe ik mijn bril op tijdens het praktijkexamen is het geen verplichting om mijn bril aan te doen nadat ik geslaagd ben voor het examen van praktijk(tijdens het theorie had ik geen fouten op ogentest ZONDER bril)
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Met bril op praktijkexamen gaan

Bericht door Brent Geerts »

Het is inderdaad geen verplichting als er geen code op je rijbewijs staat, maar het is dus zeker geen slecht idee om het wel te doen.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Met bril op praktijkexamen gaan

Bericht door User10373 »

Brent Geerts schreef:Het is inderdaad geen verplichting als er geen code op je rijbewijs staat, maar het is dus zeker geen slecht idee om het wel te doen.
ja maar u zegt "ALS" dus u weet het ook niet zeker als het er op gaat staan ga ik zonder bril opdagen en als het er niet op gaat staan ga ik met bril opdagen
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Met bril op praktijkexamen gaan

Bericht door Brent Geerts »

Ik vermoed dat jij je voorlopig rijbewijs al hebt. Als daar geen code opstaat is er niks aan de hand, en kan je zelf kiezen of je al dan niet je bril draagt tijdens je praktijkexamen, zoals Stefan al zei.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Met bril op praktijkexamen gaan

Bericht door Stefan Peeters »

Ati61 schreef:
Brent Geerts schreef:Het is inderdaad geen verplichting als er geen code op je rijbewijs staat, maar het is dus zeker geen slecht idee om het wel te doen.
ja maar u zegt "ALS" dus u weet het ook niet zeker als het er op gaat staan ga ik zonder bril opdagen en als het er niet op gaat staan ga ik met bril opdagen
Ik heb zo stilaan de indruk dat je ook onze antwoorden zonder bril aan het lezen bent :shock:

Voor alle duidelijkheid: ALS je bij het theoretisch examen de oogtest hebt afgelegd en ze hebben daar verder geen opmerkingen gemaakt, zoALS ik kan begrijpen uit je uitleg, dan staat er niks vermeld op je (voorlopig) rijbewijs.
(tijdens het theorie had ik geen fouten op ogentest ZONDER bril)
Of je dan al dan niet met of zonder bril naar je praktisch examen toe gaat heeft dan geen enkel belang, en ook geen verdere gevolgen voor de toekomst.

Tenzij je zonder bril gaat en daardoor niet genoeg van de buitenwereld kan zien zodat je hier of daar een grandioze fout maakt, dan heeft het tot gevolg dat je nog eens mag terugkomen...

Dus: ALS je van jezelf denkt dat je beter ziet met bril, dan zou ik die maar gebruiken...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Met bril op praktijkexamen gaan

Bericht door User10373 »

Brent Geerts schreef:Ik vermoed dat jij je voorlopig rijbewijs al hebt. Als daar geen code opstaat is er niks aan de hand, en kan je zelf kiezen of je al dan niet je bril draagt tijdens je praktijkexamen, zoals Stefan al zei.
er staan wel getallen
er staat iets op de voorkant van mijn rijbewijs
1. mijn achternaam
2. mijn voornaam
3. geboortedatum
4a datum van geldigheid van rijbewijs
4b tot geldigheid van rijbewijs
5. (hier staan 10 getallen op) zou dit dat kunnen zijn?
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: Met bril op praktijkexamen gaan

Bericht door Brent Geerts »

Ati61 schreef:
Brent Geerts schreef:Ik vermoed dat jij je voorlopig rijbewijs al hebt. Als daar geen code opstaat is er niks aan de hand, en kan je zelf kiezen of je al dan niet je bril draagt tijdens je praktijkexamen, zoals Stefan al zei.
er staan wel getallen
er staat iets op de voorkant van mijn rijbewijs
1. mijn achternaam
2. mijn voornaam
3. geboortedatum
4a datum van geldigheid van rijbewijs
4b tot geldigheid van rijbewijs
5. (hier staan 10 getallen op) zou dit dat kunnen zijn?
Neen, dat is gewoon het nummer van je rijbewijs. Wat deze getallen betekenen staat op de achterzijde van je voorlopig rijbewijs, aan de rechterkant. Op de achterkant staat ook een vak voor 'opmerkingen of beperkingen', als je een opmerking zou hebben over je zicht zou het in dit vak moeten staan.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Met bril op praktijkexamen gaan

Bericht door User10373 »

Brent Geerts schreef:
Ati61 schreef:
Brent Geerts schreef:Ik vermoed dat jij je voorlopig rijbewijs al hebt. Als daar geen code opstaat is er niks aan de hand, en kan je zelf kiezen of je al dan niet je bril draagt tijdens je praktijkexamen, zoals Stefan al zei.
er staan wel getallen
er staat iets op de voorkant van mijn rijbewijs
1. mijn achternaam
2. mijn voornaam
3. geboortedatum
4a datum van geldigheid van rijbewijs
4b tot geldigheid van rijbewijs
5. (hier staan 10 getallen op) zou dit dat kunnen zijn?
Neen, dat is gewoon het nummer van je rijbewijs. Wat deze getallen betekenen staat op de achterzijde van je voorlopig rijbewijs, aan de rechterkant. Op de achterkant staat ook een vak voor 'opmerkingen of beperkingen', als je een opmerking zou hebben over je zicht zou het in dit vak moeten staan.
Dan is er geen probleem, nu voel ik me beter 8)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Met bril op praktijkexamen gaan

Bericht door Inazuma »

Je moet de verklaring inzake lichamelijke en visuele geschiktheid uit Art 17 §1 ondertekenen om een rijbewijs te krijgen.

DWZ dat je zicht moet voldoen aan de voorwaarden uit Bijlage 6, voor bestuurders groep I :
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... bijlage6#3" target="_blank
III. Normen betreffende de visuele functies

Om daar zeker van te zijn kan je best eens langs de oogarts.

(Code 01.06 laat zowel bril als contactlenzen toe - moet je je rijbewijs niet laten veranderen als je ooit tussen de twee omschakelt.)


Ga je daarbij een valse verklaring afleggen ?
Dan is je rijbewijs eigenlijk al meteen ongeldig ...


http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t3hs3afd2" target="_blank
Artikel 24
Is nietig, elk rijbewijs afgegeven zonder dat aan de bepalingen van dit besluit is voldaan (...)



Artikel 17

§1. Het rijbewijs komt overeen met het model van bijlage 1.

Het rijbewijs wordt uitgereikt door de overheid bedoeld in artikel 7, tegen afgifte van een degelijk ingevulde aanvraag om een rijbewijs. Het model van de aanvraag om een rijbewijs wordt bepaald door de Minister. Deze aanvraag bevat de toestemming van de aanvrager voor het gebruik van zijn foto en het elektronisch beeld van zijn handtekening uit het Rijksregister van de natuurlijke personen, zoals bedoeld in artikel 6bis, § 1, 1°, van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, voor de vervaardiging van het rijbewijs.

Deze aanvraag is vergezeld van :

1° een foto van de aanvrager die voldoet aan de door de minister vastgestelde normen, indien de foto, bedoeld in het tweede lid, niet gebruikt kan worden voor de vervaardiging van het rijbewijs;

2° de verklaringen betreffende de lichamelijke en visuele geschiktheid of, in voorkomend geval, de attesten voorgeschreven in de artikelen 41, §§ 2 of 3, 44, § 5 en 45, tweede lid. Het attest voorgeschreven in artikel 44, § 5 is niet vereist indien de kandidaat houder is van een nog geldig rijbewijs, waarvoor het attest reeds aangeboden werd;


En dat Art 41 stelt :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... afd6#art41" target="_blank
Artikel 41

§1. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie AM, A1, A2, A, B, B+E of G ondertekent op de aanvraag om een rijbewijs, of op de aanvraag om een voorlopige rijbewijs, een verklaring waarin hij op zijn woord van eer bevestigt, bij zijn weten niet te lijden aan een van de in bijlage 6, voorgeschreven voor de groep 1, genoemde lichaamsgebreken of aandoeningen. Deze verklaring omvat een gedeelte betreffende de algemene lichamelijke en psychische geschiktheid en een gedeelte betreffende het gezichtsvermogen.

Elke kandidaat die geen houder is van een Belgisch of Europees rijbewijs, moet bij het theoretische examen een leestest afleggen voor de examinator of de aangestelde bedoeld in artikel 25, § 1, volgens de nadere regels die gezamenlijk door de Minister en door zijn collega tot wiens bevoegdheid Volksgezondheid behoort, worden bepaald.
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Met bril op praktijkexamen gaan

Bericht door User10373 »

Inazuma schreef:Je moet de verklaring inzake lichamelijke en visuele geschiktheid uit Art 17 §1 ondertekenen om een rijbewijs te krijgen.

DWZ dat je zicht moet voldoen aan de voorwaarden uit Bijlage 6, voor bestuurders groep I :
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... bijlage6#3" target="_blank
III. Normen betreffende de visuele functies

Om daar zeker van te zijn kan je best eens langs de oogarts.

(Code 01.06 laat zowel bril als contactlenzen toe - moet je je rijbewijs niet laten veranderen als je ooit tussen de twee omschakelt.)


Ga je daarbij een valse verklaring afleggen ?
Dan is je rijbewijs eigenlijk al meteen ongeldig ...


http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t3hs3afd2" target="_blank
Artikel 24
Is nietig, elk rijbewijs afgegeven zonder dat aan de bepalingen van dit besluit is voldaan (...)



Artikel 17

§1. Het rijbewijs komt overeen met het model van bijlage 1.

Het rijbewijs wordt uitgereikt door de overheid bedoeld in artikel 7, tegen afgifte van een degelijk ingevulde aanvraag om een rijbewijs. Het model van de aanvraag om een rijbewijs wordt bepaald door de Minister. Deze aanvraag bevat de toestemming van de aanvrager voor het gebruik van zijn foto en het elektronisch beeld van zijn handtekening uit het Rijksregister van de natuurlijke personen, zoals bedoeld in artikel 6bis, § 1, 1°, van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, voor de vervaardiging van het rijbewijs.

Deze aanvraag is vergezeld van :

1° een foto van de aanvrager die voldoet aan de door de minister vastgestelde normen, indien de foto, bedoeld in het tweede lid, niet gebruikt kan worden voor de vervaardiging van het rijbewijs;

2° de verklaringen betreffende de lichamelijke en visuele geschiktheid of, in voorkomend geval, de attesten voorgeschreven in de artikelen 41, §§ 2 of 3, 44, § 5 en 45, tweede lid. Het attest voorgeschreven in artikel 44, § 5 is niet vereist indien de kandidaat houder is van een nog geldig rijbewijs, waarvoor het attest reeds aangeboden werd;


En dat Art 41 stelt :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... afd6#art41" target="_blank
Artikel 41

§1. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie AM, A1, A2, A, B, B+E of G ondertekent op de aanvraag om een rijbewijs, of op de aanvraag om een voorlopige rijbewijs, een verklaring waarin hij op zijn woord van eer bevestigt, bij zijn weten niet te lijden aan een van de in bijlage 6, voorgeschreven voor de groep 1, genoemde lichaamsgebreken of aandoeningen. Deze verklaring omvat een gedeelte betreffende de algemene lichamelijke en psychische geschiktheid en een gedeelte betreffende het gezichtsvermogen.

Elke kandidaat die geen houder is van een Belgisch of Europees rijbewijs, moet bij het theoretische examen een leestest afleggen voor de examinator of de aangestelde bedoeld in artikel 25, § 1, volgens de nadere regels die gezamenlijk door de Minister en door zijn collega tot wiens bevoegdheid Volksgezondheid behoort, worden bepaald.
Dus ik kan geen kant op in het kort?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Met bril op praktijkexamen gaan

Bericht door Benny Stinkens »

In het kort :?:

Moet je een bril dragen, draag hem dan. :idea:

Zoals ik jou berichten nu lees, weet je dat je eigenlijk een bril moet dragen maar er geen zin voor hebt. :?:
verbeter me gerust als ik het verkeerd voor heb.
Voor je eigen veiligheid en ook voor die van je medemens raad ik je dan ook aan om je gezond verstand te gebruiken. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
User10373
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 apr 2014, 16:29

Re: Met bril op praktijkexamen gaan

Bericht door User10373 »

Benny Stinkens schreef:In het kort :?:

Moet je een bril dragen, draag hem dan. :idea:

Zoals ik jou berichten nu lees, weet je dat je eigenlijk een bril moet dragen maar er geen zin voor hebt. :?:
verbeter me gerust als ik het verkeerd voor heb.
Voor je eigen veiligheid en ook voor die van je medemens raad ik je dan ook aan om je gezond verstand te gebruiken. :idea:
Ik wil geen bril dragen dat past niet bij mij ik moet toch geen 2 gezichten hebben op auto met bril en dan buiten het rijden zonder bril dat wil ik niet
Gesloten