rare vragen, rare antwoorden

Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: rare vragen, rare antwoorden

Bericht door Vertigo »

stopafstand : dat is toch ongeveer dezelfde berekening, de uitkomst verschilt ook niet erg. nl : 27.5 meter. Wat dus betekent dat je maar net op tijd kunt stoppen. Als je op een normale manier in de remmen gaat haal je dat niet. Voor mij is dit nog steeds geen VEILIG stoppen, zoals in de vraag vermeld staat.

Leraar zei wel degelijk dat fietsen over een oversteekplaats voor voetgangers niet mag.
Er staat toch : voor voetgangers.Niet voor bestuurders.
Net zoals er staat onder de defintie trottoir : gedeelte van de openbare weg in het bijzonder aangelegd voor voetgangers.
En daar mag je, althans in de bebouwde kom, niet op fietsen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: rare vragen, rare antwoorden

Bericht door bert.covens »

Vertigo schreef:Leraar zei wel degelijk dat fietsen over een oversteekplaats voor voetgangers niet mag.
Ik weet dat sommigen dat bij hoog en laag volhouden, ja. Als hij dat werkelijk zo zegt, dan vergist hij zich schromelijk.
Vertigo schreef: Er staat toch : voor voetgangers.Niet voor bestuurders..
Vraag hem bij gelegenheid maar eens welke regel in de wegcode fietsen op die oversteekplaats, verbiedt. Ofwel zal 't snel stilletjes worden, ofwel zal hij lang mogen zoeken. Die regel bestaat namelijk niet.
Vertigo schreef: Net zoals er staat onder de defintie trottoir : gedeelte van de openbare weg in het bijzonder aangelegd voor voetgangers.
En daar mag je, althans in de bebouwde kom, niet op fietsen.
Dat staat dan weer wél vermeld in de wegcode, namelijk bij artikel 9 (plaats van bestuurders op de openbare weg). Maar geen enkele bepaling verbiedt fietsen op een fietspad an sich.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rare vragen, rare antwoorden

Bericht door Inazuma »

Vertigo schreef:Fietsen over een oversteekplaats voor voetgangers : volgens mijn lesgever verkeerswetgeving mag het thans niet.
Vraag hem dan ineens ook eens waar dat in de wegcode staat ...
Graag met artikelnummer of (bijna) letterlijk citaat - dan vind ik het bijpassende artikelnummer wel ;)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rare vragen, rare antwoorden

Bericht door Inazuma »

Vertigo schreef:Net zoals er staat onder de defintie trottoir : gedeelte van de openbare weg in het bijzonder aangelegd voor voetgangers.
En daar mag je, althans in de bebouwde kom, niet op fietsen.
Tenzij je minder dan 9 bent en de velgdiameter van je fiets niet groter is dan 500mm, want dan mag dat dus weer wel.
Ik zal zelfs meer stellen, als ze daarbij van rechts komen op een kruispunt met VVR, zal je ze zelfs voorrang moeten verlenen ...
En er is daarbij in de BBK voor hen zelfs geen verplichting rechts in de rijrichting te rijden.

Maar aan een kruispunt zouden kleine fietsers dan - volgens jouw verkeersleraar - hun weg niet mogen verder zetten over de oversteekplaats voor voetgangers :?:
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: rare vragen, rare antwoorden

Bericht door GRO »

Leraar zei wel degelijk
Wat bedoel je eigenlijk met leraar?
Is dat een rijschoolinstructeur van een erkende rijschool?
Is dat een gewone leraar die in de klas ook verkeersonderricht geeft?
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: rare vragen, rare antwoorden

Bericht door Vertigo »

@ inazuma : ik had vermeld dat het om kinderen ouder dan 9 jaar ging.

Leraar : rijschoolinstructeur, rijschooldirecteur, rijschoolinstructeur-instructeur
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rare vragen, rare antwoorden

Bericht door Inazuma »

Vertigo schreef:@ inazuma : ik had vermeld dat het om kinderen ouder dan 9 jaar ging.
Waarom zie ik dat dan nergens staan, ben nog gaan terugkijken in je vorige posts in deze draad, niks gezien.
Leraar : rijschoolinstructeur, rijschooldirecteur, rijschoolinstructeur-instructeur
Mooi, dan graag de artikelnummers / bijna woordelijke tekst uit de wegcode ivm dat vermeende verbod.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: rare vragen, rare antwoorden

Bericht door Vertigo »

sorry, klopt, was ander topic over de juf die kinderen liet over fietsen, excuseer, klutste ze door elkaar.

En jaja, ik weet wat jullie hierover vertellen, je moet niet opnieuw beginnen
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: rare vragen, rare antwoorden

Bericht door Vertigo »

Oversteekplaats VOOR voetgangers
Rijbaan : het deel van de openbare weg dat VOOR het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
Fietspad : het deel van de openbare weg dat VOOR het verkeer van fietsers en .......
Verkeersborden C... : verboden toegang VOOR ...

Overal in de wetgeving staat die VOOR duidelijk over wie het gaat, welke weggebruiker ze bedoelen/viseren.
En bij een oversteekplaats VOOR voetgangers geldt die VOOR opeens niet enkel voor voetgangers?

PLUS:
Toch nog even dit : er staat wel in de wet wie waar MOET rijden/gaan,
en ook als bepaalde bestuurders ergens MOGEN (al dan niet als er aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt), dan staat het ook expliciet in de wetgeving dat ze dat MOGEN.

Dus alles is bepaalt wie waar moet en mag.

Fietsers hebben toegang tot een voetgangerszone, indien verkeerstekens het voorschrijven en volgens de beperkingen die daarop vermeld staan.
Zijn er geen trottoirs of bermen, dan mogen voetgangers .....
Wanneer fietsers de rijstrook voorbehouden aan geregelde openbare diensten .... mogen volgen, dan...
Weg voorbehouden voor ....,...,...
Indien fietsers in 2 richtingen mogen rijden, dan moet het verkeersbord aangevuld worden met...
enz

Er staat nergens dat je mag fietsen op een oversteekplaats VOOR voetgangers, dus mag je het volgens de wet niet.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: rare vragen, rare antwoorden

Bericht door Stefan Peeters »

Vertigo schreef:Fietspad : het deel van de openbare weg dat VOOR het verkeer van fietsers en .......
Je leest alweer maar de helft... wanneer je een tekst wil citeren, citeer hem dan volledig of citeer hem niet.
"Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
Vertigo schreef:Er staat nergens dat je mag fietsen op een oversteekplaats VOOR voetgangers, dus mag je het volgens de wet niet.
Er staat vooral nergens dat het verboden is, dus mag het wel.
Toon mij een artikel in de wegcode dat een fietser verbiedt om over een oversteekplaats voor voetgangers te rijden, en ik zal mijn mening herzien. Ik wens je alvast veel succes bij het zoeken.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rare vragen, rare antwoorden

Bericht door Inazuma »

Vertigo schreef:Oversteekplaats VOOR voetgangers
Rijbaan : het deel van de openbare weg dat VOOR het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
De oversteekplaatsen liggen op de rijbaan, meer algemeen op de openbare weg.
En bij een oversteekplaats VOOR voetgangers geldt die VOOR opeens niet enkel voor voetgangers?
De bepalingen horende bij de oversteekplaats gelden nog steeds enkel voor de voetgangers en gelijkgestelde weggebruikers.
Niemand die wat anders beweert ...

Toch nog even dit : er staat wel in de wet wie waar MOET rijden/gaan,
Voor fietsers : op de rijbaan (tenzij er een ander weggedeelte voor hen voorbehouden is)

Daarenboven is op de voorrangsplicht en de aankondigingsplicht na, nergens bepaald waar of hoe een maneuver mag of moet gebeuren, noch waar of hoe het niet mag gebeuren.

Er staat nergens dat je mag fietsen op een oversteekplaats VOOR voetgangers, dus mag je het volgens de wet niet.
Je draait het principe waarop de wetgeving opgebouwd is, volledig om.
Er is slechts verboden wat nadrukkelijk niet toegestaan is.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: rare vragen, rare antwoorden

Bericht door Wouter »

Vertigo schreef:Er staat nergens dat je mag fietsen op een oversteekplaats VOOR voetgangers, dus mag je het volgens de wet niet.
Er staat ook nergens letterlijk "een bestuurder mag op een kruispunt rechts afslaan". Wil dat dan zeggen dat het niet mag, omdat het er niet staat?
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: rare vragen, rare antwoorden

Bericht door GRO »

@ Vertigo

Mag ik even een terzijde vraagje stellen?
Ben jij iemand:
- die nog voor een rijbewijs aan het leren is?
- iemand die verkeer als hobby heeft?
- iemand die voor instructeur leert?
- iamand die gewoon graag discussieert om te discussieren.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: rare vragen, rare antwoorden

Bericht door Vertigo »

Ik sta gewoon achter de redenering van mijn lesgever (zelf rijschoolinstructeur, rijschooldirecteur en rijschoolinstructeur-instructeur).

Voor voetgangers is voor voetgangers.
Overal elders wil die voor dat zeggen.Dus waarom hier niet?


Een bestuurder die links of rechts af wil, dat staat ook in de teksten wanneer en zelfs hoe die dat mag.

Dat is juist mijn punt. Alles wat je moet, maar ook alles wat wie waar mag, staat er in, met alle uitzonderingen en alle mogelijkheden.
Alles staat expliciet vermeld.

Maar niet hetgeen het hier over gaat. Dus die oversteekplaats is enkel voor voetgangers.
Mocht iemand anders er gebruik van maken, dan had het , net zoals overal elders op haast elke bladzijde van de wetteksten, vermeld moeten worden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: rare vragen, rare antwoorden

Bericht door Stefan Peeters »

Je hebt nog altijd niet geantwoord op de vraag van GRO...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gesloten