Enkele vragen uit een recent examen rijbewijs C

curieuzeneus
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2010, 17:30

Enkele vragen uit een recent examen rijbewijs C

Bericht door curieuzeneus »

Recent heb ik het theorie-examen voor rijbewijs C afgelegd. Ik zou hier een aantal vragen, specifiek voor rijbewijs C die me zijn bijgebleven, willen vermelden in de hoop dat toekomstige kandidaten er iets aan hebben. Van de met (--) gemarkeerde opties ben ik niet zeker. De formulering van de vragen kan afwijken.

Voor het beantwoorden van 50 vragen krijgt men 50 minuten de tijd, en elke vraag kan, met het antwoord dat men al dan niet gegeven heeft, weer op het scherm bekeken en beantwoord worden. Geen mogelijkheid tot het bekijken van de gemaakte fouten achteraf !

1. De buitenste band op een achteras met dubbele banden is lek. Mag ik verderrijden ?
a) ja
b) nee

2. De controle of de lading in de vrachtwagen goed is vastgemaakt is de verantwoordelijkheid van:
a) de chauffeur
b) de lader/losser
c) de vervoersfirma (--)

3. Men mag overgaan tot weging van mijn vrachtwagen:
a) altijd
b) wanneer er een ongeval heeft plaatsgehad
c) wanneer er sprake is van duidelijk overgewicht

4. Mijn vrachtwagen heeft een MTM van 18 ton. Moet er een Eurovignet aan boord zijn ?
a) ja
b) nee

5. Slapen in de slaapkooi van de vrachtwagen terwijl een andere chauffeur rijdt, telt als rusttijd.
a) ja
b) nee

6. Ik ben met mijn vrachtwagen tegen een brug gereden. De vrachtwagen is onbeschadigd, maar de brug heeft lichte schade opgelopen. Moet ik de politie bellen ?
a) ja
b) nee

7. Het koppel van de motor lees je af op:
a) de snelheidsmeter
b) de toerenteller
c) de oliedrukmeter (--)

8. Mag ik hier staan om de weg op te draaien [vrachtwagen staat deels op gearceerd deel van verdrijvingsvlak, maar hoeft daar niet te staan] ?
a) ja
b) nee

9. Mag ik het verkeerslicht voorbijrijden zolang het niet rood is [vrachtwagen rijdt en bevindt zich ca. 40 m voor oranje verkeerslicht] ?
a) ja
b) nee

10. Reactietijd. Ik rijd 80 km/h. In 1 seconde leg ik af:
a) 30 m
b) 22 m
c) 18 m

11. Mag ik de fietser voorbijrijden [vrachtwagen op 10 m van een verkeersdrempel met F87 erbij, fiets erop] ?
a) ja, buiten de bebouwde kom
b) ja, binnen de bebouwde kom
c) nee

Er waren ook 3 vragen m.b.t. inhalen. In alle gevallen was er een bocht, of een tegenligger op 250m. Het is niet altijd even duidelijk wat nu feitelijk een 'onoverzichtelijke bocht' is.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Enkele vragen uit een recent examen rijbewijs C

Bericht door Stefan Peeters »

Dit onderwerp was me even ontgaan :oops:
curieuzeneus schreef:Er waren ook 3 vragen m.b.t. inhalen. In alle gevallen was er een bocht, of een tegenligger op 250m. Het is niet altijd even duidelijk wat nu feitelijk een 'onoverzichtelijke bocht' is.
Ga er bij een examen C van uit dat je een voertuig hebt dat niet vlot optrekt, dat tamelijk breed en niet al te flexibel is.
In de meeste gevallen zal je niet veilig of correct kunnen inhalen voor een bocht.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
curieuzeneus
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2010, 17:30

Re: Enkele vragen uit een recent examen rijbewijs C

Bericht door curieuzeneus »

Ik vermoedde al iets dergelijks en heb 'nee' geantwoord op de vragen of het veilig was om in te halen.

Ik had 47/50 en ben zeker van 2 foute antwoorden. Dus in minstens 2 van de drie gevallen was dit het goede antwoord. (Je krijgt bij C nadien niet te zien wat juist of fout was, dus ik weet die laatste fout niet.)

De proefexamens zijn (op de tijd na die je krijgt om te antwoorden) representatief voor het examen. Erg bedankt voor dit initiatief !
Lucius93
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2015, 11:55

Re: Enkele vragen uit een recent examen rijbewijs C

Bericht door Lucius93 »

1. De buitenste band op een achteras met dubbele banden is lek. Mag ik verderrijden ?
a) ja
b) nee

2. De controle of de lading in de vrachtwagen goed is vastgemaakt is de verantwoordelijkheid van:
a) de chauffeur
b) de lader/losser
c) de vervoersfirma (--)

3. Men mag overgaan tot weging van mijn vrachtwagen:
a) altijd
b) wanneer er een ongeval heeft plaatsgehad
c) wanneer er sprake is van duidelijk overgewicht


8. Mag ik hier staan om de weg op te draaien [vrachtwagen staat deels op gearceerd deel van verdrijvingsvlak, maar hoeft daar niet te staan] ?
a) ja
b) nee

9. Mag ik het verkeerslicht voorbijrijden zolang het niet rood is [vrachtwagen rijdt en bevindt zich ca. 40 m voor oranje verkeerslicht] ?
a) ja
b) nee


ben nieuw hier dus me vragen waren want zijn de goeie antwoorden op deze vragen ben al voor de 2de keer niet geslaagd geweest door deze vragen .. :(
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Enkele vragen uit een recent examen rijbewijs C

Bericht door Stefan Peeters »

Welk denk je dat de goede antwoorden zijn en waarom?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie