Mijn tips

BASsie
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2010, 13:20

Mijn tips

Bericht door BASsie »

Heyho, ben net mijn theorie voor A gaan doen, en is goed meegevallen.
Enkele tips voor diegenen die nog moeten gaan:

- Gebruik de hoofdtelefoon beter niet, lezen kan je zelf ook en die stem stoort

- De proefexamens hier op de site zijn zeker hun 2.5€ waard (of 5€ in mijn geval ;-) )

- Leer de formule voor stopafstand niet vanbuiten; op het examen kan je toch zo snel niet rekenen ;-)
Leer het gewoon ongeveer vanbuiten voor de meeste snelheden. (onder de 70 ongeveer de helft van de snelheid, erboven +/- 2/3 van je snelheid)

Code: Selecteer alles

- Reactietijd : 30% van je snelheid, dus bij 100km/u == 30m
- Remweg : (snelheid/10)² / 2, voor 100km/u == 100/10 * 10 / 2 = 50
- totale stopafstand = 30 + 50 == 80m

Snelheid   Droog  Nat (x 1.5)
-----------------------------
20 km/u      8 m         9 m
30 km/u   13.5 m     15.75 m
50 km/u   27.5 m     33.75 m
70 km/u   45.5 m     57.75 m
90 km/u   67.5 m     87.75 m
100 km/u    80 m       105 m
120 km/u   108 m       144 m
- Op 1 vraag was ik te laat met antwoorden omdat ik aan het twijfelen was over een klein dom detail. Klik altijd eerst het antwoord aan dat je eerst denkt, en ga dan op zoek naar details. Dan heb je meer kans om het juist te hebben ingeval je met twijfelen de tijd overschrijdt.
In mijn geval was het dit:
Je staat op een kruispunt, tegenover je een tegenligger, en er staan pijlen getekend dat de auto's voor elkaar naar links afdraaien. De straat links die ik wil indraaien heeft zo'n rond wit bord met rode rand (waar je dus niet in mag), maar er staat een rechthoekig blauw bord onder dat amper leesbaar was.
Met dit toch proberen te ontcijferen ben ik mijn 15 seconden voor die vraag voorbij gegaan. jammer, ik had eerst op 'nee' moeten klikken en dan verder kijken...

- Verhoogde inrichtingen op de baan: Neem aan dat je daar altijd slechts 30km/u op mag rijden en nooit inhalen (ook geen fietsers). Misschien wijkt de theorie hier vanaf buiten bebouwde kom ofzo (ik weet het niet) maar met bovenstaande zit je altijd juist op het examen.
Zijn er trouwens wel van die heuveltjes buiten bebouwde kom ?

- Remmen met de motor met regenweer: Geleidelijk aan, zeker niet al pompend. De idee hierachter:
Als je begint te remmen verplaats je het gewicht van de motor naar voor, waardoor er harder op je voorwiel wordt geduwd, waardoor het contact tussen de band en de weg vergroot en kan je dus harder kan remmen want je hebt meer grip. Vandaar altijd geleidelijk aan remmen met de motor, zeker bij slecht weer.


Nog handig om weten: De foto's verschillen enorm van de proefexamens hier op de website, maar de vragen komen sterk overeen. In het begin kan dit even wennen zijn, maar met wat gezond verstand geraak je er zo overheen.
De 4 proefvragen in het begin van het examen zijn ideaal om aan de andere type foto's te wennen!


Fwala, hopelijk hebben er enkele mensen iets aan mijn tips ;-)

Groeten,
Steven
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn tips

Bericht door Inazuma »

BASsie schreef: - Leer de formule voor stopafstand niet vanbuiten; op het examen kan je toch zo snel niet rekenen ;-)
Leer het gewoon ongeveer vanbuiten voor de meeste snelheden.
Hoe wordt dat op GRO aangebracht :


Stopafstand :

Als je de bovenstaande uitleg gelezen hebt en begrijpt, volstaat het voor het examen 4 getallen te leren:

Snelheid Droog wegdek
50 km/uur +/- 30 meter
70 km/uur +/- 45 meter
90 km/uur +/- 70 meter
110 km/uur +/- 95 meter


Voor snelheden tussenin, zit uiteraard ook de stopafstand er tussenin.


En bedenk dat dit maar richtwaarden zijn.
Bestuurders met snellere reflexen en betere remmen staan een pak sneller stil.
Plaats reactie