een vraag

Glenn Heirman

een vraag

Bericht door Glenn Heirman »

Ik ben aan het leren voor mijn A3 examen en ik heb een vraag, als je in een straat met eenrichtingsverkeer rijd en er ligt een tramspoor aan de linkerkant mag je dan tussen te tramsporen rijden als je links moet afslaan?(ook al rijd er geen tram)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Dag Glenn,

Als dat tramspoor een speciale bedding is waar alleen trams mogen rijden, dan niet.

Als het gewoon een tramspoor in de rijbaan is, dan wel.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:
Als het gewoon een tramspoor in de rijbaan is, dan wel.
Meer zelfs : het MOET in dat geval

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

2° b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Mensen, ik heb vandaag bijna 1.000 km gereden. Geef mij alsjeblieft tot morgen tijd om erop in te gaan. Het antwoord is heel wat minder eenvoudig dan het hier voorgesteld wordt. Bedankt voor jullie begrip.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Anonymous schreef: Mensen, ik heb vandaag bijna 1.000 km gereden. Geef mij alsjeblieft tot morgen tijd om erop in te gaan. Het antwoord is heel wat minder eenvoudig dan het hier voorgesteld wordt. Bedankt voor jullie begrip.
Hij is zelfs te moe om in te loggen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

2° b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
Juist. Maar zoals dat wel meer gebeurt, dient hierbij tevens rekening gehouden te worden met andere verkeersregels, en onder meer met:
Quote: AR 19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet:
...
3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten.
We denken hierbij in de eerste plaats aan de fietsers, wanneer het gaat om een eenrichtingsstraat waar ze in beide richtingen mogen doorrijden. Maar het artikel maakt geen voorbehoud voor tegenliggers die op onrechtmatige wijze de eenrichtingsstraat zouden doorrijden.

Wat de vraag over de tramsporen betreft, citeer ik uit de Postal de samenvatting van de bestaande rechtspraak:
Quote: Wat gedaan als er, in het linker weggedeelte, waarop de bestuurder zich wil begeven, tramsporen aangebracht zijn?

Wanneer er geen tram in zicht is:

Hij mag vrijuit op het van rails voorziene weggedeelte rijden. De later opgedaagde wattman moet achter de autobestuurder stoppen.Wannneer een tram komt aangereden:

De autobestuurder mag niet op de tramsporen stoppen. Hij moet er rechts van blijven wachten.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: Hij is zelfs te moe om in te loggen
Juist. Niet van gas te geven, maar van te remmen telkens er op een Duitse autosnelweg weer een bestuurder met een Belgisch of Nederlands kenteken niet weet hoe gevaarlijk het is om zich tegen minder dan 180 km/h naar de linker rijstrook te begeven als ik er aankom.
Plaats reactie