Foutjes in de proefexamens van A3 op deze site

Shaunn
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jun 2009, 14:06
Locatie: Berchem

Foutjes in de proefexamens van A3 op deze site

Bericht door Shaunn »

Kan het zijn dat ik een paar foutjes tegenkom in de proefexamens van A3?

bv: bij het proefexamen van wegmarkeringen, @ vraag 40 wordt je dit gesteld: mag de bestuurder van de blauwe auto de bruine auto links inhalen?
de blauwe auto rijdt op het linkse rijvak en de bruine auto op het rechtse.
Tussen de 2 rijvakken in is een witte doorlopende streep die je dus niet mag overschrijden! Maar de blauwe auto rijdt al links dus moet NIET over de witte lijn gaan.
Dus ik geef als antwoord in: ja (hij mag de bruine auto voorbijsteken)
Er komt op fout want hij mag niet over de doorgetrokken witte streep rijden!

Voor meer duidelijkheid heb ik een screenshot gemaakt van de vraag: http://img87.imageshack.us/img87/7625/naamloosw.jpg
Nieuwe MBK Next!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ook al zou de bestuurder begonnen zijn met inhalen voordat er een witte doorlopende streep lag, dan nog is hij hier in overtreding:

72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

xantingo schreef:Ook al zou de bestuurder begonnen zijn met inhalen voordat er een witte doorlopende streep lag, dan nog is hij hier in overtreding:

72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit antwoord is toch niet in overeenstemming met de vraag?

Op de foto is het helemaal niet duidelijk dat het hier gaat om een rijbaan met 2 rijstroken, waarvan 1 rijstrook per rijrichting. Het enige wat duidelijk is, is dat er 2 rijstroken zijn met een doorlopende streep tussen. Ik zie dus geen enkele overtreding gebeuren als de auto langs links de auto die rechts rijd voorbijrijd. Ik ben al vaker bovenstaande situatie tegengekomen waar het om 2 rijstroken ging in dezelfde rijrichting.
Shaunn
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jun 2009, 14:06
Locatie: Berchem

Bericht door Shaunn »

BuBbA schreef:
xantingo schreef:Ook al zou de bestuurder begonnen zijn met inhalen voordat er een witte doorlopende streep lag, dan nog is hij hier in overtreding:

72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit antwoord is toch niet in overeenstemming met de vraag?

Op de foto is het helemaal niet duidelijk dat het hier gaat om een rijbaan met 2 rijstroken, waarvan 1 rijstrook per rijrichting. Het enige wat duidelijk is, is dat er 2 rijstroken zijn met een doorlopende streep tussen. Ik zie dus geen enkele overtreding gebeuren als de auto langs links de auto die rechts rijd voorbijrijd. Ik ben al vaker bovenstaande situatie tegengekomen waar het om 2 rijstroken ging in dezelfde rijrichting.
Jep dat dacht ik ook...
Moest dit een overtreding zijn dan zou het overal file zijn vrees ik...
Nieuwe MBK Next!
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

goh, aan de foto zou ik toch wel afleiden dat het gaat om twee verschillende rijrichtingen... (aan beide kanten een lijn die de denkbeeldige rand aangeeft, een bruine strook, een brede groene strook) De symmetrie laat toch uitschijnen dat op de foto het geheel weergegeven is, en niet slechts 1 rijrichting...

Is natuurlijk altijd voor discussie vatbaar...

Zoals hierboven al geschreven, mag volgens "mijn" situatie (en die van xantingo, en zoals bedoeld op de site) de auto niet inhalen

Moest men hier inderdaad de bedoeling gehad hebben slechts 1 rijrichting te laten zien, met twee rijstroken, dan mag het wel...
Shaunn
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jun 2009, 14:06
Locatie: Berchem

Bericht door Shaunn »

accer schreef:goh, aan de foto zou ik toch wel afleiden dat het gaat om twee verschillende rijrichtingen... (aan beide kanten een lijn die de denkbeeldige rand aangeeft, een bruine strook, een brede groene strook) De symmetrie laat toch uitschijnen dat op de foto het geheel weergegeven is, en niet slechts 1 rijrichting...

Is natuurlijk altijd voor discussie vatbaar...

Zoals hierboven al geschreven, mag volgens "mijn" situatie (en die van xantingo, en zoals bedoeld op de site) de auto niet inhalen

Moest men hier inderdaad de bedoeling gehad hebben slechts 1 rijrichting te laten zien, met twee rijstroken, dan mag het wel...
Ja dan kunnen ze het misschien beter aanpassen met een pijl dat duidelijk maakt dat het over 2 rijrichtingen gaat hé...
Nieuwe MBK Next!
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Het probleem is dat de foto niet duidelijk is. Je kan er, aan de hand van genoemde aanwijzingen, wel op gokken dat het om 2 rijrichtingen gaat, maar duidelijk is het niet. Het antwoord kan dus zowel ja als nee zijn.
Shaunn schreef:Ja dan kunnen ze het misschien beter aanpassen met een pijl dat duidelijk maakt dat het over 2 rijrichtingen gaat hé...
Inderdaad.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Met een beetje denken geraak je er ook natuurlijk... Waarom zou men je niet de hele situatie geven (dus alle rijrichtingen), terwijl het toch duidelijk is dat het wel belangrijk is? Zeker moest dit een vraag op het examen zijn, kan je er gerust van zijn, dat als je dit als foto krijgt, het geen strikvraagje is en er stiekem nog een niet zichtbare tweede rijrichting is hoor...

En langs de ene kant, éxtra duidelijkheid met pijlen misschien ja, maar langs de andere kant: op het examen zien de foto's er misschien gewoon uit zoals ze hier staan, en moet je zelf ook maar de juiste conclusie trekken...
Dat is dus aan de beheerders om even te evalueren :)
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Ik vind het geen manier van werken. Het is de bedoeling dat men de regels leert, situaties kan bekijken en de verkeersregels daar op kan toepassen zonder daarvoor te moeten beginnen nadenken over eventuele uitzonderingen die er zouden kunnen zijn. Als een foto aanleiding geeft tot twijfel, is het geen goede foto.
Shaunn
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jun 2009, 14:06
Locatie: Berchem

Bericht door Shaunn »

BuBbA schreef:Ik vind het geen manier van werken. Het is de bedoeling dat men de regels leert, situaties kan bekijken en de verkeersregels daar op kan toepassen zonder daarvoor te moeten beginnen nadenken over eventuele uitzonderingen die er zouden kunnen zijn. Als een foto aanleiding geeft tot twijfel, is het geen goede foto.
Vind ik ook, ik ken nu alle regels zo goed als uit men kop en natuurlijk weet ik dat je niet mag inhalen als er een witte doorlopende streep is.
Als ik nu dit op mijn examen krijg is het best een verwarrende vraag en test dit niet mijn kennis van het regelement..
Nieuwe MBK Next!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Tussen de 2 rijvakken in is een witte doorlopende streep die je dus niet mag overschrijden! Maar de blauwe auto rijdt al links dus moet NIET over de witte lijn gaan.
Stel dat de afbeelding een animatiefilm was, dan zouden we in het filmpje de auto over de witte lijn laten rijden etc...
Maar het is geen animatiefilm, maar slechts één screenshot van het inhalen.

Jongeren die de theorie via onze site geleerd hebben, zouden eigenlijk moeten weten dat zulke afbeelding ook in de theorie gebruikt wordt bij het hoofdstuk de wegmarkeringen.


Misschien maken we OOIT wel eens animaties.
Laatst gewijzigd door GRO op 09 jun 2009, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Shaunn
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jun 2009, 14:06
Locatie: Berchem

Bericht door Shaunn »

eugeen schreef:
Tussen de 2 rijvakken in is een witte doorlopende streep die je dus niet mag overschrijden! Maar de blauwe auto rijdt al links dus moet NIET over de witte lijn gaan.
Stel dat de afbeelding een animatiefilm was, dan zouden we in het filmpje de auto over de witte lijn laten rijden etc...
Maar het is geen animatiefilm, maar slechts één screenshot van het inhalen.

Misschien maken we OOIT wel eens animaties.
Ok dan is dat toch al iets.
Deze vraag zal ik toch niet krijgen op A3 :D
Nieuwe MBK Next!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Deze vraag zal ik toch niet krijgen op A3
Stel dat de auto rechts maar 10 km/uur rijdt omdat hij een huisnummer zoekt. En stel dat op de andere rijstrook een bromfiets getekend is. Dan is het antwoord dus NEEN. :lol:
Shaunn
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jun 2009, 14:06
Locatie: Berchem

Bericht door Shaunn »

eugeen schreef:
Deze vraag zal ik toch niet krijgen op A3
Stel dat de auto rechts maar 10 km/uur rijdt omdat hij een huisnummer zoekt. En stel dat op de andere rijstrook een bromfiets getekend is. Dan is het antwoord dus NEEN. :lol:
Jep :D
Maar dat staat er niet dus het blijft ietwat onduidelijk ^^
Nieuwe MBK Next!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Shaunn

Je weet toch dat de vraag die jij aangeeft niet bij onze proefexamens hoort. Het is gewoon een oefenvraag bij het hoofdstuk "wegmarkeringen".

Ik zal op de afbeelding een pijltje tekenen hoe de auto rijdt.

Afbeelding

Iedereen tevreden hiermee ?
Laatst gewijzigd door GRO op 09 jun 2009, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie