Mijn fouten

Bram

Mijn fouten

Bericht door Bram »

Had 4 foutjes, geslaagd dat wel maar toch even mijn fouten posten zodat niemand anders ze nog maakt

1. Ik moet de eerstvolgende afrit nemen op de autosnelweg waar moet ik remmen?

A. Voor de afrit
B. Pas als ik op de afrit ben

2. foute interpretatie van de weg, een heel erg rare weg was blijkbaar een pad (waardoor de voorangregel van rechts ongedaan werd gemaakt)

3. Een vraag over de parkeerschijf hoelang je ermee mag parkeren (had ik nergens gezien maar staat wel degelijk in de cursus)

4. Welk toerental je motor moet maken bij benzine (was mijn allereerste vraag, ik dacht oei )

Toch geslaagd, zonder iets uit te geven (behalve die 15 euro dan)

Bedankt Eugeen, en keep up the good work
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn fouten

Bericht door Inazuma »

Bram schreef:
1. Ik moet de eerstvolgende afrit nemen op de autosnelweg waar moet ik remmen?
A. Voor de afrit
B. Pas als ik op de afrit ben
Welk antwoord willen ze daar zien


Quote: 4. Welk toerental je motor moet maken bij benzine
Wanneer dan ?
Bram

Bericht door Bram »

Ik geloof dat ik voor de afrit geantwoord heb op vraag 1 wat dus wel degelijk fout was

En ik had 2000 toeren ingevuld, denk dat het 2500 moest zijn bij de andere fout.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het is inderdaad de bedoeling dat je, als de afrit het mogelijk maakt, pas daar begint met afremmen, zodat je het doorgaand verkeer op de autosnelweg niet nodeloos hindert.

Met 2500 toeren per minuut bedoelt Bram het aanbevolen toerental voor een benzinemotor om naar een hogere versnelling te schakelen (lees: het antwoord dat je op die vraag op het examen moet geven). 2000 toeren is voor een dieselmotor.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: Het is inderdaad de bedoeling dat je, als de afrit het mogelijk maakt, pas daar begint met afremmen, zodat je het doorgaand verkeer op de autosnelweg niet nodeloos hindert.
LOL
Misschien kan iemand dat de Vlaamse wegbeheerder ook eens vertellen.
Die zet elke afrit vol borden in de verwachting dat je nodeloos tot 90 zou gaan afremmen op de snelweg alvorens de uitrit te nemen.

De linkerhand die niet weet wat de rechterhand doet ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Zeer terechte opmerking, Inazuma !
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Jozef schreef: Met 2500 toeren per minuut bedoelt Bram het aanbevolen toerental voor een benzinemotor om naar een hogere versnelling te schakelen (lees: het antwoord dat je op die vraag op het examen moet geven). 2000 toeren is voor een dieselmotor.
Is dat niet wat weinig?
Je moet dat zelf wat aanvoelen maar ik heb nog maar weinig voertuigen geweten die &quotgezond&quot draaien op zo'n laag toerental en moeten kracht ontwikkelen om vooruit te geraken.

Als je met een diesel al schakeld op 2000 toeren en het is wat bergop dan zit je lager dan het stationair toerental. (en ik schakel normaal heel snel)
Kan niet echt gezond zijn.

Ik zou er zo'n 500 bijdoen.
Bram

Bericht door Bram »

Bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer zit er ene die denkt dat het D is

De Renaat moes het weten =P
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: Amai Benny, dat is veel. Normaal ligt dat rond de 800 toeren per minuut als hij warm is.
Mijne rond 650-750tpm, warm of koud, merk geen verschil.
Schakelen op 2500 is maar niets, kwestie dat ik ook wat vooruit geraak in het drukke verkeer. Daarom schakel ik ook tussen de 3000 en de 4000, meestal 3500. Hangt van de versnelling af, ik zit meestal snel in 4 en 5, maar om in te voegen is dit anders. Benzine motor trouwens.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Als je met een diesel al schakeld op 2000 toeren en het is wat bergop dan zit je lager dan het stationair toerental. (en ik schakel normaal heel snel)
Wat is dan bij jou het stationair toerental
Bij mijne diesel is dat 1200 toeren.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: Wat is dan bij jou het stationair toerental
Bij mijne diesel is dat 1200 toeren.


Amai Benny, dat is veel. Normaal ligt dat rond de 800 toeren per minuut als hij warm is.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

bibi585 schreef:
Jozef schreef: Met 2500 toeren per minuut bedoelt Bram het aanbevolen toerental voor een benzinemotor om naar een hogere versnelling te schakelen (lees: het antwoord dat je op die vraag op het examen moet geven). 2000 toeren is voor een dieselmotor.
Is dat niet wat weinig?
Je moet dat zelf wat aanvoelen maar ik heb nog maar weinig voertuigen geweten die &quotgezond&quot draaien op zo'n laag toerental en moeten kracht ontwikkelen om vooruit te geraken.

Als je met een diesel al schakeld op 2000 toeren en het is wat bergop dan zit je lager dan het stationair toerental. (en ik schakel normaal heel snel)
Kan niet echt gezond zijn.

Ik zou er zo'n 500 bijdoen.
Daarom dat ik schreef:
Quote: (lees: het antwoord dat je op die vraag op het examen moet geven).
Zo wordt het tegenwoordig wijsgemaakt aan de leerlingen, bibi: opschakelen bij 2.000 toeren met een diesel en bij 2.500 toeren met een benzine.

Er wordt niet bijverteld dat dit ervan afhangt of je rustig of snel wil accelereren, of je in bergaf of in bergop rijdt, of je alleen in de wagen zit of met 5 man plus nog een caravan er achteraan, enz.

Kun je je voorstellen tot wat voor stoten dat leidt? Die mannen gaan inhalen, en in plaats van eens goed door te trekken, zodat het inhalen op zo kort mogelijke tijd gebeurt, gaan ze, terwijl ze aan het inhalen zijn, opschakelen van zodra dat meterke op 2.000 of 2.500 staat.

We hebben het hier al zo dikwijls meegemaakt dat we moeten schrijven:

De wet zegt A.De rechtspraak zegt B.Op het examen bij GOCA moet je C antwoorden.Bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer zit er ene die denkt dat het D is.Later in de praktijk doe je eigenlijk best E.Maar ach: vandaag is de goede oude tijd van morgen.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Mijn auto heeft zo'n superlange hoogste versnelling. De motor draait ongeveer 2400 tpm bij 100 km/u wat voor een benzine-motor weinig is. (mijn vorige wagen draaide 3000 tmp bij 100 km/u).

Als ik even gas geef om een vrachtwagen voorbij te steken gaat de automaat inderdaad ook een versnelling lager.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

bibi585 schreef: Ze zouden beter niks zeggen en de mensen proberen aan te leren op het gevoel af te gaan maja.....
Niet iedereen heeft die feeling he.
Dat is waar. Maar misschien kun je die feeling wel wat bijbrengen aan iemand door hem eens in enkele situaties te tonen hoe het wel en niet moet, en hem daarbij attent te maken op het motorgeluid en de trekkracht.

Nu vind ik het veel te ongenuanceerd om zo maar te stellen dat je moet opschakelen bij 2.000 tpm (diesel) of 2.500 tpm (benzine). De eerste keer dat die nieuwe bestuurders eens op vakantie gaan en op een helling van zelfs nog maar 10% nog vlug even vóór de volgende bocht een vrachtwagen willen inhalen, schrikken ze zich een aap omdat het zo traag gaat in 4de versnelling. Een 3-liter zescilinder zal daar natuurlijk minder last van hebben, maar ik denk niet dat de meeste jongeren daarmee beginnen.
JC schreef: Mijn auto heeft zo'n superlange hoogste versnelling. De motor draait ongeveer 2400 tpm bij 100 km/u wat voor een benzine-motor weinig is.
De toerenteller van onze VW Bora (diesel van 1,9 l met 115 PK) staat op 2.000 tpm in 6de versnelling bij 120 km/h. Toch trekt hij dan nog relatief goed op dank zij de turbo.

Op onze VW Touran (diesel van 1,9 l met 105 PK) zijn de versnellingen wat korter. Die staat al op 2.000 tpm in 6de versnelling bij 100 km/h. Dat heeft het voordeel dat je al bij lagere snelheden kunt opschakelen. Maar de keerzijde van de medaille is dat je er al bij 150 km/h aan 3.000 tpm mee aan het stoken bent, terwijl dat bij de Bora pas bij 180 km/h is.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Stationair toerental bij mijn benzine is 800 tpm.

Bij een rustige rijstijl schakelt de automaat inderdaad op ongeveer 2500 tpm, bij fiks accelereren, bv. oprit van een snelweg gaat die vlot naar de 4000 - 4500 rpm.
Bij een kickdown (gaspedalen intrappen tot het einde, zodat max. kan geaccelereerd worden) kiest de automaat ifv de snelheid de versnelling waarin je het snelste wegkomt. Het is dan niet uitzonderlijk dat tot 5500 - 6000 tpm wordt doorgetrokken (rode lijn is 6750). Dit is slecht voor het verbruik, maar wel handig om snel voorbij te steken.
Plaats reactie