Mijn fouten

Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef: Mijne rond 650-750tpm, warm of koud, merk geen verschil.
750 tpm kan nog best, maar 650 tpm lijkt me weinig. De meeste viercilinders beginnen dan toch al een beetje te schudden.
Quote: Bij een kickdown (gaspedalen intrappen tot het einde, zodat max. kan geaccelereerd worden) kiest de automaat ifv de snelheid de versnelling waarin je het snelste wegkomt. Het is dan niet uitzonderlijk dat tot 5500 - 6000 tpm wordt doorgetrokken (rode lijn is 6750). Dit is slecht voor het verbruik, maar wel handig om snel voorbij te steken.
Kickdown is voor als je schoonmoeder oversteekt: kick down, en dat kieken is down.

Alle gekheid op een stokje. Bij sommige wagens is de hoogste versnelling erg lang (laag motortoerental voor minder verbruik, lawaai en sleet, maar nog slechts weinig trekkracht). Als je daarin dan eens flink wil versnellen van bijvoorbeeld 90 naar 120 km/h, dan moet je zoveel gas geven, dat je bijna je tenen verbrandt aan de motor. Je kunt met zo een wagen dan ook beter even terugschakelen naar de onmiddellijk lagere versnelling, uiteindelijk zal hij dan nog minder verbruiken tijdens dat versnellen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Jozef schreef: 750 tpm kan nog best, maar 650 tpm lijkt me weinig. De meeste viercilinders beginnen dan toch al een beetje te schudden.
Volledig correct. Heb net even in de AutoData cd gekeken, en het stationair toerental zit tussen 750 en 850tpm. Ik zat er dus 100 naast. Als ik naar de naald kijk, hangt deze ook rond de 800tpm. Sorry voor het foutje
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Jozef schreef:
bibi585 schreef:
Jozef schreef: Met 2500 toeren per minuut bedoelt Bram het aanbevolen toerental voor een benzinemotor om naar een hogere versnelling te schakelen (lees: het antwoord dat je op die vraag op het examen moet geven). 2000 toeren is voor een dieselmotor.
Is dat niet wat weinig?
Je moet dat zelf wat aanvoelen maar ik heb nog maar weinig voertuigen geweten die &quotgezond&quot draaien op zo'n laag toerental en moeten kracht ontwikkelen om vooruit te geraken.

Als je met een diesel al schakeld op 2000 toeren en het is wat bergop dan zit je lager dan het stationair toerental. (en ik schakel normaal heel snel)
Kan niet echt gezond zijn.

Ik zou er zo'n 500 bijdoen.
Daarom dat ik schreef:
Quote: (lees: het antwoord dat je op die vraag op het examen moet geven).
Zo wordt het tegenwoordig wijsgemaakt aan de leerlingen, bibi: opschakelen bij 2.000 toeren met een diesel en bij 2.500 toeren met een benzine.

Er wordt niet bijverteld dat dit ervan afhangt of je rustig of snel wil accelereren, of je in bergaf of in bergop rijdt, of je alleen in de wagen zit of met 5 man plus nog een caravan er achteraan, enz.

Kun je je voorstellen tot wat voor stoten dat leidt? Die mannen gaan inhalen, en in plaats van eens goed door te trekken, zodat het inhalen op zo kort mogelijke tijd gebeurt, gaan ze, terwijl ze aan het inhalen zijn, opschakelen van zodra dat meterke op 2.000 of 2.500 staat.

We hebben het hier al zo dikwijls meegemaakt dat we moeten schrijven:

De wet zegt A.De rechtspraak zegt B.Op het examen bij GOCA moet je C antwoorden.Bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer zit er ene die denkt dat het D is.Later in de praktijk doe je eigenlijk best E.Maar ach: vandaag is de goede oude tijd van morgen.
Ze zouden beter niks zeggen en de mensen proberen aan te leren op het gevoel af te gaan maja.....
Niet iedereen heeft die feeling he.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

bibi585 schreef:
Jozef schreef: Met 2500 toeren per minuut bedoelt Bram het aanbevolen toerental voor een benzinemotor om naar een hogere versnelling te schakelen (lees: het antwoord dat je op die vraag op het examen moet geven). 2000 toeren is voor een dieselmotor.
Is dat niet wat weinig?

Als je met een diesel al schakeld op 2000 toeren en het is wat bergop dan zit je lager dan het stationair toerental. (en ik schakel normaal heel snel)
Kan niet echt gezond zijn.
Lager dan stationair ga je niet terechtkomen.
Als ik bij 2000 tpm schakel, valt het toerental terug onder de 1500 (stationair is een 800 tpm).
Het valt goed te horen dat de motor er niet blij mee is, en bij versnellen gaat het verbruik volgens de verbruiksmeter stevig de hoogte in, terwijl de eigenlijke versnelling niet spetterend is.

Het klopt wel dat het maximum koppel van een moderne diesel bij erg lage toerentallen ligt (240 Nm @ 1750 rpm bij mij), maar de koppelkromme gaat ook zeer steil omhoog.
Resultaat : kom je wat onder het toerental van het maximumkoppel, dan is er al héél wat minder. Valt het toerental terug tot ergens om en bij de 1200-1300 terug, dan valt de kar gewoon dood, en zakt het toerental eerst verder voor het weer langzaam klimt .


Het klopt ook dat de motor efficiënter is bij hoge belasting (hard werken bij lage toerentallen) - alleen is de slijtage ook hoger bij hogere belasting. Een moderne motor kan veel hebben, maar continue mishandeling daar betaal je uiteindelijk toch de prijs voor.


Mijn schoonbroer rijdt al jaren à la &quotnieuwe rijden&quot - lees veel te snel opschakelen - en rijdt de motor stuk na een paar jaren.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Inazuma schreef: Lager dan stationair ga je niet terechtkomen.
In normale omstandigheden niet nee, inderdaad.
Maar bij een helling en beladen toestand zoals bvb. als je op verlof bent richting zuiden zou je wel eens rare dingen kunnen tegenkomen op de E411 in Namen en dan ben je nog nie eens het land uit.
Als je daarenboven zoals sommigen nog een heeeeeel..... traaaaag...... schakeld dan zou dat wel eens kunnen voorvallen.

Inazuma schreef: Mijn schoonbroer rijdt al jaren à la &quotnieuwe rijden&quot - lees veel te snel opschakelen - en rijdt de motor stuk na een paar jaren.
En dit het resultaat zijn.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Anonymous schreef:
Inazuma schreef: Lager dan stationair ga je niet terechtkomen.
In normale omstandigheden niet nee, inderdaad.
Maar bij een helling en beladen toestand zoals bvb. als je op verlof bent richting zuiden zou je wel eens rare dingen kunnen tegenkomen op de E411 in Namen en dan ben je nog nie eens het land uit.
Als je daarenboven zoals sommigen nog eens heeeeeel..... traaaaag...... schakeld dan zou dat wel eens kunnen voorvallen.

Inazuma schreef: Mijn schoonbroer rijdt al jaren à la &quotnieuwe rijden&quot - lees veel te snel opschakelen - en rijdt de motor stuk na een paar jaren.
En dit het resultaat zijn.
Dat kwam van mij dus.
Plaats reactie