voor wie denkt dat hij/zij nog niet zo goed kan rijden...

VAN BELLE Jean Marc
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 feb 2009, 22:32
Locatie: Bellegem

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

1. Gaat u meevliegen met een piloot die niet met de techniek overweg kan?
2. En als hij wat trager vliegt?

1. Ja, een vliegtuig besturen is niet zo gevaarlijk. En wie 'nee' antwoordt, kan ook omgekeerd beslissen niet met de auto te gaan rijden omdat er teveel idioten rondrijden. Elke piloot die start kan NIET met de techniek overweg. Al eens in een spelletje Flight Simulator van Microsoft geprobeerd een vliegtuig van de grond te krijgen? Als je dat verbiedt, is kun je geen enkele piloot meer opleiden.

2. De landing in de Hudson gebeurde aan de laagste snelheid die een vliegtuig kan houden. In België behoort hij tot de oude péés die verboden worden nog verder te rijden en om de 2 jaar medisch gekeurd moeten worden. Gaat u mee achterop met een motard die rap rijdt of eentje die traag rijdt? En rijdt u zelf rap of traag met de moto?

Zie mijn experiment met 3000 toeren per minuut op het Honda Pan European-forum waarin ik ZOT verklaard werd om zo traag te durven rijden aan de snelheid van de camions om het minimum verbruik te testen (= 90 km/h, dus echt traag kun je dit niet noemen, maar ik kan je garanderen dat het geen lachertje van concentratie was vergeleken bij de cruisesnelheid van dit soort moto's): http://pan-european.be/forum/viewtopic. ... =40#p43486 ofte 5,35 liter op ST100 a max 3000 RPM ipv 4000 of meer RPM.
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Als u het niet doet, doe ik het wel.
3. Ja, ook ik ben een kuddedier.
4. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit van mijn leven dus.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

VAN BELLE Jean Marc schreef:Gaat u mee achterop met een motard die rap rijdt of eentje die traag rijdt?
-Eentje die rap rijdt, en zijn voertuig beheerst
-Of eentje die traag rijdt, niet met de moto overweg kan (of toch nauwelijks) en zelfs om dat beetje controle te hebben zoveel aandacht nodig heeft dat er heel wat minder concentratie kan gaan naar wat er allemaal rondom hem (of haar natuurlijk) gebeurt?

Ik zou met geen een van de twee graag meerijden, maar als ik moest kiezen is mijn keuze toch snel gemaakt...

Staar niet blind op snelheid. Wij zeggen ook niet dat snelheid geen factor is; maar het is absoluut niet noodzakelijk doorslaggevend voor gevaar...
VAN BELLE Jean Marc
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 feb 2009, 22:32
Locatie: Bellegem

vertrouwen - wantrouwen

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Misschien staan we tegenover elkaar ergens met een persoonlijke overtuiging:

Ik heb de neiging mijn medemens te vertrouwen en hen vrij te laten. Ook al lijken ze onbehouwen in het begin en onveilig, ik geloof in het proces waarin mensen langzaam aan beter worden. Ik geloof ook dat vallen en opstaan samenhoort zoals pijn en vreugde, dood en leven.

U heeft de neiging om te geloven in een systeem dat de mensen beschermt tegen zichzelf en tegen een aantal mensen die zich niet houden aan de regels die u graag opgelegd ziet: Niet te snel, niet te traag, allemaal liefst dezelfde snelheid op autostrade, geen gevaar, geen pijn.

De waarheid zal ergens van het een naar het andere gaan en de lijn moet ertussen liggen, tussen these en antithese in synthese.

Dit is een forum ad fundum.
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Als u het niet doet, doe ik het wel.
3. Ja, ook ik ben een kuddedier.
4. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit van mijn leven dus.
VAN BELLE Jean Marc
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 feb 2009, 22:32
Locatie: Bellegem

De antipool van onze Poolse: een geniale motorijder!!!

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Hier is een clip die zelfs de meest gevorderde rij-instructeur van zijn motozadel blaast:

http://www.youtube.com/watch?v=gTO2s7wyrFs

Fenomenaal: Zo'n vlekkeloos parcours haal ik zelfs niet met mijn zoons Playstation 2 + Tourist Trophy!

Ik ga slapen na het zien van deze videoclip...
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Als u het niet doet, doe ik het wel.
3. Ja, ook ik ben een kuddedier.
4. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit van mijn leven dus.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: vertrouwen - wantrouwen

Bericht door Wouter »

VAN BELLE Jean Marc schreef: De waarheid zal ergens van het een naar het andere gaan en de lijn moet ertussen liggen, tussen these en antithese in synthese.
Heel waar. Waar onze filosofische vrienden zoals Kant en Hegel met hun dialectisch proces en al dieje zever niet aan gedacht hebben, is dat de wereld niet evolueert naar een ideaal eindpunt, maar juist naar ondergang.
In deze theorie wordt ook nog maar eens gezegd dat het verworden van these tot synthese gedreven wordt door het negatieve.

Daar zit dus volgens mij de fout: zo te werk gaan is nodig, maar vergeet ook niet dat wat al goed is nog verbeterd (of behouden) moet worden. Jij maakt ook die fout: je wil enkel het negatieve wegwerken. Toch die jonge vrouw helpen; je vergeet alleen dat moest zij geen rijbewijs halen, wat jammer is, misschien ook een positieve kant heeft: ze kan geen gevaar vormen, ze kan geen stommiteiten doen waar jij en ik voor moeten opletten, waardoor we beter onze aandacht kunnen vestigen op andere dingen.


"De medemens vertrouwen en vrijlaten" gaat je ooit wel eens een fameuze klap in je gezicht geven, als dat nog niet gebeurd is. Zoals je zelf zegt: rekening houden met de stomiteit van een andere. Wel, de "hopeloze chauffeurs" van de baan halen, is ervoor zorgen dat zij geen stommiteiten gaan doen. Door hen toch je vertrouwen te geven en te laten proberen, laat je toe dat het gevaar verhoogt, en verplicht je jezelf om vast te blijven zitten in je 'antithese' want je geraakt geen meter vooruit.
Gast205

Bericht door Gast205 »

Grappig is dat de 12 in het driehoekje de minimum leeftijd van het programma aangeeft
VAN BELLE Jean Marc
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 feb 2009, 22:32
Locatie: Bellegem

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Gast205 schreef:Grappig is dat de 12 in het driehoekje de minimum leeftijd van het programma aangeeft
Wie zo rijdt aan 12 jaar, mag van mij meteen de baan op met een rijbewijs voor camions... Maar zo spreek ik mezelf dan weer tegen in de rubriek van het Poolse blondje?

Ja, wie zei ook al weer dat vrouwen vaten vol tegenspraak waren. Maak er maar 'mensen' van i.p.v. te discrimineren naar vrouwen. Me too and I am a very masculin but respectful moto-man!
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Als u het niet doet, doe ik het wel.
3. Ja, ook ik ben een kuddedier.
4. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit van mijn leven dus.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Blonde leerlinge-chauffeur

Bericht door sting »

Inazuma schreef:Ik geloof niet in dit snelheidssprookje.
Niet dat traagheid onkunde compenseert tot veiligheid.
Niet dat enkel snelheid tot ongevallen leidt, zoals onze beleidsmakers steevast voorkauwen.
Het is jammer genoeg geen sprookje maar bewezen feit.

Traagheid compenseert onkunde (en vooral onwil) inderdaad slechts gedeeltelijk, maar het is tot in den treure aangetoond dat het effectief wel compenseert.

Dat de beleidsmakers enkel snelheid voorkauwen is ook niet erg dicht bij de waarheid :wink:

Niet dat ik de mening 'Van mij mogen er gerust wat gevaren op de baan rijden' bijtreed, in tegendeel.
Van mij mogen er ook gerust een aantal mensen hun roze papiertje definitief inleveren (en enkel via nieuwe opleiding en na slagen voor speciaal voor zulke gevallen ingerichte examens terug op de weg toe te laten).
Laatst gewijzigd door sting op 24 feb 2009, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

traagheid compenseert onkunde, en wekt inhalen (wat dan weer gevaarlijk is) op, of 'luiheid', om maar een voorbeeld te geven...
niet om te zeggen dat sneller beter is natuurlijk, integendeel, gewoon om nog eens aangeven hoe moeilijk de discussie ligt...
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

accer schreef:traagheid compenseert onkunde, en wekt inhalen (wat dan weer gevaarlijk is) op, of 'luiheid', om maar een voorbeeld te geven...
niet om te zeggen dat sneller beter is natuurlijk, integendeel, gewoon om nog eens aangeven hoe moeilijk de discussie ligt...
Dat klopt.
Het is eveneens bewezen dat het verkeer het veiligst verloopt indien de meeste bestuurders ongeveer dezelfde snelheid aanhouden en zo weinig mogelijk verschil zit tussen de snelheid van de verschillende bestuurders.
Dus daar volg ik je wel in.

Maar hoewel het voor een goede bestuurder perfect mogelijk is zijn snelheid wat naar beneden te halen naar een afgesproken (opgelegde) snelheid is het voor een aantal mensen niet mogelijk hun snelheid te verhogen omdat ze bij die hogere snelheid onveiliger gaan rijden.

En daar treed ik Jean Marc wel bij in het besef dat we niet kunnen verwachten dat iedereen zo goed gaat kunnen rijden als we wel zouden willen.

En het besef dat die er zijn kan ons aanzetten veiliger te rijden.
Indien hij dat bedoelt met 'Van mij mogen er gerust wat gevaren op de baan rijden' dan kan ik me daar wel in vinden.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Blonde leerlinge-chauffeur

Bericht door Inazuma »

sting schreef:Traagheid compenseert onkunde (en vooral onwil) inderdaad slechts gedeeltelijk, maar het is tot in den treure aangetoond dat het effectief wel compenseert.
Traagheid kan de gevolgen van sommige ongevallentypes soms compenseren - maar dat ongeval zou niet eens gebeurd zijn mits naleving van bvb de voorrangsregels .
Traagheid opleggen is dan ook dweilen met de kraan open, en als oplossing een grotere dweil gebruiken ...

Dat de beleidsmakers enkel snelheid voorkauwen is ook niet erg dicht bij de waarheid :wink:
Soms denk ik echt dat je op een andere planeet leeft ...

Het explosief groeiende aantal snelheidsbeperkingen.
Het explosief groeiende aantal snelheidscamera's en -controles.
Het explosief groeiende aantal PVs wegens snelheidsovertredingen.
De explosieve politieke reacties nadat een Hasseltse politierechter de schuld voor een ongeval NIET volledig in de schoenen schuift van iemand die te snel rijdt.

Oja, er is ook aktie op het beleidsfront wanneer de (parkeer)inkomsten dreigen op te drogen omdat een paar burgers de overheid met de regelgeving confronteren.
Dan past men de regelgeving wel even aan aan de bestreden, illegale toestand ...
Hoe lang moet de VZW wegcode zagen om flaters in de regelgeving rechtgezet te krijgen - als die al rechtgezet worden dan wel te verstaan ... :?:
Laatst gewijzigd door Inazuma op 25 feb 2009, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
VAN BELLE Jean Marc
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 feb 2009, 22:32
Locatie: Bellegem

Snelheid

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Ik moet ook toegeven dat ik vroeger tot de 'extremen/radicalen' behoorde die tegen snelheid was, en zelfs motards vernederde toen ze zeiden dat ze eens hun gas opentrokken op de autostrade.

Is het met ouder worden, of omdat ik eens zelf gekeken heb, wat dat verschil juist uitmaakt en op aanraden van een van hen ook wat slalom leerde rijden aan hoge i.p.v. lage snelheid en met het nu toch al een paar jaar lang beter observeren van ook de snelle chauffeurs, heb ik gemerkt dat er inderdaad chauffeurs zijn die sneller rijden en toch ongevalvrij blijven en bijvoorbeeld wel zeer veel afstand houden.

Met een moto tussen de almaar grotere files laveren, betekent voor mij GEEN groot snelheidsverschil maken als je leven je lief is. Je remmen zijn niet onbeperkt en de vaste chauffeurs die zelfs niet verdragen dat je ertussen komt, zijn langzaam aan gekend met type wagen, locatie en uur, bij mij (héél kleine maar levensgevaarlijke minderheid).

Maar bij het inhalen met de moto van auto's, hanteer ik nu ook zoals deze mensen die ik vroeger uitmaakte, het principe: Draai maar het gas open. Niet alleen is de wegliggin van een moto beter, maar je beperkt het risico ook dat er iets onverwachts gebeurt, en je maneuvertijd wordt veel veel korter. Met een sterk pak, rij je trouwens automatisch sneller dan in T-shirt en korte broek op de moto (velen noemen me dan geschift, als ik in de zomer zo eens geniet, terwijl ik meer dan wie ook op de grond mijn vel zie plakken als ik zo rij). Maar ook ons aandachtsniveau is beter aan hogere snelheid met de moto, en defensief rijden is in dat opzicht veel moeilijker dan offensief rijden (gevaarlijke uitspraak, sorry) omdat je minder achter je moet tellen, meten, in het oog houden. Er zijn ook machtsverhoudingen tussen verschillende soorten voertuigen. Een camion dwingt respect af en krijgt van mij ook voorrang. Een auto krijgt van mij minst voorrang om het omgekeerd uit te drukken. Dat is de sterkste weggebruiker, nabij gevolgd door de motard omdat deze de wendbaarste is (zou moeten zijn, ook daar zijn mindere chauffeurs, normaal moet een motard in de eerste plaats al fysisch sterker en reactiesneller zijn dan de gemiddelde chauffeur).

Dit item bewijst volgens mij dat het de overheid toch vooral om het geld te doen is en hun eigen jobkes, en dat de 'beschaafde' chauffeurs hier gerust wel wat verantwoordelijkheid willen dragen en weten dat ze een risico nemen door op de baan te komen. Vertrouw een mens, en je krijgt zeer veel vertrouwen terug. Niet alles hoeft met regels.

Maar het blijft een economische basiswet dat je met een klein percentage van chauffeurs/mensen het grootste deel van je problemen ontmoet. Statistiek blijft statistiek... Ik genoot vroeger alleen met mate, nu durf ik soms ook wel eens zonder mate genieten. Fouten kun je nooit uitsluiten, je moet er leren mee omgaan.

Liefs aan allen. Eigenlijk heeft iedereen hier een beetje (veel) gelijk. Mooie discussie, en GEEN kuddegedrag (wat meestal optreedt als iemand een sterk standpunt stelt). Bravissimo!
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Als u het niet doet, doe ik het wel.
3. Ja, ook ik ben een kuddedier.
4. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit van mijn leven dus.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Inazuma schreef:Traagheid kan de gevolgen van sommige ongevallentypes soms compenseren - maar dat ongeval zou niet eens gebeurd zijn mits naleving van bvb de voorrangsregels .
Klopt, maar zoals Jean Marc ook al aanhaalde zijn mensen zijn nu eenmaal niet onfeilbaar en van alle niveau's.
De cijfers van de laatste jaren liegen er ook niet om dat het beleid dat zich voor een (groot) deel toespitst op het temperen van de snelheid wel degelijk vruchten afwerpt.
Inazuma schreef:Soms denk ik echt dat je op een andere planeet leeft ...
Nee hoor, ik woon en rij in hetzelfde België als jij, en ook in de ons omringende landen en weet daardoor dat het buiten de mentaliteit van de bestuurders hier eigenlijk niet zo erg veel afwijkt van die landen (buiten het wegdek dat hier echt wel beter kan).
Inazuma schreef:Het explosief groeiende aantal snelheidsbeperkingen.
Het aantal snelheidsbeperkingen is inderdaad gestegen, vooral door de (nuttige) zones 30 en de regionale 70 op gewestwegen.
Voor het overgrote deel vind ik deze beperkingen niet zo slecht.
Voor een ander deel zie ik er het nut niet van in, maar het is niet omdat ik het nut niet zie dat het er niet is.
Inazuma schreef:Het explosief groeiende aantal snelheidscamera's en -controles.
Er komen er inderdaad nog bij, vooral op zwarte punten.
Inazuma schreef:Het explosief groeiende aantal PVs wegens snelheidsovertredingen.
Heb ik persoonlijk geen last van, maar van zodra de die-hards het begrepen hebben zal dit wel verminderen.

Gegroeid? Ja
Explosief? Niet echt.
Inazuma schreef:De explosieve politieke reacties nadat een Hasseltse politierechter de schuld voor een ongeval NIET volledig in de schoenen schuift van iemand die te snel rijdt.
Correctie: die dronken te snel rijdt.
Ik heb er ook wel mijn bedenkingen over of s'nachts 160 in dronken toestand op een verlaten* snelweg wel degelijk de norm is.

*Gezien hij iemand van de weg heeft gereden was die blijkbaar toch niet zo verlaten :?
Inazuma schreef:Oja, er is ook aktie op het beleidsfront wanneer de (parkeer)inkomsten dreigen op te drogen omdat een paar burgers de overheid met de regelgeving confronteren.
Dan past men de regelgeving wel even aan aan de bestreden, illegale toestand ...
Wanneer de wetgever een regeling wil invoeren en dit blijkt wettelijk niet zo goed geregeld (of er zijn te veel mensen die achterpoortjes vinden) dan is het niet meer dan normaal dat men dit achteraf wettelijk wel goed gaat regelen (of de achterpoortjes op slot doet).
Zo werkt onze maatschappij nu eenmaal (scheiding van machten bedoel ik)
VAN BELLE Jean Marc schreef:Dit item bewijst volgens mij dat het de overheid toch vooral om het geld te doen is en hun eigen jobkes, en dat de 'beschaafde' chauffeurs hier gerust wel wat verantwoordelijkheid willen dragen
In die matra geloof ik niet.
Er zijn wel degelijk veel 'beschaafde' chauffeurs die hun verantwoordelijkheid dragen, maar er zijn er denk ik evenveel die dit niet kunnen/willen.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Soit, we zijn er hier natuurlijk wel een discussieforum van aan het maken, dus ik ga het bij de hier bovenstaande reactie laten.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Ja jongens, ik had hier eigenlijk oorspronkelijk een plezant filmke gepost :lol:

Ik heb ook de indruk dat hier ongeveer alles gezegd is; dit forum is ook niet echt bedoeld als discussieforum, ik ga dit draadje afsluiten :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gesloten