typefoutje

Graag uw mening over deze website.
zarzuela

typefoutje

Bericht door zarzuela »

Over tripleren :
Wanneer de rijbaan van een autosnelweg of autosnelweg drie of meer rijstroken omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton slechts op de twee rechtse rijstroken rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

Ik veronderstel dat één van beiden 'autoweg' moet zijn?

Proficiat met de site trouwens! Ik herhaal vandaag alles nog even voor het examen van morgen, vandaar dat dit me opviel... :wink:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Neen, er is een wezenlijk verschil tussen een autoweg en een autosnelweg.
Op een autoweg mag een voertuig met een mtm van meer dan 3.5 ton wel een andere dan de twee rechts gelegen rijstroken volgen.

Art. 22 zegt immers:
22.1. Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en de vierwielers zonder passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.
22.2. De bepalingen van artikel 21.4. en 21.6. gelden op de autowegen.


Wat zijn de bepalingen in 21.4 en 21.6?

21.4. Op autosnelwegen(en dus ook autowegen) is het verboden :
1° de dwarsverbindingen te gebruiken;
2° te keren;
3° achteruit te rijden of te rijden in de tegenovergestelde rijrichting;
4° een voertuig te laten stilstaan of te parkeren, behalve op de parkeerstroken, aangewezen door het verkeersbord E9a.

21.6. Op autosnelwegen
(en dus ook autowegen) zijn verboden :
1° stoeten, betogingen en samenscholingen;
2° reklametochten;
3° technische proeven met prototypes van voertuigen;
4° sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden;
5° de verkoop of het te koop aanbieden van enig voorwerp, behoudens toelating van de Minister tot wiens bevoegdheid het beheer van de autosnelwegen behoort of van zijn gemachtigde.


Aangezien er in Art 22 geen sprake is van Art 21.3 is dit op autowegen niet van toepassing.

21.3. Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton niet op een andere rijstrook dan een van de twee rechts gelegen rijstroken van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

@xantingo,

Toch heeft onze gast gelijk :wink: lees wat in het vet gedrukt staat.
(Is toch een schrijffout of niet?)

@ Eugeen

Aanpassen aub :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie