vraag 1000

Graag uw mening over deze website.
Visje

vraag 1000

Bericht door Visje »

Hoi,

Vraag 1000 luidt: "Er is geen voetganger die de oversteekplaats gebruikt of wil gaan gebruiken. Mag de zwarte auto de blauwe links inhalen?" Hierop antwoordde ik "ja", ook al wist ik dat je geen voertuig mag inhalen dat vertraagt of stilstaat voor een zebrapad. Ik ging er namelijk van uit, dat aangezien er niemand wilde oversteken, die blauwe auto niet vertraagde en gewoon aan het rijden was, toevallig net voor een zebrapad. Dat lijkt mij namelijk logisch, dus ik zou het duidelijker vinden moest er toch nog expliciet worden vermeld, dat die blauwe auto, ondanks dat er niemand wil oversteken, vertraagt.

Groetjes
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: vraag 1000

Bericht door Wouter »

Die auto hoeft niet te vertragen opdat het inhaalverbod van kracht zou zijn.

De wettekst:
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.


Er is dus een onderscheid tussen een oversteekplaats waar ook verkeerslichten staan, en een zonder!
Indien er wel verkeerslichten staan, is er enkel inhaalverbod wanneer de bestuurder stopt. In andere gevallen, zoals in deze vraag bijvoorbeeld, is gewoon "naderen" (ook met constante snelheid) genoeg, en mag je dus NOOIT een auto links inhalen in de buurt van zo'n oversteekplaats.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Visje

Re: vraag 1000

Bericht door Visje »

Oh, ik begrijp het... Bedankt voor je antwoord!
Plaats reactie