Rijexamen,route niet meer volgens het trekken van een cijfer

Graag uw mening over deze website.
Tomdierckx
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2014, 10:51

Rijexamen,route niet meer volgens het trekken van een cijfer

Bericht door Tomdierckx »

Hallo,

ik ben net begonnen met mijn rijlessen en mijn rijexaminator zei me dat een nummer trekken voor de route te bepalen is afgeschaft. Normaal moet je voor je aan het examen begint een nummer trekken en de route verbonden aan dat nummer leg je dan af. Klopt het dat dit systeem niet meer bestaat en dat ze nu gewoon de route bepalen op basis van de gps die de examinator heeft?

Bedankt!
Tom
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijexamen,route niet meer volgens het trekken van een ci

Bericht door de rijprof »

Of dat nu een nummer is, een GPS of gewoon de examinator die improviseert om de weg aan te duiden, wat maakt het uit?
Je moet toch overal kunnen rijden als je echt jouw rijbewijs wil verdienen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Rijexamen,route niet meer volgens het trekken van een ci

Bericht door Wouter »

Er bestaan inderdaad geen vaste routes. De examinator mag je langs alle wegen waar doorgaand verkeer toegelaten is sturen.

Ook logisch dat er niet enkel vaste routes genomen worden... Die zouden te snel verspreid geraken, met als gevolg dat sommige kandidaten slagen terwijl ze enkel en allen deze routes kunnen rijden...

Wil je veilig zijn moet je overal kunnen rijden.


Soms wordt er wel nog gevraagd om een nummer te trekken ofzo. Dit bepaalt dan welke "voorafgaande controle" je moet uitvoeren, en enkele 'doorgangspunten' waarlangs de examinator je zeker zal laten passeren. Langs welke kant deze kruispunten genomen worden, in welke volgorde of langs welke wegen je ernaar toe zal rijden blijft echter volledig willekeurig. Ook wijzigt van dag tot dag (of zelfs vaker) welke punten/controles precies aan welk nummer verbonden zijn.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Plaats reactie