geflipte politie

Graag uw mening over deze website.
sheeta 2

geflipte politie

Bericht door sheeta 2 »

Vandaag krijg ik een boete in de bus met één overtreding tweede graad en één overtreding derde graad. Er is vast gesteld dat ik afgelopen zaterdag met een boek in de hand op de linkerrijstrook van de autosnelweg reed en de tweede overtreding gaat over het feit dat ik bruusk zou ingevoegd hebben.
Wat er werkelijk gebeurd is beschrijf ik hieronder:
Wegens werkzaamheden sta ik al twee uur in de file. Het verkeer staat stil op de linker rijstrook en ik neem een boek bij de hand. Het verkeer komt een beetje (stapvoets) terug op gang. Ik zie twee auto 's voor me een auto in panne. De auto rechts van me is afgeleid en kijkt naar beneden, zodat er een opening ontstaat tussen hem en de vorige auto. Ik wijk rustig uit naar rechts waardoor de rechtse auto wakker schiet en op me begint te schelden . Ik reageer niet en laat de rechtse auto voor. Helaas blijkt deze agressieve man iemand van de politie te zijn. Hij is niet in dienstkledij en rijdt niet in een dienstauto. De boete die ik vandaag ontving beschrijft niet dat ik stil sta in een file, terwijl ik het boek lees en heeft het over een agressieve rijstijl. Hoe kan dit als ik in een file sta??
Ik ontken niet dat een boek lezen onder de juiste 'rijhouding' valt, maar de boete lijkt me erg bij de haren gegrepen? Ik ben naar de politie in mijn gemeente gestapt. Zij vonden dit verhaal ook te gek voor woorden. Maar ze adviseerden me toch te betalen daar ik in de rechtbank geen tegenbewijs kan voorleggen.
Iemand een goede tip??
sheeta 2

Re: geflipte politie

Bericht door sheeta 2 »

Oh ja, het gaat hier om 325 euro te betalen!!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: geflipte politie

Bericht door bert.covens »

sheeta 2 schreef:Helaas blijkt deze agressieve man iemand van de politie te zijn. Hij is niet in dienstkledij en rijdt niet in een dienstauto.


Dat hoeft ook niet. Het is enkel zo, dat wanneer hij een bevel wil geven aan een bestuurder in beweging, hij herkenbaar moet zijn. Om een overtreding vast te stellen en daarvan achteraf een PV op te stellen, moet hij daarentegen niet in dienstkledij zijn. Hij moet ook niet met een dienstauto rijden. Dat agenten altijd met 2 zouden moeten zijn en witte handschoenen dragen, zijn nog zo'n hardnekkige fabels.
sheeta 2 schreef: De boete die ik vandaag ontving beschrijft niet dat ik stil sta in een file, terwijl ik het boek lees en heeft het over een agressieve rijstijl. Hoe kan dit als ik in een file sta??
Ik ontken niet dat een boek lezen onder de juiste 'rijhouding' valt, maar de boete lijkt me erg bij de haren gegrepen? Ik ben naar de politie in mijn gemeente gestapt. Zij vonden dit verhaal ook te gek voor woorden. Maar ze adviseerden me toch te betalen daar ik in de rechtbank geen tegenbewijs kan voorleggen.
Iemand een goede tip??
De bewijslast ligt inderdaad bij jou.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: geflipte politie

Bericht door de rijprof »

Leg je het boek opzij als je gaat rijden?
Heb je gehinderd als je van rijstrook ging veranderen?
Het is allemaal nogal subjectief en als je een agent hebt die strikt volgens het boekje werkt...
Ik denk dat je hier toch een grond van verschoning hebt als je een boek leest, gezien de uitzonderlijke lange wachttijd en stilstand in de file.
Enkele wetteksten:
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
gast1

Re: geflipte politie

Bericht door gast1 »

En hoe weet u dat die bestuurder een politieambtenaar was?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: geflipte politie

Bericht door Stefan Peeters »

Ik heb de indruk dat we hier stilaan naar een discussie evolueren... dat is niet de bedoeling van dit forum, daar zijn op het internet talloze andere geschikte plaatsen voor te vinden.

Wij waren er niet bij, dus kunnen we er niet over oordelen. Vandaar een slotje erop.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gesloten