Aantal twijfelgevallen/fouten bij de theorie examens met cod

Graag uw mening over deze website.
Fuerza
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 feb 2013, 21:00

Aantal twijfelgevallen/fouten bij de theorie examens met cod

Bericht door Fuerza »

Ik ben momenteel de theorie examens aan het maken maar heb toch een aantal dingen gevonden waar ik zo mijn twijfels over heb. Ten eerste was er een vraag wie er verplicht is om een fluo vestje aan te doen. Nu, naar mijn weten moet iedereen zo eentje aandoen als hij of zij het voertuig verlaat dus ook de passagiers. Maar op het examen stond er "bestuurder verplicht, passagiers moeten het normaal ook". Toch was het antwoord "enkel bestuurders". Nu als ik echt mijn theorie ga doen, wat moet ik dan zeggen? Enkel de bestuurder of passagiers ook?

Het volgende is dit: Afbeelding
Ik had een verkeerd antwoord aangegeven en als antwoord stond er dat ook al was er geen wegmarkering die de rijbaan in rijstroken verdeelt er wel degelijk een middenberm is en het max dus 120km/u is. Nu, er is toch wel degelijk een wegmarkering? Of wordt er hier iets anders mee bedoeld?

En dan dit nog: Afbeelding
De vraag: Voorbij dit bord mag je in deze straat maximaal (...) km/uur rijden.

(Vul een getal in en druk op OK)

Antwoord: Op gewone wegen: Maximaal 90 km/uur.

De foto die hier wordt gebruikt is duidelijk geen gewone weg, maar de bebouwde kom dus het antwoord zou toch 50 moeten zijn?

Moesten er nog dingen zijn die me opvallen zal ik het proberen bij te houden en hier posten :)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Aantal twijfelgevallen/fouten bij de theorie examens met

Bericht door Benny Stinkens »

Moesten er nog dingen zijn die me opvallen zal ik het proberen bij te houden en hier posten :)
Ik heb liever dat je dat niet doet, want je kan je tijd beter gebruiken om de theorie eerst aandachtig te leren :idea:
Al de opmerkingen die je hier gegeven hebt maken me duidelijk dat je nog veel werk te doen hebt. :arrow:

Ik zal je proberen op weg te helpen.
Nu, naar mijn weten moet iedereen zo eentje aandoen als hij of zij het voertuig verlaat dus ook de passagiers.
Neen, alleen de bestuurder moet dit.
ook al was er geen wegmarkering die de rijbaan in rijstroken verdeelt er wel degelijk een middenberm is en het max dus 120km/u is. Nu, er is toch wel degelijk een wegmarkering? Of wordt er hier iets anders mee bedoeld?


De vangrail is de middenberm, dus ja de rijbaan is verdeeld in rijstroken EN heeft een middenberm.
De foto die hier wordt gebruikt is duidelijk geen gewone weg, maar de bebouwde kom dus het antwoord zou toch 50 moeten zijn?
Jij ziet duidelijk dingen, die er niet zijn :shock: er is namelijk niets te zien wat er op zou wijzen dat dit binnen een bebouwde kom zou zijn. :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Fuerza
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 feb 2013, 21:00

Re: Aantal twijfelgevallen/fouten bij de theorie examens met

Bericht door Fuerza »

Als alleen de bestuurder dit moet, waarom staat er dan in het antwoord dat de passagiers dit normaal ook moeten? Daar gaat het mij om. Ik haal dit letterlijk van de website: "Enkel de bestuurder. Maar de passagiers doen het best ook."

Over de foto van de autoweg stond er in het antwoord en ik citeer dit opnieuw letterlijk van de website: "De rijrichtingen zijn niet gescheiden door een wegmarkering, maar wel door een berm." Bon deze snap ik nu, er is dus geen wegmarkering maar een middenberm.

De laatste foto, er staat geen bord waar staat dat het een bebouwde kom is maar komaan je gaat me niet zeggen dat je door die straat met 90 per uur gaat rijden? Er staan aan beide kanten van die straat rijhuizen, da's toch overduidelijk geen gewone weg?

En de examens gaan eigenlijk prima dus ik snap niet goed vanwaar uw reactie omdat ik een aantal dingen aanhaal die ik niet snap of niet echt logisch zijn in mijn ogen. Maar ja bon, ik zal alles voor mezelf houden en ik ga er vanuit dat de website dan vanzelf wel updates krijgt zonder de steun van studenten.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Aantal twijfelgevallen/fouten bij de theorie examens met

Bericht door de rijprof »

"Enkel de bestuurder. Maar de passagiers doen het best ook."
Dat wil zeggen dat de bestuurder die wil uitstappen op een autoweg of een autosnelweg verplicht is om een fluovestje aan te doen. Passagier mogen dat, maar moeten dat niet alhoewel het aan te raden is.

Een bestuurder zonder fluovestje, in dit geval zou een boete kunnen kunnen krijgen maar passagiers niet.

Soms spreekt men over een 2x2 met middenberm = 120 km/u
Dat wil zeggen dat er minstens 2 rijstroken in elke richting moeten zijn die gescheiden worden door een middenberm.
Een middenberm kan een grasberm zijn of een vangrail of stuiken of ...

Wanneer een 2x2 enkel gescheiden wordt door een wegmarkering (doorlopende streep of verdrijvingsvlak) is de maximumsnelheid 90 km/u. Er is geen fysieke scheiding tussen de 2 rijrichtingen en bijgevolg minder veilig. Vandaar dat de snelheid verlaagd werd van 120 naar 90.

Persoonlijk vind ik die foto buiten de bebouwde kom ook wat misleidend. Maar als je het strikt theoretisch bekijkt, is er op de foto geen bord bebouwde kom te zien en is er in de vraagtekst ook geen sprake van een bebouwde kom.
Dus geef je best een zuiver theoretisch antwoord op basis van wat je op de foto ziet (borden) of wat er in de vraagtekst wordt vermeld, zelfs al lijkt het op een bebouwde kom.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Aantal twijfelgevallen/fouten bij de theorie examens met

Bericht door GRO »

Ik ben momenteel de theorie examens aan het maken maar heb toch een aantal dingen gevonden waar ik zo mijn twijfels over heb.
Je gebruikt de site om iets bij te leren. De site is al door zoveel mensen nagekeken. Denk dus niet onmiddellijk dat je een fout vindt.

Huizen in een straat wil niet zeggen dat het een bebouwde kom is. Er zijn plaatsen in Belgie waar een bord staat van bebouwde kom en haast geen enkel huis staat en omgekeerd ook.
Voor het echte examen; iets is in een examenvraag "bebouwde kom" als het ofwel in de vraag gezegd wordt ofwel er op de afbeelding een bord van bebouwde kom staat. Ander is het een gewone weg. Dus fantaseer niet zelf zaken die niet te zien zijn of er niet staan.
Over de foto van de autoweg stond er in het antwoord en ik citeer dit opnieuw letterlijk van de website: "De rijrichtingen zijn niet gescheiden door een wegmarkering, maar wel door een berm." Bon deze snap ik nu, er is dus geen wegmarkering maar een middenberm.
Mag ik je eens vragen: heb jij de filmpjes op onze site bekeken? Want dat wordt daar toch heel duidelijk in uitgelegd?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Aantal twijfelgevallen/fouten bij de theorie examens met

Bericht door Benny Stinkens »

Fuerza schreef:
En de examens gaan eigenlijk prima dus ik snap niet goed vanwaar uw reactie omdat ik een aantal dingen aanhaal die ik niet snap of niet echt logisch zijn in mijn ogen. Maar ja bon, ik zal alles voor mezelf houden en ik ga er vanuit dat de website dan vanzelf wel updates krijgt zonder de steun van studenten.
Dat jij een paar dingen niet snapt, vind ik niet erg.
Daar dient deze site voor en wij zijn er om jullie te helpen.

Maar in plaats dat je gewoon dingen vraagt, maak je een topic in het forum "over de site" en je meldt er bij dat er fouten zijn in de theorie examens met code. :idea:

Daarom dat ik reageer, de fouten zitten niet in de examens, maar bij jezelf.
Dat je fouten maakt is dus niet erg, dat je uitleg vraagt ook niet, maar dat je meldt dat wij fouten maken terwijl dit in dit geval niet zo is had anders gekund. :idea:
De laatste foto, er staat geen bord waar staat dat het een bebouwde kom is maar komaan je gaat me niet zeggen dat je door die straat met 90 per uur gaat rijden? Er staan aan beide kanten van die straat rijhuizen, da's toch overduidelijk geen gewone weg?
De vraag is dan ook niet hoeveel ik er maximaal zou gaan rijden, maar hoeveel het maximaal zou mogen. :idea:
Anderzijds sluit ik me aan bij jou en de rijprof, dat deze vraag nogal misleidend is.
Buiten een bebouwde kom is een zone 30 niet logisch, maar ook niet onmogelijk.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Fuerza
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 feb 2013, 21:00

Re: Aantal twijfelgevallen/fouten bij de theorie examens met

Bericht door Fuerza »

GRO schreef:
Je gebruikt de site om iets bij te leren. De site is al door zoveel mensen nagekeken. Denk dus niet onmiddellijk dat je een fout vindt.

Huizen in een straat wil niet zeggen dat het een bebouwde kom is. Er zijn plaatsen in Belgie waar een bord staat van bebouwde kom en haast geen enkel huis staat en omgekeerd ook.
Voor het echte examen; iets is in een examenvraag "bebouwde kom" als het ofwel in de vraag gezegd wordt ofwel er op de afbeelding een bord van bebouwde kom staat. Ander is het een gewone weg. Dus fantaseer niet zelf zaken die niet te zien zijn of er niet staan.
Over de foto van de autoweg stond er in het antwoord en ik citeer dit opnieuw letterlijk van de website: "De rijrichtingen zijn niet gescheiden door een wegmarkering, maar wel door een berm." Bon deze snap ik nu, er is dus geen wegmarkering maar een middenberm.
Mag ik je eens vragen: heb jij de filmpjes op onze site bekeken? Want dat wordt daar toch heel duidelijk in uitgelegd?
Dat het is nagekeken geweest door duizenden mensen wilt nog steeds niet zeggen, bugs zijn er genoeg op het internet. En ik wil niet zeggen dat ik hier zit te studeren en alles loop te controleren op fouten, maar dat ik wel mijn ogen open houdt aangezien deze website nog altijd door mensen gemaakt is en fouten maken menselijk is. En dan is het naar mijn weten ook niet al te abnormaal dat als ik dingen vind waar ik men twijfels over heb, deze dan ook in het forum meld.

Ik snap maar al te goed dat een aantal huizen die in een straat staan niet gelijk bebouwde kom wilt betekenen, maar het gaat mij om de foto. Maar goed ik ben niet de enige die de foto een beetje misleidend vind dus. Zet er desnoods een uitleg achter dat de foto inderdaad op een bebouwde kom lijkt, maar dat er geen bord staat dat dit zo is en dus vanuit de theorie gezegd word maximaal 90.

En ik heb elke film bekeken op jullie website, tot op de seconde en ik snap maar al te goed de 2 verschillen in een autoweg. Wegmarkering is echter een groot woord en ik dacht dat er verwezen werd naar de wegmarkeringen in de rijstroken ipv tussen de 2 rijrichtingen, de doorbroken witte lijn dus. Daar zat mijn verwarring dus.

Ik heb verder nergens gezegd dat er absoluut fouten staan in de examens, maar mogelijke fouten/twijfelgevallen, een totaal anders iets. Ik snap dat jullie veel tijd in deze website hebben gestoken en dit nog steeds doen en daardoor misschien lichtjes op jullie tenen getrapt zijn. Niet slecht bedoeld, ik wil slechts weten dat ik voor 100% alles goed leer en ook alles snap als ik mijn theorie ga doen. Niets mis mee denk ik.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Aantal twijfelgevallen/fouten bij de theorie examens met

Bericht door bert.covens »

Fuerza schreef:En ik heb elke film bekeken op jullie website, tot op de seconde en ik snap maar al te goed de 2 verschillen in een autoweg. Wegmarkering is echter een groot woord en ik dacht dat er verwezen werd naar de wegmarkeringen in de rijstroken ipv tussen de 2 rijrichtingen, de doorbroken witte lijn dus. Daar zat mijn verwarring dus.
Het gaat daarbij om de manier waarop de 2 rijrichtingen van elkaar gescheiden zijn. Is dat door wegmarkeringen? Of door iets anders ? (bvb: grasberm, betonnen jerseys, ijzeren vangrail, haag, bomenrij,.....)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Fuerza
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 feb 2013, 21:00

Re: Aantal twijfelgevallen/fouten bij de theorie examens met

Bericht door Fuerza »

Zijn het aantal vragen trouwens aangepast bij alcohol en drugs met code? Er staat dat het 30 vragen zijn maar ik krijg er telkens maar 20.
Fuerza
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 feb 2013, 21:00

Re: Aantal twijfelgevallen/fouten bij de theorie examens met

Bericht door Fuerza »

Geslaagd met 49/50! Baalde een beetje dat ik die ene vraag fout had, maar ach dit is ook een topscore. Super bedankt alleszins, geweldige website en mijn €7 heb ik goed besteed! :mrgreen:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Aantal twijfelgevallen/fouten bij de theorie examens met

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:

Nu de praktijk. Zie: http://www.derijprof.be" target="_blank
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Fuerza
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 feb 2013, 21:00

Re: Aantal twijfelgevallen/fouten bij de theorie examens met

Bericht door Fuerza »

Bedankt! Voor de praktijk moet ik nog kijken waar juist, er zijn hier 2 rijscholen die lessen aanbieden. Qua prijzen zal het niet veel verschillen denk ik.

Bedankt voor de website, handige informatie!
Plaats reactie