Lichten & claxon

Graag uw mening over deze website.
Peter1

Lichten & claxon

Bericht door Peter1 »

in de theorie staat

"Bij mist, sneeuw, hevige regen: (Tip examen)
MOGEN de dimlichten en de achtermistlichten worden gebruikt. (Het MOET NIET)"

http://i43.tinypic.com/6fr1qc.jpg

Graag iets meer uitleg, er word dus in de theorie gezegd dat bij hevige regen de achtermistlichten niet moeten gebruikt worden, maar het mag wel. En in de oefenvragen MOET het blijkbaar altijd bij hevige regen? :s
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Lichten & claxon

Bericht door de rijprof »

Je moet, als het over achtermistlichten gaat, goed het onderscheid maken tussen RIJDEN of PARKEREN.

Achtermistlicht MOET tijdens het rijden bij mist, sneeuwval (-100 meter zicht) en felle regen.
Achtermistlicht MAG tijdens parkeren (en stilstaan) bij mist, sneeuwval en felle regen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Peter1

Re: Lichten & claxon

Bericht door Peter1 »

ok bedankt, ik had het onderscheid tussen stilstaan en parkeren of rijden niet echt goed door/gezien, bedankt om me hier op te wijzen, nu zal ik het extra goed proberen te onthouden
peter1

Re: Lichten & claxon

Bericht door peter1 »

nog klein vraagje, iets wat ik me altijd al afgevraagd heb, als op een kruispunt zonder borden en zonder verkeerslichten uit elke (4) rightingen een auto komt op exact hetzelfde moment, wie heeft er dan voorrang...?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Lichten & claxon

Bericht door Benny Stinkens »

Dit is een vraag die niemand op een wettelijke manier zal kunnen beantwoorden.
Het gezonde verstand (soms ver te zoeken) zal hier gebruikt moeten worden.
De enige oplossing die hier mogelijk is, is dat je onder elkaar uitmaakt (niet uit vecht) wie er als eerste mag vertrekken.
Heel belangrijk is dat als er dan iemand vertrokken is, het onderling overleg voorbij is.
m.a.w. dan telt voor de 3 overblijvende terug de voorrang van rechts.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
peter1

Re: Lichten & claxon

Bericht door peter1 »

Het verkeersbord B17 duidt aan dat op het
kruispunt de voorrang van rechtsregel geldt.
. Dit wil zeggen dat je, aan bestuurders die van
rechts komen, voorrang moet verlenen.
(Ook op kruispunten waar geen verkeersborden
staan, geldt de voorrang van rechts).


Ik vraag me wel af waarom dit bord eigenlijk bestaat als er toch altijd voorang van rechts is?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Lichten & claxon

Bericht door de rijprof »

Ik vraag me wel af waarom dit bord eigenlijk bestaat als er toch altijd voorang van rechts is?
Aan kruispunten die minder goed zichtbaar zijn, plaatst men dikwijls een Afbeelding
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
peter1

Re: Lichten & claxon

Bericht door peter1 »

Er is enige discusie tussen mijn en vriend, hij zegt dat je na 2 gebuisde theorie examens altijd les moet volgen alvorens opnieuw te mogen proberen, en na NOG 2 mislukte pogingen, opnieuw les, etc..

Bij "STAPPEN OM HET RIJBEWIJS B TE BEKOMEN" staat er hier echter niks van vermeld?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Lichten & claxon

Bericht door GRO »

Bij stappen om een rijbewijs B te bekomen staat slechts heel weinig over praktijk. Wij hebben een praktijkboek gemaakt van 140 pagina's waar alles stap voor stap staat in uitgelegd.
Daarin staak ook wat je vriend zegt. Dat is dus waar. Na elke 2 mislukkingen moet je opnieuw 6 uur praktijk volgen.

Als je praktijk aan het volgen bent, neem je best samen met je begeleider het praktijkboek een grondig door. Er staan ook veel examentips in.

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER
Peter1

Re: Lichten & claxon

Bericht door Peter1 »

Ik had het eigenlijk over de theorie, hij zegt dat je na 2 mislukte theorie examens rijlessen moet volgen, en daarna na WEER 2 mislukte pogingen TERUG les moet volgen, etc..
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Lichten & claxon

Bericht door Benny Stinkens »

Peter1 schreef:Ik had het eigenlijk over de theorie, hij zegt dat je na 2 mislukte theorie examens rijlessen moet volgen, en daarna na WEER 2 mislukte pogingen TERUG les moet volgen, etc..
Je vriend heeft ongelijk.
In de tijd dat de dieren nog spraken was dit wel zo, maar dat is al lang geleden.
Nu mag je zelfs 200 keren op theorie-examen gaan zonder naar de rijschool te moeten.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Lichten & claxon

Bericht door de rijprof »

Theorie-examen mag je herkansen zoveel je wilt.
Voor een praktijkexamen moet je telkens na 2 mislukkingen 6 uur rijschool volgen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
peter1

Re: Lichten & claxon

Bericht door peter1 »

dat kan wel een dure grap worden voor iemand die alleenstaand is en het zo al niet al te breed heeft in deze tijden :/ hopelijk zal ik niet meer dan 1x les moeten volgen, of nog beter, helemaal niet en van eerste keer door, maar ik vrees ervoor, we zien wel
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Lichten & claxon

Bericht door bert.covens »

Twee opeenvolgende mislukkingen in het praktijkexamen, is een duidelijk signaal dat er wat schort aan de manier waarop een kandidaat oefent. Dan maar wat verder blijven aanmodderen, of blijven volharden in een verkeerde oefenmethode, heeft eigenlijk geen zin. Vandaar de wetgever geoordeeld heeft om verplicht 6u te volgen in een erkende rijschool, teneinde de betrokken kandidaat weer wat op het juiste spoor te krijgen.

Als dan de kandidaat er nog uithaalt wat hij nodig heeft, en op de goede manier verder oefent, maakt hij behoorlijk veel meer kans wanneer hij nog eens op praktijkexamen gaat.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Lichten & claxon

Bericht door Inazuma »

peter1 schreef:Ik vraag me wel af waarom dit bord eigenlijk bestaat als er toch altijd voorang van rechts is?
Het plaatsen van zo'n bord B17 is bvb verplicht indien men op het vorige kruispunt van dezelfde weg voorrang had dmv een B9 of B15 .
Plaats reactie