een bedenking

Graag uw mening over deze website.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

een bedenking

Bericht door Jari »

Ik heb zelf leren autorijden met veel hulp van deze website. Af en toe vloek ik op onoplettende fietsers :) en daarom vroeg ik me af of de "theorie" voor fietsers ook op deze site zou staan, maar dat is dus niet het geval. Zou dat geen idee zijn om de belangrijkste regels voor fietsers ook even op een rijtje te zetten?
Het is maar een gedacht... :)
Verder alle lof voor deze site en het team! :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: een bedenking

Bericht door de rijprof »

Dat lijkt mij een goed idee. Eugeen, werk aan de winkel! :)
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: een bedenking

Bericht door GRO »

Dag Jari,

Een tijdje geleden he.
De site gratis rijbewijs online is eigenlijk bedoeld om jongeren te helpen bij het behalen van hun rijbewijs. En, alhoewel dat soms wel lijkt nodig te zijn, moeten fietsers geen rijbewijs hebben.
Daarom staat er geen wegcode voor fietsers op onze site.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: een bedenking

Bericht door Stefan Peeters »

Jari schreef:daarom vroeg ik me af of de "theorie" voor fietsers ook op deze site zou staan, maar dat is dus niet het geval.
Dan is die theorie voor fietsers vannacht toegevoegd, want ik vond hem zonet meteen terug...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: een bedenking

Bericht door Jari »

Dag iedereen, inderdaad lang geleden hier :)

Fijne toevoeging van de site, is er ook een manier om erop te geraken als je de URL niet weet? (Al vond ik hem al wel via onze goede vriend google :))
Wat ik me eigenlijk afvroeg, waren een aantal praktische zaken zoals "Is het bij wet verboden om met een mp3speler op te rijden?" en dergelijke. Ik merk dat geen enkele fietser hier op kantoor daar het exacte antwoord op kent. Er zou al wel eens iemand een opmerking over gekregen hebben.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: een bedenking

Bericht door Inazuma »

Jari schreef:"Is het bij wet verboden om met een mp3speler op te rijden?"
Neen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: een bedenking

Bericht door de rijprof »

"Is het bij wet verboden om met een mp3speler op te rijden?"
Neen, maar...
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.

8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.
Je moet steeds jouw voertuig (fiets) goed kunnen besturen.
Wanneer een (te luide) MP3speler jou teveel zou afleiden, ben je misschien niet meer in staat om veilig deel te nemen aan het verkeer.
Het staat niet letterlijk in het verkeersreglement maar er staat wel dat je jouw voertuig steeds goed in de hand (lees controle) moet hebben.

in de wegcode vinden we ook:
Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers
...
7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: een bedenking

Bericht door Jari »

Thanks!

Zelf deed ik dat zelden en als ik met de fiets ging dan was het over een afgesloten fietspad (apart van de weg) en stond mijn volume ook maar op 1 (zodat ik het kon horen als er iemand uit de bosjes sprong ofzo :P) dus dan vond ik het nog verantwoord, maar ik zie tegenwoordig soms zelfs fietsers met echt zo'n grote hoofdtelefoon waarvan ik dan denk dat je dan toch echt niets meer hoort... Zelfs als je volume maar op 1 staat ofzo...

Nog eentje: is het verplicht richting aan te geven als je rechts een straat inslaat? (Normaal heeft de auto naast je daar geen last van, zou ik denken)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: een bedenking

Bericht door de rijprof »

Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: een bedenking

Bericht door bert.covens »

Jari schreef:Nog eentje: is het verplicht richting aan te geven als je rechts een straat inslaat? (Normaal heeft de auto naast je daar geen last van, zou ik denken)
Dat maakt niet uit, die uitzondering werd niet voorzien. Zoals je kan zien in de wettekst die RIJPROF reeds aanhaalde, is het antwoord éénduidig: JA.

Geregeld vragen bestuurders die van richting willen veranderen zich af:

Moet je pinken als er al pijlen op het wegdek liggen bij het naderen van een kruispunt? JA
Moet je pinken als je verplicht bent rechtsaf/linksaf te slaan? JA
Moet je pinken als er verder niemand in de buurt is:JA
(...)

Voor fietsers: OOK, indien mogelijk middels een teken met de arm. De meeste fietsers draaien die regel om, en stellen dat je met de fiets nooit richting moet aangeven. De wegcode ziet het echter duidelijk anders: indien mogelijk ==> JA, verplicht richting aangeven dmv teken met de arm.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: een bedenking

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Neen, maar...
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.

8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.
Je moet steeds jouw voertuig (fiets) goed kunnen besturen.
Hoe verklaar je dan dat er geen speciale regeling of beperking is voor dove bestuurders :?:
Die horen niks hé ...
Blijkbaar kunnen zij hun voertuig wel nog goed besturen .
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: een bedenking

Bericht door de rijprof »

Die zijn dat gewoon en hebben andere zintuigen meer ontwikkeld.
Er is een verschil tussen doof zijn of afgeleid zijn door te luide muziek.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie