FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG

Graag uw mening over deze website.
DEKZ

FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG

Bericht door DEKZ »

hallo
ik was net bezig met de examenvragen te overlopen en ik merkte een fout op.

Afbeelding

zoals u ziet zegt men in de vraag wie een bestuurder is.
maar nadat ik deze foutief heb beantwoord (wat logisch is) zag ik dat het namelijk gaat over een voetganger.
Nu hoop ik toch dat jullie deze fout aanpakken. niet voor mij maar voor anderen :)

vriendelijke groeten.
[mod Stefan: grootte foto aangepast]
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG

Bericht door Stefan Peeters »

Er is toch helemaal niks mis met deze vraag?

Even overlopen:
de vraag is: wie is een bestuurder? Het juiste antwoord is B: iemand die een koe aan de hand leidt.

Aangezien jij het verkeerde antwoord had ingevuld, krijg je onderaan de correcte uitleg: het juiste antwoord=B, want A en C zijn voetgangers.

Waar zit dan volgens jou de fout?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
michiel1551
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:01

Re: FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG

Bericht door michiel1551 »

hij "bestuurt" de koe, daarom dus...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG

Bericht door Stefan Peeters »

Dat is niet echt de reden.

Dit wel:
Artikel 2
13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

15.2.De gebruiker van een voortbewegingstoestel, die niet sneller dan stapvoets rijdt, wordt niet gelijkgesteld met een bestuurder.

46. "Voetganger" : een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een ziekenwagen of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
michiel1551
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:01

Re: FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG

Bericht door michiel1551 »

het staat in de wet, maar hier heb ik maar één woord voor: belachelijk.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG

Bericht door Stefan Peeters »

De logica is soms ver te zoeken in de wetteksten...
Je kan dat inderdaad belachelijk vinden, maar je moet het wel weten.

Om een ander voorbeeld te geven:
iemand die een bromfiets aan de hand leidt is een voetganger. Iemand die een motorfiets aan de hand leidt is een bestuurder.

Met andere woorden: wie met een 50cc brommertje zonder benzine valt, mag dat ding zonder meer over het voetpad tot aan het tankstation duwen.
Wie met een 125cc motorfiets zonder benzine valt, moet dat ding over de rijbaan verder duwen. Bovendien moet hij daarbij zijn helm nog dragen...
Maar: die man-met-helm heeft wel voorrang van rechts, de man-zonder-helm niet...

Terwijl die 50cc brommer en die 125cc motorfiets net zo goed een identiek uitzicht, frame en gewicht kunnen hebben.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG (mod: dacht je he)

Bericht door GRO »

Blijkbaar heeft de vraagsteller de theorie en de gratis oefenvragen van Gratis Rijbewijs Online niet doorgenomen, want dan wist hij dat het belangrijk is om te weten wie als bestuurder en wie als voetganger wordt beschouwd.

Aan een kruispunt waar voorrang van rechts geldt, moet je voorrang verlenen aan:
- een boer met koeien,
- aan ruiter op of naast zijn paard
- aan mensen die een auto voortduwen
- aan iemand die zijn motorfiets duwt

Niet aan iemand die een bromfiets duwt
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG (mod: dacht je he)

Bericht door Vertigo »

Art.2.15.2 De gebruiker van een voortbewegingstoestel, die niet sneller dan stapvoets rijdt, wordt niet gelijkgesteld met een bestuurder.

De skater is dus wel enkel een voetganger als ie niet sneller dan stapvoets rijdt (wat hier het geval is, want er staat 'skater op het voetpad'). Rijdt ie sneller dan wordt ie dan weer wel als bestuurder aanzien, maar dan moet hij ook op het fietspad.
Want : Art.7 bis :
De gebruikers van voortbewegingstoestellen volgen de regels van toepassing voor de voetgangers wanneer zij niet sneller dan stapvoets rijden en de regels van toepassing voor fietsers wanneer zij sneller dan stapvoets rijden.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG (mod: dacht je he)

Bericht door Inazuma »

Vertigo schreef:Art.2.15.2 De gebruiker van een voortbewegingstoestel, die niet sneller dan stapvoets rijdt, wordt niet gelijkgesteld met een bestuurder.

De skater is dus wel enkel een voetganger als ie niet sneller dan stapvoets rijdt (wat hier het geval is, want er staat 'skater op het voetpad'). Rijdt ie sneller dan wordt ie dan weer wel als bestuurder aanzien, maar dan moet hij ook op het fietspad.
Want : Art.7 bis :
De gebruikers van voortbewegingstoestellen volgen de regels van toepassing voor de voetgangers wanneer zij niet sneller dan stapvoets rijden en de regels van toepassing voor fietsers wanneer zij sneller dan stapvoets rijden.
Tsja, om even de waanzinnige complexiteit van de huidige Belgische wegcode te illustreren :

Een skater mag, bij afwezigheid van een fietspad en buiten de bebouwde kom, wel degelijk sneller dan stapvoets op een trottoir rijden als bestuurder.

9.1.2.4° Zo er geen fietspad is, en op voorwaarde rechts in de rijrichting te rijden en voorrang te verlenen aan de weggebruikers die zich op deze delen van de openbare weg bevinden, mogen fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A de gelijkgrondse bermen en parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 volgen en, buiten de bebouwde kommen, mogen de fietsers bovendien de trottoirs en verhoogde bermen volgen.

Het feit dat de skater op een trottoir rijdt, is dus eigenlijk onvoldoende om te bepalen of het een voetganger dan wel een met een fietser gelijkgestelde bestuurder is.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG (mod: dacht je he)

Bericht door Vertigo »

Dus in feite wederom : onduidelijke vraag/antwoord...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG (mod: dacht je he)

Bericht door de rijprof »

Knap opgemerkt Inazuma.
Eugeen, werk aan de winkel :!:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG (mod: dacht je he)

Bericht door Vertigo »

Zie je, dat bedoelde ik nou : je moet maar weten hoe de vraagsteller de vraag bedoeld, terwijl er vaak niet alle nodige gegevens zijn om tot een juist antwoord te kunnen komen.
En zo buizen er wel degelijk kandidaten. Niet omdat ze de vraag fout hebben, maar omdat ze een andere redenering volgen, misschien eentje die verder gaat, maar daarom geen foute. Maar die wordt wel als fout weergegeven op hun examen...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG (mod: dacht je he)

Bericht door de rijprof »

Waarschijnlijk niet met opzet, eerder zeldzaam, maar inderdaad niet uitgesloten...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG (mod: dacht je he)

Bericht door Inazuma »

Vertigo schreef:Zie je, dat bedoelde ik nou : je moet maar weten hoe de vraagsteller de vraag bedoeld, terwijl er vaak niet alle nodige gegevens zijn om tot een juist antwoord te kunnen komen.
Het zou me eigenlijk ietwat verbazen mocht je mijn redenering gevolgd hebben.
De enige klaar-en-duidelijke bestuurder in het rijtje is de bestuurder van de koe - omdat het nu eenmaal per definitie zo is.

Dit zijn dingen waar men zelfs als kenner van de wegcode vlotjes overheen leest.
Het is best mogelijk dat ik er ooit zelf ook overheen gelezen heb ...


De Belgische wegcode is gewoonweg veel te complex, veel te voorwaardelijk, en daar zou ook de zogenaamd vereenvoudigde wegcode van Schouppe & allerhande belangengroepen niets aan gaan veranderen, integendeel.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: FOUT GEVONDEN IN EXAMENVRAAG (mod: dacht je he)

Bericht door Benny Stinkens »

De eigenlijke reden dat deze vraag er zo staat is:

Deze vraag is gemaakt voor dat men begonnen is met een "nieuwe categorie weggebruikers" uit te vinden :idea:
En ze kan misschien wel een aanpassing gebruiken.

@ Eugeen,
graag overleg i.v.m. aanpassing a.u.b.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie