Foutje in oefenvragen?

Graag uw mening over deze website.
Nielsvdb

Foutje in oefenvragen?

Bericht door Nielsvdb »

Beste,

ik vind het adres niet van de maker van de site, dus plaats ik dit hier.
Bij vraag 4 van kruisen en inhalen, waar de tram voor de rode auto rijdt.
Hier mag je toch niet links inhalen? Want je ziet op de foto dat er andere auto's afkomen.
Dus dit zou een frontale botsing worden. Ik had de vraag fout en er stond dat je anderen niet mocht hinderen, dus ...

MVG,
niels
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Foutje in oefenvragen?

Bericht door Stefan Peeters »

Je hebt gelijk dat je in dit geval niet zou kunnen inhalen zonder een confrontatie te krijgen met een tegenligger.

Deze vraag heeft eigenlijk als bedoeling om te testen of je weet dat je een tram, die je normaal gesproken langs rechts moet inhalen, ook links mag inhalen.
In dit geval mag dat, omdat rechts onvoldoende ruimte is. Dat je de tegenliggers niet mag hinderen, is natuurlijk een eerste voorwaarde.

16.9. Het inhalen van spoorvoertuigen die de rijbaan volgen geschiedt rechts, zowel wanneer die voertuigen in beweging zijn of stilstaan om reizigers te laten in- of uitstappen.

Het inhalen mag evenwel links geschieden wanneer het rechts niet kan wegens de engte van de doorgang of de aanwezigheid van een stilstaand of geparkeerd voertuig of enige andere vaste hindernis en op voorwaarde dat de tegemoetkomende weggebruikers niet gehinderd of in gevaar gebracht worden.

Het inhalen mag eveneens links geschieden op rijbanen met éénrichtingsverkeer, wanneer de behoeften van het verkeer het rechtvaardigen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie