Vraag 190 in proefexamen rijbewijs B is incorrect (niet waar

Graag uw mening over deze website.
EllenM
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2009, 09:52

Vraag 190 in proefexamen rijbewijs B is incorrect (niet waar

Bericht door EllenM »

Welke voertuigen mogen uit deze straat gereden komen?
Er staat een verbodsbord met een auto en motorfiets in.

A/ Auto's - motorfietsen met of zonder zijspan.
B/ Enkel auto's of motorfietsen met zijspan.
C/ Geen auto's en geen motorfietsen met of zonder zijspan.

Het verkeersbord betekent dat er in beide richtingen géén auto's en geen motorfietsen (met of zonder zijspan) in de straat mogen. Het antwoord C is dus het juiste.

Ik krijg echter A als juiste antwoord terug. Gelieve deze vraag dan ook aan te passen (ofwel in de vraagstelling, ofwel in het correcte antwoord).

Alvast bedankt,
Ellen
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Vraag 190 in proefexamen rijbewijs B is incorrect

Bericht door Rafael »

Vraag goed lezen.. Als jij het verbodsbord ziet, wil het zeggen dat je vanuit die richting de straat niet in mag. De vraag is welke voertuigen er uit deze straat mogen komen..
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 190 in proefexamen rijbewijs B is incorrect (niet waar

Bericht door GRO »

Beste Ellen,

Als jij ook tijdens het echte examen da vragen maar halfhalf gaat lezen, dan vrees ik ...
Ik krijg echter A als juiste antwoord terug. Gelieve deze vraag dan ook aan te passen
A is het juiste antwoord.
C is een fout antwoord.
Wij gaan dus niets wijzigen.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Vraag 190 in proefexamen rijbewijs B is incorrect (niet waar

Bericht door Wouter »

Misschien niet adviseren om de vraag goed te lezen maar zelf de post goed lezen...

EllenM heeft de vraag wel degelijk goed gelezen, maar had de betekenis van het verkeersbord mis. En geen onbegrijpelijke verwarring, aangezien het bord C3 wél "in beide richtingen" geldt, maar al die andere 'toegangsverboden' niet (zoals het bord waar EllenM naar verwijst).
C3:Afbeelding

Misschien niet slecht om met deze vraag rekening te houden en naar toekomstige studenten dit verschil te benadrukken om de verwarring te voorkomen? Ik moet zeggen dat ik zelf toch redelijk veel met die theorie bezig was toen, nu iets minder maar nog steeds, en tot ik dit topic las wist ik het zelf niet eens.

En dat wordt hier afgeschilderd als "lees de vraag eens goed"?
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 190 in proefexamen rijbewijs B is incorrect (niet waar

Bericht door de rijprof »

Even enkele verkeersborden met hun betekenis er bijhalen:

Afbeelding Verboden richting voor ieder bestuurder.

AfbeeldingVerboden toegang,in beide richtingen, voor ieder bestuurder.

AfbeeldingVerboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met zijspan.

Wanneer het verkeersbord is aangevuld met de vermelding "Uitgezonderd 2+" of "3+" zijn de rijbaan of de rijstrook aldus gesignaleerd, slechts toegankelijk voor voertuigen met ten minste 2 of 3 inzittenden, naargelang van de vermelding, evenals voor de voertuigen van de geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer.
De andere voertuigen mogen de aldus gesignaleerde rijstroken slechts volgen:
- om de op en afritten te gebruiken;
- om van richting te veranderen of om een aanpalende eigendom te bereiken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 190 in proefexamen rijbewijs B is incorrect (niet waar

Bericht door Benny Stinkens »

@ Eugeen,

Het is misschien wel nuttig om in het hoofdstuk verkeersborden (bij de verbodsborden uiteraard)
in het kader waar de C3 staat een opmerking in het rood aan toe te voegen in de zin van:
Tip: merk op dat bij dit verkeersbod het verbod in beide richtingen geld en bij andere niet
of zoiets :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 190 in proefexamen rijbewijs B is incorrect (niet waar

Bericht door GRO »

Ellen M schreef:Het verkeersbord betekent dat er in beide richtingen géén auto's en geen motorfietsen (met of zonder zijspan) in de straat mogen.
Dat is juist waarom onze proefexamens dienen.
Ellen M zal dit nu nooit meer vergeten.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraag 190 in proefexamen rijbewijs B is incorrect (niet waar

Bericht door bert.covens »

Ellen M zit overigens fout door te denken dat een verbodsbord met een auto en een motorfiets geldig is in beide richtingen. Zoals eerder al enkele keren aangegeven, klopt dat dus niet, en mag er van de andere kant wel degelijk een auto, motorfiets,... komen aangereden. Akkoord: 't is een doordenker. Maar op 't werkelijke examen zitten er zeer zeker ook vragen bij waar goed opgelet moet worden. Wie te snel wil zijn, riskeert belangrijke details over 't hoofd te zien.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 190 in proefexamen rijbewijs B is incorrect (niet waar

Bericht door Benny Stinkens »

Vandaar mijn suggestie in mijn vorig bericht :arrow:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie