spoorvoertuigen en het verkeersreglement

Graag uw mening over deze website.
T

spoorvoertuigen en het verkeersreglement

Bericht door T »

De allereerste vraag "Is het verkeersreglement ook van toepassing op spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken?" vind ik eerlijk gezegd niet goed gesteld. Het antwoord is 'neen' maar dé wegcode oftewel hét verkeersreglement is toch wel van toepassing op spoorvoertuigen. Dat het deel van die wegcode waaraan spoorvoertuigen zich moeten houden niet hetzelfde deel is als dat waaraan gewone auto's zich moeten houden, lijkt me nogal wiedes.
Misschien kan deze nuance dat spoorvoertuigen een eigen reglement binnen de wegcode hebben ook in de theorie expliciet vermeld worden?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: spoorvoertuigen en het verkeersreglement

Bericht door Inazuma »

T schreef:De allereerste vraag "Is het verkeersreglement ook van toepassing op spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken?" vind ik eerlijk gezegd niet goed gesteld. Het antwoord is 'neen' maar dé wegcode oftewel hét verkeersreglement is toch wel van toepassing op spoorvoertuigen. Dat het deel van die wegcode waaraan spoorvoertuigen zich moeten houden niet hetzelfde deel is als dat waaraan gewone auto's zich moeten houden, lijkt me nogal wiedes.
Misschien kan deze nuance dat spoorvoertuigen een eigen reglement binnen de wegcode hebben ook in de theorie expliciet vermeld worden?
Wanneer men het heeft over "de wegcode", of "het verkeersreglement" dan bedoelt men eigenlijk het KB van 1 december 1975 .

Dat KB stelt zelfs in Artikel 1 al :
Spoorvoertuigen die van de openbare weg gebruik maken, vallen niet onder de toepassing van dit reglement.

De regels voor spoorvoertuigen die de openbare weg gebruiken, staan niet in de wegcode, maar in een ander, apart KB .
Plaats reactie