Rijbewijs B, "Licht & Claxon", Uitleg Vraag 31

Graag uw mening over deze website.
Rinzwind
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 okt 2009, 20:30

Rijbewijs B, "Licht & Claxon", Uitleg Vraag 31

Bericht door Rinzwind »

De uitleg voor het juiste antwoord bij vraag 31 in het onderdeel "Licht & Claxon" (rijbewijs B) mag wat duidelijker. Ik begreep het niet meteen. De vraag luidt:

Het is donker maar door de straatverlichting is er op de rijbaan waarop je rijdt een goede zichtbaarheid tot bijna 100 meter ver.
Welke lichten moet je ontsteken?

A/ De dimlichten.
B/ Geen lichten.
C/ De dimlichten of de grootlichten.


Antwoord en uitleg:

Juist = C
Tussen valavond en de ochtend moet je minstens met de dimlichten aan rijden.
Als je niemand hindert, dan mag je de dimlichten vervangen door de grootlichten.


Ik dacht eerst dat dit mis was en het antwoord A moest zijn, omdat er in de theorie toch staat:

Maar, omdat het grootlicht verblindend kan zijn, is het gebruik ervan in volgende gevallen verboden:
d. Als de rijbaan voldoende verlicht is, zodat je gemakkelijk 100 meter ver kan zien.


Voor zover ik begrijp is het juiste antwoord dan toch C, omdat in de vraag staat dat je bijna 100m ver kan zien dankzij de straatverlichting maar niet dus minstens of gemakkelijk 100m. Maar dit is toch wel een subtiel punt waar je je makkelijk in vergist, en de uitleg bij het juiste antwoord maakt dit niet duidelijk. Mag van mij verbeterd worden :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Rijbewijs B, "Licht & Claxon", Uitleg Vraag 31

Bericht door de rijprof »

Suggestie:

Het is donker maar door de straatverlichting is er op de rijbaan waarop je rijdt een zichtbaarheid van minder dan 100 meter ver.

Het is donker maar door de straatverlichting is er op de rijbaan waarop je rijdt een goede zichtbaarheid tot bijna 100 meter ver.

Die 'goede' en 'bijna' komen verwarrend over...of is het de bedoeling?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie