Voorlopig rijbewijs tegengehouden

Graag uw mening over deze website.
*-*-

Voorlopig rijbewijs tegengehouden

Bericht door *-*- »

Hallo,

Vorig jaar reed ik van school naar een locatie voor een opdracht. Ik had toen een voorlopig rijbewijs en had 3 passagiers bij (Ik wist niet dat dit niet mocht).
De politie hield me tegen en stelde een pv op. Ik zei hen ook uitdrukkelijk dat ik het niet wist en schreven dit ook op mijn pv.
Vandaag krijg ik een brief dat ik me moet dagvaarden in de politierechtbank van Aalst.

wat staat me te wachten? Welke straf?
(Ondertussen rijd ik al een jaar met definitief rijbewijs zonder problemen)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs tegengehouden

Bericht door Inazuma »

*-*- schreef:Vorig jaar reed ik van school naar een locatie voor een opdracht. Ik had toen een voorlopig rijbewijs en had 3 passagiers bij (Ik wist niet dat dit niet mocht).
Dat stond nochtans gewoon op je voorlopige rijbewijs ...

http://wegcode.be/wet.php?wet=119&node=bijl1" target="_blank
of
http://wegcode.be/wet.php?wet=119&node=bijl2" target="_blank
Vandaag krijg ik een brief dat ik me moet dagvaarden in de politierechtbank van Aalst.
wat staat me te wachten? Welke straf?
Je overtrad de voorwaarden bij de scholing mbv een voorlopig rijbewijs.

Dat is volgens de verkeerswet strafbaar met :

Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;
2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°.


Het boetebedrag dat hier staat, moet nog vermenigvuldigd worden met 5,5 (de opdeciemen)
Dat wordt dus een boete van 275 tot 2750 euro - een deel kan voorwaardelijk zijn.
Hoe zwaar de rechter de boete maakt, valt niet te voorspellen.
Bij een eerste veroordeling is dat meestal eerder in de buurt van de ondergrens.
Daar komen bij veroordeling nog de gerechtskosten bij (+/- 40 euro) en een verplichte bijdrage aan het slachtofferfonds van 137,5 euro.

Rijverbod is gek genoeg niet voorzien voor deze overtreding.

Kan je eens in de dagvaarding nazien dat je inderdaad gedagvaard werd voor Art 30 §2 , en zeker niet voor Art 30 §1 (rijden zonder rijbewijs) :?:
Gast

Re: Voorlopig rijbewijs tegengehouden

Bericht door Gast »

Kan je eens in de dagvaarding nazien dat je inderdaad gedagvaard werd voor Art 30 §2 , en zeker niet voor Art 30 §1 (rijden zonder rijbewijs) :?:[/quote]


Dankjewel al...
Ja toch voor art30 par 2.1
Plaats reactie