dubbele stopmeet

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: dubbele stopmeet

door Benny Stinkens » 04 nov 2007, 20:24

Ik denk dat deze stopstreep gewoon een nalatigheid is van de wegbeheerder.

Namelijk het feit dat ze een nieuwe stopstreep geschilderd hebben en nagelaten de oude te verwijderen.

door autofreak » 04 nov 2007, 13:41

eugeen schreef:http://down.w1z44rdy.com/DSC01363.JPG

Stel dat de eerste auto aan de laatste stopmeet gestopt is, dan komt die zijn koffer al over de eerste stopmeet.

Dit uitleg klopt dus niet bij deze foto.
ja idd eugeen nadat ik de fotos heb gezien is dit inderdaad een ander geval. maar ik denk dat je voor de eerste stopstreep moet stoppen aangezien die voor het licht staat, de andere is pas na het licht getekend.

door GRO » 04 nov 2007, 13:25

http://down.w1z44rdy.com/DSC01363.JPG

Stel dat de eerste auto aan de laatste stopmeet gestopt is, dan komt die zijn koffer al over de eerste stopmeet.

Dit uitleg klopt dus niet bij deze foto.

door autofreak » 04 nov 2007, 13:18

Fantastische vraag waar ik allang op aant wachten ben. Mijn broer heeft hetzelfde meegemaakt en heeft mij hiervoor de verklaring gegeven.
Als je aan het rijden bent en het licht springt op rood dan moet je stoppen aan de laatste stopstreep, maar als het al even rood is en er staat al iemand op die eerste stopstreep dan mag je je niet opstellen achter hem maar dan moet je je opstellen op de 2de stopstreep. Dit omdat de tussenruimte tussen beide bv. een oprit is van een brandweer. Dus als het rood is moet de brandweer niet gehindert worden en dan kan hij ongehindert naar zijn bestemming gaan. snap je?

stopstreep

door Gast » 02 nov 2007, 22:32

Ben vandaag op mijn rijexamen ook deze situatie tegengekomen van een dubbele stopstreep en dat was in Sint-Martens-Latem op een baan die uitkomt op de Kortrijksesteenweg.Ik vertraagde voor de eerste, wist niet zo goed wat te doen, maar reed dan verder tot de tweede stopstreep het dichtst bij de grote baan en de examinator heeft daar geen opmerking over gemaakt dus ik denk dat je gewoon moet stoppen voor de laatste stopstreep het dichtst bij het kruispunt

door bibi585 » 14 okt 2007, 00:10

Jozef schreef:Ik ken dergelijke wantoestanden hier in Hoboken ook.

Men had oorspronkelijk lichtzinnig een stopstreep aangebracht dicht bij de verkeerslichten. Later heeft men ingezien dat dit problemen veroorzaakte als er bijvoorbeeld een vrachtauto de weg moest indraaien, en heeft men daarom een nieuwe stopstreep aangebracht die verder van de verkeerslichten verwijderd is. De oude stopstreep verwijderen was uiteraard teveel gevraagd.

Wettelijk telt voor mij enkel de stopstreep die zich het dichtste bij de verkeerslichten bevindt. Want als je bij de eerste stopstreep die je tegenkomt zou moeten stoppen, waar is dat dan? 50 meter eerder bij de eindstreep van de laatste kermiskoers misschien?
:? :roll:

door bibi585 » 14 okt 2007, 00:07

xantingo schreef:Ik zou je op dit kruispunt aanraden om bij rood licht te stoppen voor de eerste streep die je tegenkomt, en indien de lichten buiten werking zijn, te stoppen bij de tweede streep. Daar heb je immers het beste uitzicht op de bestuurders die voorrang hebben.
Volmondig mee eens.

door Stefan Peeters » 11 okt 2007, 20:40

xantingo schreef: Het is mogelijk dat er op de bewuste plaats vroeger een B5 (stopbord) stond, waardoor de streep zich moest bevinden waar de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben. Dus, vlak bij de eigenlijke kruising.

Naderhand werden er de verkeerslichten geplaatst, en dus wordt de stopstreep gemarkeerd op tenminste 5 meter voor de lichten.

Waarna men, zoals Jozef aanhaalde, de eerste stopstreep niet verwijderd heeft.

Let wel, dit is een veronderstelling, zonder de feitelijke toestand te kennen ...
Na het zien van de foto's lijkt dit me toch de verklaring te zijn.
Of zijn dit verkeerslichten die slechts een bepaalde periode per dag in werking zijn (bv. op het spitsuur), zodat voor zowel de verkeerslichten als het stopbord een streep getrokken werd?
HeylenG schreef:Mijn vragen kan je waarschijnlijk wel raden: Is het de bedoeling tweemaal te stoppen?; Is het ook de bedoeling te stoppen voor de eerste stopmeet indien het licht op groen staat?
Ik zou je op dit kruispunt aanraden om bij rood licht te stoppen voor de eerste streep die je tegenkomt, en indien de lichten buiten werking zijn, te stoppen bij de tweede streep. Daar heb je immers het beste uitzicht op de bestuurders die voorrang hebben.

door HeylenG » 11 okt 2007, 20:02

HeylenG schreef:
xantingo schreef:Kun je eventueel de coördinaten eens doorgeven, ik kan er misschien wel eens passeren en de toestand ter plaatse bekijken...
Ik ben niet zeker, maar ik denk dat dit de locatie is.

De splitsing van "Singel" op "Duffelsesteenweg".
Ik was trouwens verkeerd.

door HeylenG » 11 okt 2007, 20:01

HeylenG schreef:
Benny Stinkens schreef:Als je de kans krijgt is een foto welkom want zo is het moeilijk te zeggen.
Ik zal er voor zorgen.
Met deze geef ik je dus de link naar de images.

http://down.w1z44rdy.com/DSC01363.JPG
http://down.w1z44rdy.com/DSC01361.JPG

door Karl » 10 okt 2007, 23:27

indien er verkeerlichten boven de rijstroken hangen is het inderdaad beter om voor de eerste stopstreep te stopppen, kwestie van te zien wanneer het groen wordt, waarschijnlijk was het te veel gevraagd de andere te verwijderen.

Hier is dat ook geweest een half jaar terug, er waren werken en men had de lichten een beetje verplaatst. Wanneer er mensen voor de stopstreep stopten zagen ze de lichten niet meer, ze waren er met de snuit al voorbij. Ge kunt de gevolgen al raden als het groen werd. De meesten wisten pas dat het groen was door claxonconcerten.

persoonlijk zou ik iets verder van de lichten stoppen, zorgt ervoor dat ge sneller wegzijt en dus dat er meer autos in de korte tijdspanne kunnen doorrijden.

door Stefan Peeters » 10 okt 2007, 23:12

Ik heb misschien een verklaring gevonden in de plaatsingsvoorwaarden voor de verkeerstekens:

18.1. Stopstreep.

Deze streep is ongeveer 0,50 m breed.
Deze streep wordt aangebracht overeenkomstig plaat 3 van bijlage 4 tot dit besluit en enkel over die breedte van de rijbaan die normaal gebruikt wordt door de bestuurders die moeten stoppen. Wanneer deze streep wordt getrokken op een plaats waar een verkeersbord B5 staat, moet zij zodanig aangebracht worden dat de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben, zonder dat hij daarom geïmmobiliseerd wordt op een oversteekplaats voor voetgangers of op een fietspad.

Indien evenwel op die plaats overlangse markeringen een fietspad aanduiden, moet zij aangebracht worden vóór deze overlangse markeringen en zo nodig voorbij deze markeringen herhaald worden rekening houdend met hetgeen in vorig lid bepaald is.

Wanneer verkeerslichten zijn aangebracht boven de rijstroken conform artikel 61.4.2, van het algemeen verkeersreglement, dan wordt de stopstreep gemarkeerd op tenminste 5 meter voor de lichten.


Het is mogelijk dat er op de bewuste plaats vroeger een B5 (stopbord) stond, waardoor de streep zich moest bevinden waar de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben. Dus, vlak bij de eigenlijke kruising.

Naderhand werden er de verkeerslichten geplaatst, en dus wordt de stopstreep gemarkeerd op tenminste 5 meter voor de lichten.

Waarna men, zoals Jozef aanhaalde, de eerste stopstreep niet verwijderd heeft.

Let wel, dit is een veronderstelling, zonder de feitelijke toestand te kennen ...

door Jozef » 10 okt 2007, 22:24

Ik ken dergelijke wantoestanden hier in Hoboken ook.

Men had oorspronkelijk lichtzinnig een stopstreep aangebracht dicht bij de verkeerslichten. Later heeft men ingezien dat dit problemen veroorzaakte als er bijvoorbeeld een vrachtauto de weg moest indraaien, en heeft men daarom een nieuwe stopstreep aangebracht die verder van de verkeerslichten verwijderd is. De oude stopstreep verwijderen was uiteraard teveel gevraagd.

Wettelijk telt voor mij enkel de stopstreep die zich het dichtste bij de verkeerslichten bevindt. Want als je bij de eerste stopstreep die je tegenkomt zou moeten stoppen, waar is dat dan? 50 meter eerder bij de eindstreep van de laatste kermiskoers misschien?

door HeylenG » 10 okt 2007, 22:19

xantingo schreef:Kun je eventueel de coördinaten eens doorgeven, ik kan er misschien wel eens passeren en de toestand ter plaatse bekijken...
Ik ben niet zeker, maar ik denk dat dit de locatie is.

De splitsing van "Singel" op "Duffelsesteenweg".

door Stefan Peeters » 10 okt 2007, 22:12

Kun je eventueel de coördinaten eens doorgeven, ik kan er misschien wel eens passeren en de toestand ter plaatse bekijken...

Omhoog