door Stefan Peeters » 10 okt 2007, 23:12
Ik heb misschien een verklaring gevonden in de plaatsingsvoorwaarden voor de verkeerstekens:
18.1. Stopstreep.
Deze streep is ongeveer 0,50 m breed.
Deze streep wordt aangebracht overeenkomstig plaat 3 van bijlage 4 tot dit besluit en enkel over die breedte van de rijbaan die normaal gebruikt wordt door de bestuurders die moeten stoppen. Wanneer deze streep wordt getrokken op een plaats waar een verkeersbord B5 staat, moet zij zodanig aangebracht worden dat de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben, zonder dat hij daarom geïmmobiliseerd wordt op een oversteekplaats voor voetgangers of op een fietspad.
Indien evenwel op die plaats overlangse markeringen een fietspad aanduiden, moet zij aangebracht worden vóór deze overlangse markeringen en zo nodig voorbij deze markeringen herhaald worden rekening houdend met hetgeen in vorig lid bepaald is.
Wanneer verkeerslichten zijn aangebracht boven de rijstroken conform artikel 61.4.2, van het algemeen verkeersreglement, dan wordt de stopstreep gemarkeerd op tenminste 5 meter voor de lichten.
Het is mogelijk dat er op de bewuste plaats vroeger een B5 (stopbord) stond, waardoor de streep zich moest bevinden waar de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben. Dus, vlak bij de eigenlijke kruising.
Naderhand werden er de verkeerslichten geplaatst, en dus wordt de stopstreep gemarkeerd op tenminste 5 meter voor de lichten.
Waarna men, zoals Jozef aanhaalde, de eerste stopstreep niet verwijderd heeft.
Let wel, dit is een veronderstelling, zonder de feitelijke toestand te kennen ...
Ik heb misschien een verklaring gevonden in de plaatsingsvoorwaarden voor de verkeerstekens:
[color=darkblue][b] 18.1.[/b] Stopstreep.
Deze streep is ongeveer 0,50 m breed.
Deze streep wordt aangebracht overeenkomstig plaat 3 van bijlage 4 tot dit besluit en enkel over die breedte van de rijbaan die normaal gebruikt wordt door de bestuurders die moeten stoppen. Wanneer deze streep wordt getrokken op een plaats waar een verkeersbord B5 staat, moet zij zodanig aangebracht worden dat de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben, zonder dat hij daarom geïmmobiliseerd wordt op een oversteekplaats voor voetgangers of op een fietspad.
Indien evenwel op die plaats overlangse markeringen een fietspad aanduiden, moet zij aangebracht worden vóór deze overlangse markeringen en zo nodig voorbij deze markeringen herhaald worden rekening houdend met hetgeen in vorig lid bepaald is.
Wanneer verkeerslichten zijn aangebracht boven de rijstroken conform artikel 61.4.2, van het algemeen verkeersreglement, dan wordt de stopstreep gemarkeerd op tenminste 5 meter voor de lichten.
[/color]
Het is mogelijk dat er op de bewuste plaats vroeger een B5 (stopbord) stond, waardoor de streep zich moest bevinden waar de bestuurder die ervoor stopt, een zo ruim mogelijk zicht heeft op de weg waar de andere bestuurders voorrang hebben. Dus, vlak bij de eigenlijke kruising.
Naderhand werden er de verkeerslichten geplaatst, en dus wordt de stopstreep gemarkeerd op tenminste 5 meter voor de lichten.
Waarna men, zoals Jozef aanhaalde, de eerste stopstreep niet verwijderd heeft.
Let wel, dit is een veronderstelling, zonder de feitelijke toestand te kennen ...