examenvragen alle reeksen

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: examenvragen alle reeksen

door kathleen » 03 mar 2006, 11:43

seg zouden jullie die lange discussies niet ergens privé doen want nu kan ik er helemaal niet meer aan uit en mijne kop draait van al die voorangen van rechts en straks moet ik examen doen heeelp!!!

door BBB » 03 mar 2006, 02:19

Alvast een begin van de samenvatting (een poging toch):

Volgens mij was het probleem dat het niet duidelijk is wat hier de doorlopende weg is en wat de kruisende weg is.
Daardoor ziet de een het als een Y-splitsing en de ander ziet het weer als een T-splitsing en daar zijn ook nog eens verschillende varianten van mogelijk.

De oorzaak van het probleem is dat de overheid heeft nagelaten dat duidelijk te maken dmv strepen of borden.

Als je in de praktijk zo'n situatie tegenkomt, dan is het beter om voorrang te geven dan te nemen, zo voorkom je ongelukken.


Ik pretendeer niet dat dit een volldige en adquate samenvatting is, maar het zal ms anderen wat op weg helpen.

door Jozef » 03 mar 2006, 01:39

Ik begrijp je volkomen, Kathleen.

Het is wel zo dat niet alle verkeersvragen even eenvoudig te beantwoorden zijn, waardoor er een gedachtenwisseling plaatsheeft. Misschien zouden we in een laatste posting het resultaat van die discussie kunnen samenvatten, zodat iemand die enkel maar in het antwoord geïnteresseerd is, de hele discussie niet hoeft door te nemen.

Ook moeten we - ik zeker niet nagelaten - erover waken om tijdig een nieuwe draad te beginnen als we beginnen af te wijken van het eigenlijke onderwerp van de draad.

Bedank voor je opmerking.

door BBB » 03 mar 2006, 01:39

@ Kathleen
Breek je kop niet over de discussie, ik denk dat iedereen (ook de moderatoren) moeite heeft het nog goed te kunnen volgen, anders zou de discussie ook niet zo lang zijn.
Ik denk dat als je deze vraag op het examen zou krijgen, dat je dan gewoon geluk moet hebben dat je dezelfde mening hebt als de bedenker van de vraag, want duidelijk is dat de deskundigen (Jozef, Eugeen, Benny, Digital) het hier niet over eens kunnen worden.

Veel succes met je examen

door BBB » 13 feb 2006, 12:48

Ik wil het allemaal niet nog ingewikkelder maken, maar ik zie het anders dan jullie. Ik had zelf auto C geantwoord en begreep niet waarom het antwoord fout is.

Ik vind dat hier sprake is van een T-splitsing, maar niet --! zoals Jozef beschrijft. Voor mij is de weg van auto B naar auto C (waar de huizen langs staan als één weg, en komt de weg waar auto A opstaat daarop uit. Auto's A en B slaan dus naar links af en auto C gaat rechtdoor (dit maar ter illustratie van hoe ik het kruispunt zie) En in dat geval komt auto B rechts ten opzichte van auto A en heeft auto B daarom orrang op auto A.

Ik denk dat we hier nooit uit gaan komen omdat iedereen (voorzover ik gelezen heb) dit kruispunt anders ziet. Ik vraag me dan ook af ofdat ze zo'n vraag op het examen zou mogen stellen, want hier is geen goed of fout antwoord op, want niemand kan volgens mij met zekerheid zeggen hoe dit kruispunt nu in elkaar zit, dat hangt maar van je perspectief af.
De overheid heeft hier dan ook nagelaten om duidelijk aan te geven met markering van de weg of borden wie voorrang moet verlenen.

Ikzelf zou in zo'n situatie voorrang verlenen aan de ander (als ik twijfel), tenzij die ander dat ook doet dan zou ik wel doorrijden. Dat gaat het snelst lijkt mij.

door Jozef » 13 feb 2006, 04:32

BBB schreef: als er op het forum nog eens vragen van medische aard zijn van de gasten of moderators (bijv. naar aanleiding van het hoofdstuk eerste hulp of alcohol), dan mag je ze naar mij doorspelen.
Hartelijk dank voor dit waardevolle aanbod vanwege een student geneeskunde! We zullen er dankbaar gebruik van maken als de gelegenheid zich voordoet.

door BBB » 13 feb 2006, 01:09

@Jozef,

dat is nog eens een snel antwoord. Ik ben het helemaal eens met wat je zegt. De eerste keer dat ik de vraag las zag ik het als een Y-splitsing en inderdaad dan heeft iedereen voorrang op elkaar, pas bij langer kijken ben ik het als een T-splitsing gaan zien misschien vanwege die huizen dat ik dat daardoor als een rechte lijn.
Anyway, beter voorrang onnodig aan de ander geven dan het terecht nemen en een botsing hebben.

Overigens, als er op het forum nog eens vragen van medische aard zijn van de gasten of moderators (bijv. naar aanleiding van het hoofdstuk eerste hulp of alcohol), dan mag je ze naar mij doorspelen.

door Benny Stinkens » 31 dec 2005, 11:41

Quote: Ik wel hoor, Benny. Ik heb het al geschreven: er moet ons iets ontgaan, het gaat eindigen met "Ach zo, dà¡t bedoelde je".
we zullen er vroeg of laat wel uit geraken
Quote: Want ik wil jou niet linksaf zien slaan als er net uit de tegengestelde richting een 40-tonner in volle vaart aangedonderd komt.
Dank je wel Ik wil zelfs die 40-tonner niet in volle vaart zien af komen aan een kruispunt waar de voorrang van rechts geld

door Jozef » 30 dec 2005, 06:02

Je schreef: Jozef blijft bij zijn standpunt en ik kan hem daarin zelfs begrijpen
Beste Benny, bedankt voor je begrip waarmee je al geruime tijd met mij weet van gedachte te wisselen over deze aangelegenheid.
Je schreef: maar ik blijf bij het mijne
Daarvoor kan ik van mijn kant alle begrip opbrengen zolang ik je van mijn visie niet weet te overtuigen.
Je schreef: Maar ik zou dan in dit geval wel eens willen weten hoe "goca" erover denkt
Dat is interessant voor onze bezoekers die een examen gaan afleggen. Maar daarnaast lijkt het mij ook belangrijk dat we weten hoe het nu werkelijk moet, kwestie van ongevallen te vermijden.
Je schreef: want we kunnen uren met onze speelgoedauto's spelen bij onze bijeenkomst
Op onze leeftijd (vooral de mijne) moeten we er dan wel voor zorgen dat we op tijd kunnen weglopen als er een paar mannen met witte jassen binnenkomen hé ...
Je schreef: dan nog zie ik het niet zitten dat Jozef en ik overeenkomen
Ik wel hoor, Benny. Ik heb het al geschreven: er moet ons iets ontgaan, het gaat eindigen met "Ach zo, dát bedoelde je". Want ik wil jou niet linksaf zien slaan als er net uit de tegengestelde richting een 40-tonner in volle vaart aangedonderd komt.

door Benny Stinkens » 30 dec 2005, 01:54

eugeen schreef: Ik denk dat ik bij de volgende samenkomst van de moderators kleine auto's etc ga meebrengen.
Geen slecht idee, Jozef blijft bij zijn standpunt en ik kan hem daarin zelfs begrijpen maar ik blijf bij het mijne.

Ik heb al eerder hierover geschreven dat dit de uitkomst is van 2 verkeersregels die elkaar tegenspreken en het klopt dat "wees wegwijs"
geen geldige rechtsbron is in dit geval.

Maar ik zou dan in dit geval wel eens willen weten hoe "goca" erover denkt,
want we kunnen uren met onze speelgoedauto's spelen bij onze bijeenkomst dan nog zie ik het niet zitten dat Jozef en ik overeenkomen

(Alleen over dit onderwerp wel te verstaan )

door GRO » 29 dec 2005, 07:30

Ik denk dat ik bij de volgende samenkomst van de moderators kleine auto's etc ga meebrengen.

door Jozef » 29 dec 2005, 05:53

Beste Benny,

Er bestaan in België slechts 4 rechtsbronnen:

de wet (en de in uitvoering daarvan genomen besluiten, decreten en verordeningen)de rechtspraak (doch enkel een arrest van het Hof van Cassatie is bindend voor alle lagere rechtbanken).de rechtsleer (uitgaande van gerenomeerde juristen).de gewoonte (bij gebrek aan andere rechtsbron, bijvoorbeeld de opzeggingstermijn in een bepaalde streek voor een mondelinge huurovereenkomst).Wees Wegwijs behoort net zomin tot die rechtsbronnen als jij en ik.
Je schreef: Rechts heeft voorrang betekent dus dat elke bestuurder voorrang moet verlenen aan elke bestuurder die rechts van hem komt en dat hij hem in zijn rijrichting niet mag storen. Het doet er niet toe welke richting deze bestuurder kiest, hij rijdt rechtdoor, slaat rechts of links af."
Hier geeft Wees Wegwijs dus duidelijk aan dat je de situatie moet beschouwen zoals de bestuurder aankomt op het kruispunt, en niet op basis van de richting die hij vervolgens kiest.
Je schreef: en ik dus als zijnde een bestuurder die links afslaat voorrang heb op diegene die rechtdoor rijdt op voorwaarde dat ik natuurlijk van rechts kom.(op een kruispunt waar de voorrang van rechts van toepassing is).
Volledig akkoord. Laten we dit even toepassen:

Afbeelding

Bestuurder A moet voorrang geven aan bestuurder C, die rechts ten opzichte van bestuurder A aankomt op het kruispunt. Zoals je schreef, speelt het daarbij geen rol dat bestuurder C gaat linksaf slaan.

Evenzo moet bestuurder C voorrang van rechts verlenen aan bestuurder B, die rechts van bestuurder C aankwam op het kruispunt.

Bestuurder A moet evenwel geen voorrang geven aan bestuurder B. Toen B op het kruispunt aankwam, kwam A immers niet rechts van hem aan, doch als tegenligger. Hier is dan ook geen sprake van voorrang van rechts. Wel geldt hier art. 19, dat bestuurder B, die links afslaat, verplicht voorrang te verlenen aan de tegenligger A op de weg die hij gaat verlaten.

Wat dunkt jou, Benny?

door Benny Stinkens » 29 dec 2005, 04:56

bron: wees wegwijs druk sept 2005 blz.56
Quote: Voorrang aan rechts

Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die op regelmatige wijze van rechts komt.

Rechts heeft voorrang betekend dus dat elke bestuurder voorrang moet verlenen aan elke bestuurder die rechts van hem komt en dat hij hem in zijn rijrichting niet mag storen.het doet er niet toe welke richting deze bestuurder kiest, hij rijdt rechtdoor, slaat rechts of links af. Zijn voorrang blijft steeds gelden.
Beste Jozef zoals je hier kunt lezen schrijft de laatste nieuwe versie van "wees wegwijs" net hetzelfde over de voorrang van rechts als ik.

Namelijk dat de richting in dit geval geen rol speelt en ik dus als zijnde een bestuurder die links afslaat voorrang heb op diegene die rechtsdoor rijdt op voorwaarde dat ik natuurlijk van rechts kom.(op een kruispunt waar de voorrang van rechts van toepassing is)

Ik ben het wel met je eens dat het zich eigenlijk tegenspreekt omwille van art 19.

En ik vindt het spijtig dat het dus ook in de wetgeving niet zo staat geschreven.
Maar als ik verkeerd ben dan kan "wees wegwijs" haar boeken ook best terug opnieuw schrijven (en ik heb het nog maar 2 dagen )

door Benny Stinkens » 24 dec 2005, 03:13

Quote: Kun je daar inkomen, Benny, of heb jij wellicht misschien een goede reden om aan een andere oplossing de voorkeur te geven?
Zo kunnen we bezig blijven denk ik.

Maar er is een andere mannier waarop de dingen kunnen gebeuren.

A moet stoppen om C voorrang te verlenen.
C moet stoppen om B voorrang te verlenen.

A en C verliezen vanaf het moment dat ze terug vertrekken hun voorrang dus kan B ongehinderd verder rijden. (is inderdaad gevaarlijk)

Het probleem waardoor wij het hier niet eens geraken is weer eens het feit dat er 2 verkeersreglementen bij elkaar komen en elkaar dwarsbomen.

1)het feit dat we voorrang aan rechts moeten geven en 2) het feit dat afslaand verkeer voorrang moet geven aan rechtdoor gaand verkeer.

In mijn opleiding hebben we dit al dikwijls besproken en daar kreeg ik altijd te horen dat bij de voorrang van rechts

richting geen rol speelt maar het is inderdaad zo dat dat nergens in de wetgeving over de voorrang het ergens vermeld staat!
Quote: Zo zie je maar: voorrang van rechts is een rotding. In een normale situatie, zoals in de voorgaande paragraaf beschreven, werkt voorrang van rechts immers niet. Daarom ben ik er voorstander van om aan elk kruispunt met voorrangsborden (of verkeerslichten indien nodig) te werken.
Dit heb ik al duizend maal gezegd men plaatst duizenden borden teveel op onze wegen maar op zo een kruispunt plaatst men er 4 te weinig.

door Jozef » 23 dec 2005, 09:15

Beste Rafael,

Als er alleen maar met voorrang van rechts diende rekening gehouden te worden, was het eenvoudig. Maar het probleem is dat de voorrang van rechts geen voorrang heeft op de voorrang van de tegenliggers als je linksaf slaat, en omgekeerd.

Hier is, met de beperkte mogelijkheden waarover autobestuurders al rijdend beschikken om met elkaar te communiceren, enig overleg nodig. Maar de bedoeling van het verkeersreglement was juist dat er duidelijke afspraken zouden bestaan, zodat we niet geregeld aan een kruispunt moeten uitstappen en met mekaar een praatje slaan om af te spreken wie er eerst zal verder rijden.

Omhoog