rijexamen resultaat

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: rijexamen resultaat

Re: rijexamen resultaat

door Inazuma » 08 sep 2023, 08:45

alexa.vhw schreef: 07 sep 2023, 21:59 Wat bedoelt u met onvoldoende en voorbehoud nog geslaagd?
Dat als je 1 onvoldoende en 1 voorbehoud krijgt, je nog geslaagd bent ...

"12/5/02 Kenbaar maken: Voorbehoud" is allemaal deel van zelfde manoeuvre
Het is daar dus het én kenbaar maken, én vergewissen van de omgeving

Terwijl dat ook al terugkomt in 5 Richtingsverandering

Examinator ziet dus een trend die hij niet wil zien bij kandidaat bestuurders ...

Re: rijexamen resultaat

door alexa.vhw » 07 sep 2023, 21:59

Wat bedoelt u met onvoldoende en voorbehoud nog geslaagd?

Re: rijexamen resultaat

door Inazuma » 07 sep 2023, 09:02

Zolang de examens niet volledig gefilmd worden, binnen en buiten, gaan die discussies blijven bestaan ... en nooit opgelost geraken

Vandaar dat we er hier vaak op drukken om duidelijke zichtbaar / merkbaar in je spiegels en rondom te kijken
Beter wat mee overdrijven


Met 1 onvoldoende en 1 voorbehoud ben je nog geslaagd

Re: rijexamen resultaat

door alexa.vhw » 06 sep 2023, 19:57

Volgens mij heeft de examinator een onjuiste beoordeling gegeven.
Proef openbare weg
Resultaat: OW
5 RICHTINGSVERANDERING: Onvoldoende
5/1.00 zich vergewissen:
5/4.00 hinderen - belemmeren:
5/5.00 snelheid:
12 MANOEUVRES: Onvoldoende
12/5 In rechte lijn achteruitrijden: Onvoldoende
12/5/01 Zich vergewissen: Onvoldoende
12/5/02 Kenbaar maken: Voorbehoud

Proef GRPT
Score 9/10
Resultaat: je bent geslaagd voor deze proef.
Je hebt in totaal 10 van de 11 risico's aangevinkt.
Onderverdeling totaal aantal risico’s naargelang het type gevaar:
Achterligger Je hebt 2 van de 2 risico’s aangevinkt.
Dode hoek/Inhalen Je hebt 3 van de 4 risico’s aangevinkt.
Manoeuvre ander voertuig Je hebt 2 van de 2 risico’s aangevinkt.
Markering/signalisatie Je hebt 0 van de 0 risico’s aangevinkt.
Zwakke weggebruiker Je hebt 3 van de 3 risico’s aangevinkt.
Onderverdeling totaal aantal risico’s naargelang de kijkrichting:
Voorruit Je hebt 6 van de 6 risico’s aangevinkt.
Achteruitkijkspiegels Je hebt 4 van de 5 risico’s aangevinkt.

In een rustige straat met auto’s die aan de rechterkant geparkeerd staan moest ik me achter een auto zetten en de manoeuvre achteruit rijden voor 20 meter uitvoeren. Voor dit manoeuvre heb ik een onvoldoende gehaald met een verdeling van zich vergewissen waarvoor ik een onvoldoende haalde en het kenbaar maken kreeg ik voorbehoud. Voor het onderdeel kenbaar maken heb ik mijn pinker niet aangezet, maar daar heb ik wel voorbehoud en hier ga ik mee akkoord. Voor het vergewissen heb ik volgens de examinator alleen maar in mijn achteruitkijk spiegels gekeken, terwijl ik zowel links als rechts in mijn zijspiegels had gekeken voor dat ik mijn manoeuvre startte. De woorden van de examinator waren: “Ik heb u alleen zien kijken in de bovenste achteruitspiegel, bij het terug herpositioneren op de baan had u wel even naar de linker spiegel gekeken". Volgens de examinator keek ik alleen maar in mijn achteruitkijk spiegels, terwijl ik zowel links als rechts in mijn zijspiegels had gekeken voor dat ik mijn manoeuvre startte en tijdens mijn manoeuvre. Bij zich vergewissen bij in een rechte lijn achteruit rijden heb ik wel zorgvuldig gekeken in de spiegels die beschikbaar waren, maar mogelijk niet in de dode hoek heb gekeken omdat ik geen voertuigen of obstakels in de spiegels heb gezien, als ook was mijn hoofd niet voldoende gedraaid in de spiegels om aan te tonen dat ik naar mijn omgeving keek. Dit is volgens mij geen onvoldoende, maar voorbehoud een juiste beoordeling. Volgens de examinator heb ik alleen maar in mijn achteruitkijk spiegels gekeken, terwijl ik zowel links als rechts in mijn zijspiegels had gekeken voor dat ik mijn manoeuvre startte. Volgens mij is de onvoldoende voor mijn manoeuvre achteruit rijden onterecht en zou voorbehoud een passende beoordeling zijn.
Als alleen deze fout naar voorbehoud veranderd wordt, ben ik dan in totaal geslaagd voor mijn examen? Ik ben van plan om een klacht in te dienen, ik weet dat dit vaker voorkomt en dat ik het duidelijk moet maken dat ik in de spiegels kijk, maar dit zorgt er net voor dat ik niet geslaagd ben.

Re: rijexamen resultaat

door Stefan Peeters » 18 apr 2023, 09:17

OW betekent "openbare weg".

Re: rijexamen resultaat

door Kevin achten » 17 apr 2023, 22:05

Wat betekent het ow op de papieren van het rij examen bij de fouten ik snap niet wat ze bedoelen met ow

Re: rijexamen resultaat

door de rijprof » 31 mei 2016, 00:50

Komt bij ons weinig of niet voor. 1 x herinner ik mij nog om te parkeren op een parkeerstrook waar een fietspad naast loopt.
De kandidaat kijkt of er geen fietser komt, stop op het fietspad en parkeert. Was OK.
Ik denk dat het van de situatie op dat moment afhangt.
Veel fietsers in aantocht, best naast het fietspad wachten (voorrang verlenen).
Géén fietser in aantocht stoppen op het fietspad en parkeren.
Je moet ook rekening houden dat je het doorrijdend verkeer niet onnodig hindert.

Re: rijexamen resultaat

door Benny Stinkens » 30 mei 2016, 15:00

@ Rijprof,

Als je op een oversteekplaats moet stoppen om beter zicht te krijgen, lijkt me het logisch dat je niet anders kan.
Maar in deze gevallen kan je het voertuig perfect naast het fietspad opstellen om er te gaan parkeren.
Er is geen probleem met het zicht.

Zover ik weet is het alleen in Bree anders.
Hoe zit het dan bij de examencentrums in jou buurt. :?:

Re: rijexamen resultaat

door de rijprof » 30 mei 2016, 12:29

In Bree mag je ook op het fietspad gaan staan als je gaat parkeren. :?
Rijden, stilstaan of parkeren mag niet op een fietspad.
Op een fietspad 'stoppen' om daarna te parkeren, lijkt mij ook geen fout, net zoals je al eens op een oversteekplaats moet stoppen om een beter uitzicht te krijgen.

Re: rijexamen resultaat

door Benny Stinkens » 30 mei 2016, 06:45

de rijprof schreef: Volgens de wegcode mag je je rijstrook kiezen op een rotonde. Op basis van wat denkt men in Bree boven de wegcode te staan?
Men gaat er je niet voor buizen, maar je krijgt er wel een serieuze opmerking voor.
De reden: dit is meestal op de drukste rotonde waar dit voorkomt.
Naar de binnenste rijstrook verhuizen brengt je dan ook 9 op 10 in de problemen als je er vanaf wilt.
de rijprof schreef:Op basis van wat denkt men in Bree boven de wegcode te staan?
In Bree mag je ook op het fietspad gaan staan als je gaat parkeren. :?

Re: rijexamen resultaat

door de rijprof » 29 mei 2016, 23:39

Een richtingsverandering naar rechts, zoals het oprijden van een rotonde, moet vanuit de meest rechtse rijstrook gebeuren.
Tenzij er druk verkeer is of het binnen de bebouwde kom is.
In Bree krijg je altijd een opmerking als je de binnenste rijstrook neemt op een rotonde
Volgens de wegcode mag je je rijstrook kiezen op een rotonde. Op basis van wat denkt men in Bree boven de wegcode te staan?

Re: rijexamen resultaat

door Inazuma » 27 mei 2016, 07:08

gast1 schreef: ik kwam aan op een dubbele rondpunt en moest de 3de afslag nemen, ik stond al op de linkerrijstrook dus voegde ik ook in op de binnenkant van de rondpunt..
Een richtingsverandering naar rechts, zoals het oprijden van een rotonde, moet vanuit de meest rechtse rijstrook gebeuren.

Tenzij voorsorteringspijlen wat anders toelaten, maar die ontbreken voor nagenoeg alle grotere rotondes ...

Re: rijexamen resultaat

door Benny Stinkens » 22 mei 2016, 19:59

In Bree krijg je altijd een opmerking als je de binnenste rijstrook neemt op een rotonde :idea:
Of er nu veel of geen auto's zijn maakt niet uit.
Je maakt het je onnodig moeilijk door eerst van rijstrook te veranderen om de binnenste te nemen en dan nog eens van rijstrook te veranderen om terug de buitenste te nemen alvorens je van de rotonde af kan.

Voor de rest staan er meestal standaard zinnen op je uitslagblad:
Je weet nu:
Opletten op je snelheid.
Steeds de buitenste rijstrook kiezen op een rotonde, behalve waar wegmarkeringen je verplichten om de binnenste te nemen!! (deze heb je in Bree ook)
Beter naar de borden kijken (zone 30, verboden richting enz....)

Je schrijft dat je naar de rijschool gaat? ik neem aan dat dit dus de 2de examenpoging was?
Neem je blad waar je uitslag op staat mee naar de rijschool, dan heeft je instructeur alvast iets waar hij op kan verder bouwen. :idea:

Re: rijexamen resultaat

door gast1 » 22 mei 2016, 16:41

Heel raar, want zij heeft niks over mijn snelheid gezegd..
Ik kwam aan in Bree en er waren wegenwerken waar duidelijk stond 30, dus heb ik maar 30 gereden, maar blijkbaar heb ik te vroeg gas gegeven naar 50 toe.. terwijl ik steeds in de zone 30 zat daarbuiten helemaal niks terwijl ik misschien 3 keer een zone 30 ben voorbijgereden. Ma bon .. Ik ga volgende week naar de rijschool.. jammer dat ze er vanalles bij heeft gezet dat in feite niet zo is. Ze zei zelf zei dat ik goed heb gereden maar gewoon de fout in ben gegaan door dat ene straat in te rijden .. En bovendien ook, ik kwam aan op een dubbele rondpunt en moest de 3de afslag nemen, ik stond al op de linkerrijstrook dus voegde ik ook in op de binnenkant van de rondpunt.. ze zei op het einde dat dat onnodig was omdat er niet zo veel verkeer was ??? Ben ik nu echt in de fout :roll: ? Het was niet zo zo druk, maar er waren wel enkele auto's hoor, (die hebben de 1ste of 2de afslag genomen waardoor ik prima mijn pinker gaf en de afslag nam zonder te moeten wachten op een auto..) Gewoon heel raar dat ze daar een opmerking aan gaf terwijl ik heel goed wist dat ik die rondpunt op zou komen en genoeg informatie heb opgezocht op het internet..

Re: rijexamen resultaat

door bert.covens » 18 mei 2016, 21:40

gast1 schreef:Kan iemand mij uitleggen wat ik allemaal fout heb gedaan? Mijn fout is een straat inrijden enkel voor plaatselijk vervoer en 40 rijden in zone 30... maar daarbuiten gaf ze nergens commentaar op..
Ik ga een poging doen, op basis van wat je daarover schrijft.
gast1 schreef:2 PLAATS OP DE OPENBARE WEG: slecht
2/1.00 rechts houden
2/12.00 borden C 1-3-(M2-M3)-5-21-22-23-25-27-29-F99a-F99b-F99c-F103
2/12.00/5 C5 -> verboden !
Je plaats is -behoudens voorziene uitzonderingen- zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan. Kan zijn dat je te ver links reed, of bvb op een plaats buiten de bebouwde kom waar 2 rijstroken in je rijrichting zijn je onnodig in de linkse rijstrook blijft rijden.

Afbeelding
verkeersbord C5. Hierin rijden = gebuisd.
gast1 schreef:4 KRUISEN EN INHALEN: onvoldoende
4/4.2 INHALEN
4/4.2/2.01 zich vergewissen
Beter kijken en goed inschatten of je wel op een veilige manier kan inhalen.
gast1 schreef:8 SNELHEID EN VERKEERSINZICHT: slecht
8/4.00/5 F4a
8/4.00/6 F4b
8/9.00 oversteekplaatsen oversteekplaats borden F49-50
11/1/1.92/1/1.37 Bandenspanning
Afbeelding
verkeersbord F49 : oversteekplaats voor voetgangers


Afbeelding
verkeersbord F50: oversteekplaats voor fietsers en tweewielige bromfietsen

:arrow: Waarschijnlijk je snelheid niet aangepast toen je zo'n oversteekplaats(en) naderde. Moet op 1 of andere manier toch stevig mis gegaan zijn dat de examinator ook hier een beoordeling SLECHT voor toekent.



Afbeelding Afbeelding
verkeersborden F4a en F4b, da's dus die zone 30 waar je 40 km/u reed.


Over de bandenspanning, waarschijnlijk bij het onderdeel voorafgaandelijke controles ergens een steekje laten vallen op 1 van de vragen die de examinator hierover gesteld heeft. Bijvoorbeeld de examinator vraagt je, waar je de bandenspanning controleert en je wist niet dat je naar het ventieltje moest wijzen, of je wist niet waar je de juiste bandenspanning kan terugvinden. Moet ergens een kleinigheidje geweest zijn, want je bent aan je rit mogen beginnen.

Omhoog