stopafstand

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: stopafstand

door Sofie » 19 jan 2006, 12:28

en met wat trial-and-error vind je dat op de baan uiteindelijk ook wel uit

stopafstand

door De Wilde Eddy » 19 jan 2006, 10:11

Ik was er weel vergeten bij te vertellen dat dit regeltje van toepassing is op een DROOG wegdek. Bij een nat wegdek kan je er beter nog de helft bijtellen... om nog niet te spreken over een GLAD wegdek bij sneeuw of ijzel Daarom: rijd steeds met een sneleheid die aangepast is aan de omstandigheden om veilig te kunnen stoppen voor een te voorziene hindernis. Eddy

stopafstand

door De Wilde Eddy » 19 jan 2006, 10:07

Beste,
Ik hanteer nog een ander (eenvoudig) regeltje om de stopafstand te bepalen:
bv.1: Ik rijd 50 km/u --&gt (5 x 5) +5 = ongeveer 30 m stopafstand
bv.2: Ik rijd 70 km/u --&gt (7 x 7) +7 = ongeveer 56 m stopafstand
vb.2: Ik rijd 90 km/u --&gt (9 x 9) +9 = ongeveer 90 m stopafstand
vb.4: Ik rijd 120 km/u --&gt (12 x 12) +12 = ongeveer 156 m stopafstand
Zie je de logica in dit regeltje? Dit hanteer ik steeds in mijn theorielessen in de rijschool, maar ieder heeft de vrije keuze hoe hij/zij dit het best onthoudt. Werken doet het beslist!
Groetjes, Eddy De Wilde

door Jozef » 19 jan 2006, 04:16

Sofie schreef: en met wat trial-and-error vind je dat op de baan uiteindelijk ook wel uit
Zorg er dan wel voor dat er geen achterliggers zijn en je, in geval van "error", geen obstakel raakt. Bovendien kost een echte noodstop op een droog stroef wegdek telkens nogal wat Euro's aan bandenrubber.

Wel is het zo dat je met de ervaring gevoel ontwikkelt voor rem- en stopafstanden, net als voor de snelheid waarmee je door een bocht kunt. De cijfertjes en berekeningen heb je nodig op het examen, en later om een idee te hebben van de afstand die je minimum moet laten. Ik zeg wel minimum, want het is altijd geruststellend als je nog wat over hebt en de wagen achter jou ook nog tijdig gestopt geraakt, ook al houdt hij wat te weinig afstand.

Re: stopafstand

door Benny Stinkens » 19 jan 2006, 03:21

De Wilde Eddy schreef: Beste,
Ik hanteer nog een ander (eenvoudig) regeltje om de stopafstand te bepalen:
bv.1: Ik rijd 50 km/u --&gt (5 x 5) +5 = ongeveer 30 m stopafstand
bv.2: Ik rijd 70 km/u --&gt (7 x 7) +7 = ongeveer 56 m stopafstand
vb.2: Ik rijd 90 km/u --&gt (9 x 9) +9 = ongeveer 90 m stopafstand
vb.4: Ik rijd 120 km/u --&gt (12 x 12) +12 = ongeveer 156 m stopafstand
Zie je de logica in dit regeltje? Dit hanteer ik steeds in mijn theorielessen in de rijschool, maar ieder heeft de vrije keuze hoe hij/zij dit het best onthoudt. Werken doet het beslist!
Groetjes, Eddy De Wilde
Hallo Eddy,
Dat wat jij gebruikt gebruik ik al jaren alleen dat ik het nog korter gemaakt heb.

bv. 50km/u = 5x6 = 30
bv. 70km/u = 7x8 = 56
bv. 90km/u = 9x10 = 90
bv. 120 km/u = 12x13 = 156

Dit is juist hetzelfde als jou methode maar dan een beetje korter.
Het spijtige ervan is, dat jou, en dus ook mijn methode sinds een tijdje niet meer goed genoeg is om op het examen er te geraken
De methode op deze site is ook diegene die goca hanteert

door GRO » 02 nov 2005, 03:47

Beste,

Elk handboek heeft zijn methode.
Wij hebben een tijd geleden aan GOCA gevraagd welke methode zij volgen. En die hebben wij op onze site toegepast.

Zoals je later bij onze proefexamens zal zien, wordt bij vragen over de stopafstand een grote marge toegepast.

stopafstand

door kim » 02 nov 2005, 02:32

Ik vond drie mogelijke formules voor het berekenen van de stopafstand helaas drie met telkens verschillende uitkomsten, welke is nu de juiste??

1.Op deze site is de berekening voor de stopafstand=
reactieafstand((snelheid/10)x3) + remafstand((snelheid/10)x(snelheid/10))/2 voor droog wegdek bij nat wegdek niet meer /2 op einde
vb 120km/u:
DROOG: (12x3) + (12x12)/2 = 36 + 72= 108m
NAT: (12x3) + (12x12) = 36 + 144= 180m

2.In een theorieboek dat uitkomt van VTI Opleidingcentrum Rijscholen
vind ik een andere formule:
reactieafstand blijft ((snelheid/10)x3) en remafstand hier is voor droog wegdek (snelheid/10)x(snelheid/10) en voor nat wegdek (snelheid/10)x(snelheid/10) + 1/10 van de snelheid
vb 120km/u:
DROOG: (12x3) + (12x12)= 36 + 144 = 180m
NAT: (12x3) + (12x12) + (1/10 x 120) = 36 + 144 + 12 =192m

3.In een ander theorieboek uit Standaard boekhandel ('Mijn rijbewijs zonder omwegen') vind ik nog een andere formule:
reactieafstand blijft ((snelheid/10)x3) en remafstand hier is voor droog wegdek (snelheid/10)x(snelheid/10) en voor nat wegdek (snelheid/10)x(snelheid/10) + ((snelheid/10)x(snelheid/10))/2)
vb 120km/u:
DROOG: (12x3) + (12x12)= 36 + 144 = 180m
NAT: (12x3) + (12x12) + (12x12/2) = 36 + 144 + 72 =252m

Kan iemand me met zekerheid vertellen welke de meest juist oplossingen geeft?

Omhoog