Sami schreef:Ik rem af, schakel naar 2e vooraleer ik de bocht neem, maar om niet stil te vallen, duw ik de koppeling in. Eenmaal in de bocht, laat ik zowel koppeling als rem los.
Doe dat eens voor de bocht, zodat je echt in 2de met eventueel nog wat gas bij te geven indien nodig, de bocht om gaat
Normaal moet je in 2de toch echt wel de bocht om kunnen
Drie vragen: 1) Is het ok om met de koppeling in de bocht te nemen?
Neen, dat gaat de examinator niet graag zien ...
(Het is anders als je vanuit stilstand de bocht in moet rijden, bvb na stoppen wegens voorrang of verkeerslicht, dan kan je natuurlijk moeilijk anders dan schakelen en naar 2de gaan ... )
2) Als ik de koppeling en rem loslaat in de bocht, versnel ik een beetje. Hoe komt dat precies en valt het eventueel te vermijden?
Blijkbaar rij je zo traag dan je zelfs zonder zelf gas bij te geven, in 2de sneller gaat rijden ?
Je motormanagement gaat extra gas bijgeven om de hogere belasting op te vangen als je de koppeling weer laat omhoog komen.
Dat is in eerste instantie typisch te veel om te vermijden dat de motor blokkeert.
Daarna stabiliseert dat weer, en rij je zonder gas geven merkelijk trager ...
Maar door de manier / tijdstip waarop jij dat doet, net in de bocht, krijg je daar het versnellende effect van nét in de bocht ...
3) Is het misschien beter om de bocht in 1e te nemen?
Normaal moet je enkel naar eerste terug als je daarbij zo goed als stil staat en / of je bergop rijdt
Als je auto nog een beetje snelheid heeft, kan je normaal verder rijden in 2de
[quote="Sami"]Ik rem af, schakel naar 2e vooraleer ik de bocht neem, maar om niet stil te vallen, duw ik de koppeling in. Eenmaal in de bocht, laat ik zowel koppeling als rem los. [/quote]
Doe dat eens voor de bocht, zodat je echt in 2de met eventueel nog wat gas bij te geven indien nodig, de bocht om gaat
Normaal moet je in 2de toch echt wel de bocht om kunnen
[quote]Drie vragen: 1) Is het ok om met de koppeling in de bocht te nemen?[/quote]
Neen, dat gaat de examinator niet graag zien ...
(Het is anders als je vanuit stilstand de bocht in moet rijden, bvb na stoppen wegens voorrang of verkeerslicht, dan kan je natuurlijk moeilijk anders dan schakelen en naar 2de gaan ... )
[quote] 2) Als ik de koppeling en rem loslaat in de bocht, versnel ik een beetje. Hoe komt dat precies en valt het eventueel te vermijden? [/quote]
Blijkbaar rij je zo traag dan je zelfs zonder zelf gas bij te geven, in 2de sneller gaat rijden ?
Je motormanagement gaat extra gas bijgeven om de hogere belasting op te vangen als je de koppeling weer laat omhoog komen.
Dat is in eerste instantie typisch te veel om te vermijden dat de motor blokkeert.
Daarna stabiliseert dat weer, en rij je zonder gas geven merkelijk trager ...
Maar door de manier / tijdstip waarop jij dat doet, net in de bocht, krijg je daar het versnellende effect van nét in de bocht ...
[quote]3) Is het misschien beter om de bocht in 1e te nemen?[/quote]
Normaal moet je enkel naar eerste terug als je daarbij zo goed als stil staat en / of je bergop rijdt
Als je auto nog een beetje snelheid heeft, kan je normaal verder rijden in 2de