Gast schreef:Maar bedankt allesins voor de reacties - jammer dat ik zomaar geen moto kan huren in Frankrijk.
Er is nog dit :
INTERPRETATIEVE MEDEDELING VAN DE COMMISSIE BETREFFENDE HET RIJBEWIJS IN DE EU
(2002/C 77/03 - PB 28.3.2002)
Punt B3 - vierde streepje
Het besturen van een voertuig van de categorie A1 met rijbewijs B
— artikel 5, lid 3, onder b) Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.
De vette tekst geeft aan dat de regeling slechts geldt als het
VOERTUIG binnen de landsgrenzen blijft.
Met je motor van hier naar het buitenland rijden (dus in het internationale verkeer) gaat dus niet - zelfs niet naar een land met eenzelfde regeling.
Dit maakt het natuurlijk onzeker hoe het nu feitelijk zit als je in het buitenland een dergelijke lichte motorfiets huurt - dan ben je evenwel geen internationaal verkeer ...
In principe mag "het buitenland" geen onderscheid maken tussen jou en zijn eigen inwoners.
Het mag in F voor de Fransen ; het mag in B voor de Belgen.
Dus eigenlijk moet het ook mogen voor Belgen in F, mits een Franse motorfiets .
Maar ik neem er geen vergif op in ...
Frankrijk doet zelfs moeilijk met oude Belgische rijbewijzen B waar verdorie zelfs op gedrukt staat dat ze ook voor categorie A gelden !
Voorwaarden in het buitenland :
* België: twee jaar praktijkervaring met rijbewijs B
* Spanje: twee jaar ervaring met rijbewijs B en een theorie-examen
* Frankrijk: twee jaar ervaring met rijbewijs B. Een vrijwillige training van 6 uur wordt overwogen. De training kan in de toekomst verplicht worden
* Italië: het recht is als zodanig ingevoerd zonder aanvullende eisen
* Oostenrijk: vijf jaar ervaring met rijbewijs B en 6 uur verplichte praktijktraining.
[quote="Gast"]Maar bedankt allesins voor de reacties - jammer dat ik zomaar geen moto kan huren in Frankrijk.[/quote]
Er is nog dit :
[color=#8000FF]INTERPRETATIEVE MEDEDELING VAN DE COMMISSIE BETREFFENDE HET RIJBEWIJS IN DE EU
(2002/C 77/03 - PB 28.3.2002)
Punt B3 - vierde streepje
Het besturen van een voertuig van de categorie A1 met rijbewijs B
— artikel 5, lid 3, onder b) Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, [b]mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.[/b][/color]
De vette tekst geeft aan dat de regeling slechts geldt als het [u]VOERTUIG[/u] binnen de landsgrenzen blijft.
Met je motor van hier naar het buitenland rijden (dus in het internationale verkeer) gaat dus niet - zelfs niet naar een land met eenzelfde regeling.
Dit maakt het natuurlijk onzeker hoe het nu feitelijk zit als je in het buitenland een dergelijke lichte motorfiets huurt - dan ben je evenwel geen internationaal verkeer ...
In principe mag "het buitenland" geen onderscheid maken tussen jou en zijn eigen inwoners.
Het mag in F voor de Fransen ; het mag in B voor de Belgen.
Dus eigenlijk moet het ook mogen voor Belgen in F, mits een Franse motorfiets .
Maar ik neem er geen vergif op in ...
Frankrijk doet zelfs moeilijk met oude Belgische rijbewijzen B waar verdorie zelfs op gedrukt staat dat ze ook voor categorie A gelden !
Voorwaarden in het buitenland :
* België: twee jaar praktijkervaring met rijbewijs B
* Spanje: twee jaar ervaring met rijbewijs B en een theorie-examen
* Frankrijk: twee jaar ervaring met rijbewijs B. Een vrijwillige training van 6 uur wordt overwogen. De training kan in de toekomst verplicht worden
* Italië: het recht is als zodanig ingevoerd zonder aanvullende eisen
* Oostenrijk: vijf jaar ervaring met rijbewijs B en 6 uur verplichte praktijktraining.