Mucky schreef:Vandaag mijn rijexamen afgelegt en niet geslaagd jammer.
3 kleine overtredingen, 1 ervan terecht..
Volgende keer beter..
Ik reed 70 waar je maar 50 mocht (terecht)
8. Snelheid en verkeersinzicht : Onvoldoende.
8/3.00 niet naleven snelheidsbeperkingen.
8/4.00/5 F4a
8/10.00 kruispunt - borden B 1-17 (M 9-10).
Je schrijft 70 waar je slechts 50 mocht. Maar F4a is een zone 30 ....
verkeersborden F4a en F4b : begin en einde van een zone 30
verkeersbord B1: voorrang verlenen
verkeersbord B17 voorrang van rechts
onderbord M9
onderbord M10
Mucky schreef:
Ik moest een straat in maar er was een zebrapad.
Ik was bijna over dat zebrapad met mijn auto en er was een voetganger aan het oversteken. Zij vondt dat ik moest stoppen, maar ik vondt van niet want ik kan moeilijk op het zebrapad stoppen en de voetganger achter me laten passeren.. Daga toch niet !? (Onterecht vindt ik)
9. Gedrag ten overstaan van : onvoldoende
9/1.00 zwakke weggebruikers
Eventjes kijken wat het verkeersreglement daarvan
vindt :
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /210-art40
40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
Je mag die oversteekplaats slechts
met matige snelheid naderen. Je snelheid moet er zodanig zijn aangepast, dat je veilig en comfortabel in staat bent om die voetganger daar voorrang te verlenen. Als je schrijft dat je pas op die oversteekplaats had kunnen stoppen, dan was je snelheid onaangepast. Want te snel om nog te kunnen voldoen aan je voorrangsplicht. Bovendien: je schrijft dat je een straat in moest. Richtingsverandering ? Dan moest er zelfs nog geen oversteekplaats te zijn, dan nog had die voetganger voorrang :
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /177-art19
19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
Mucky schreef:Maar ja volgende keer beter ! Het was ook mijn eerste keer in sint niklaas dat ik reed en over het algemeen vondt ik dat ik goed heb gereden. Khad meer onvoldoendes verwacht omdat ik zenuwachtig was maar ok 24 maart terug examen gaan afleggen.
Een examenrit duurt hooguit drie kwartier. Trek daar de tijd die je nodig hebt voor je maneuvers
(die kennelijk goed waren) nog af, en je hebt iets méér dan een half uur daadwerkelijk aan het verkeer deelgenomen met je auto.
Als ik dan je beoordelingsformulier lees, en lees dat je op dat half uur tijd :
* 70 reed waar je maar 50 mocht (
en/of ergens te snel in een zone 30)
* je snelheid blijkbaar onvoldoende aangepast had aan kruispunten waar je in staat moet zijn om voorrang te geven (omgekeerde driehoek), en op kruispunten waar voorrang van rechts geldt
* je géén voorrang gegeven hebt aan een voetganger die op het punt stond over te steken op een oversteekplaats
==> op basis van hetgeen je daarover zélf schrijft: onaangepast snel gereden
Dan ga ik eerlijk met je zijn. Dit is écht niet meteen het beeld van een rit die over 't algemeen goed was. Ik zou je toch aanraden om de tijd die nog rest tot 24 maart nog héél goed te oefenen. Eventueel bijkomend het theorieboek nog eens goed doornemen.
[quote="Mucky"]Vandaag mijn rijexamen afgelegt en niet geslaagd jammer.
3 kleine overtredingen, 1 ervan terecht..
Volgende keer beter..
Ik reed 70 waar je maar 50 mocht (terecht)
8. Snelheid en verkeersinzicht : Onvoldoende.
8/3.00 niet naleven snelheidsbeperkingen.
8/4.00/5 F4a
8/10.00 kruispunt - borden B 1-17 (M 9-10).[/quote]
Je schrijft 70 waar je slechts 50 mocht. Maar F4a is een zone 30 ....
[img]http://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/F/F4A.png[/img] [img]http://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/F/F4B.png[/img]
verkeersborden F4a en F4b : begin en einde van een zone 30
[img]http://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/B/B1.png[/img]
verkeersbord B1: voorrang verlenen
[img]http://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/B/B17.png[/img]
verkeersbord B17 voorrang van rechts
[img]http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/M/M9.png[/img]
onderbord M9
[img]http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/M/M10.png[/img]
onderbord M10
[quote="Mucky"]
Ik moest een straat in maar er was een zebrapad.
Ik was bijna over dat zebrapad met mijn auto en er was een voetganger aan het oversteken. Zij vondt dat ik moest stoppen, maar [b][color=#FF0000]ik vondt van niet want ik kan moeilijk op het zebrapad stoppen en de voetganger achter me laten passeren.. Daga toch niet !? (Onterecht vindt ik)[/color][/b]
9. Gedrag ten overstaan van : onvoldoende
9/1.00 zwakke weggebruikers[/quote]
Eventjes kijken wat het verkeersreglement daarvan [i]vindt[/i] :
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/210-art40
[color=#0000FF]40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.[/color]
Je mag die oversteekplaats slechts [b]met matige snelheid[/b] naderen. Je snelheid moet er zodanig zijn aangepast, dat je veilig en comfortabel in staat bent om die voetganger daar voorrang te verlenen. Als je schrijft dat je pas op die oversteekplaats had kunnen stoppen, dan was je snelheid onaangepast. Want te snel om nog te kunnen voldoen aan je voorrangsplicht. Bovendien: je schrijft dat je een straat in moest. Richtingsverandering ? Dan moest er zelfs nog geen oversteekplaats te zijn, dan nog had die voetganger voorrang :
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/177-art19
[color=#0000FF]19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.[/color]
[quote="Mucky"]Maar ja volgende keer beter ! Het was ook mijn eerste keer in sint niklaas dat ik reed en over het algemeen vondt ik dat ik goed heb gereden. Khad meer onvoldoendes verwacht omdat ik zenuwachtig was maar ok 24 maart terug examen gaan afleggen.[/quote]
Een examenrit duurt hooguit drie kwartier. Trek daar de tijd die je nodig hebt voor je maneuvers [i](die kennelijk goed waren)[/i] nog af, en je hebt iets méér dan een half uur daadwerkelijk aan het verkeer deelgenomen met je auto.
Als ik dan je beoordelingsformulier lees, en lees dat je op dat half uur tijd :
* 70 reed waar je maar 50 mocht ([i]en/of ergens te snel in een zone 30)[/i]
* je snelheid blijkbaar onvoldoende aangepast had aan kruispunten waar je in staat moet zijn om voorrang te geven (omgekeerde driehoek), en op kruispunten waar voorrang van rechts geldt
* je géén voorrang gegeven hebt aan een voetganger die op het punt stond over te steken op een oversteekplaats
==> op basis van hetgeen je daarover zélf schrijft: onaangepast snel gereden
Dan ga ik eerlijk met je zijn. Dit is écht niet meteen het beeld van een rit die over 't algemeen goed was. Ik zou je toch aanraden om de tijd die nog rest tot 24 maart nog héél goed te oefenen. Eventueel bijkomend het theorieboek nog eens goed doornemen.