GRO schreef:Kijk eens even onderaan het examenblad van uw dochter. Daar zal zeker wel wat meer staan dan aangedampte ruiten, vrees ik.
Mogelijks hebben er nog andere elementen meegespeeld. De enige manier om daar achter te komen, is het resultatenblad. Maar ik zou het niet bij voorbaat uitsluiten dat het tamelijk zwaar aangerekend wordt.
Een examinator hecht -terecht- veel belang aan een goede kijktechniek. Een gebrek daaraan, is immers de oorzaak van nogal wat ongevallen. Niet zelden is de eerste reactie na een aanrijding immers
"oei sorry, ik had u ....". Bedenk in dit opzicht even hoeveel extra meters het de bestuurder kost als hij door een verminderd zicht door zijn ruiten ook nog maar 1 seconde later dan anders zou reageren op eender welke gebeurtenis in het verkeer. Aan 50 km/u, kost het die bestuurder al zomaar eventjes een kleine 14 meter ! Zo onschuldig is het dus niet.
De ontwaseming van de ruiten, is dan ook een elementair bedieningsorgaan van de auto. De kandidaat
(en trouwens elke bestuurder), moet ervoor zorgen dat het zicht rondom te allen tijde optimaal blijft. Daarom is het ook 1 van de voorafgaandelijke controles die gevraagd kunnen worden bij de start van het examen.
"Toon mij (en leg bondig uit) wat je zou doen als je ruiten beginnen aan te dampen". Ook tijdens de rit, moet de leerling dus bewijzen dat hij ook aandacht heeft voor ruiten die beginnen aan te dampen, aantonen dat hij er wat aan doet. En ja, ook bij kil, regenachtig weer, met drie inzittenden in die auto ....
Als je de ruiten niet snel genoeg ontwasemd krijgt, stop je desnoods op een veilige manier (en reglementaire plaats) om ze alvast even manueel af te vegen. Dan toon je tenminste toch al dat je er wel degelijk aandacht voor hebt.
Succes nog !
[quote="GRO"]Kijk eens even onderaan het examenblad van uw dochter. Daar zal zeker wel wat meer staan dan aangedampte ruiten, vrees ik.[/quote]
Mogelijks hebben er nog andere elementen meegespeeld. De enige manier om daar achter te komen, is het resultatenblad. Maar ik zou het niet bij voorbaat uitsluiten dat het tamelijk zwaar aangerekend wordt.
Een examinator hecht -terecht- veel belang aan een goede kijktechniek. Een gebrek daaraan, is immers de oorzaak van nogal wat ongevallen. Niet zelden is de eerste reactie na een aanrijding immers [i]"oei sorry, ik had u ...."[/i]. Bedenk in dit opzicht even hoeveel extra meters het de bestuurder kost als hij door een verminderd zicht door zijn ruiten ook nog maar 1 seconde later dan anders zou reageren op eender welke gebeurtenis in het verkeer. Aan 50 km/u, kost het die bestuurder al zomaar eventjes een kleine 14 meter ! Zo onschuldig is het dus niet.
De ontwaseming van de ruiten, is dan ook een elementair bedieningsorgaan van de auto. De kandidaat [i](en trouwens elke bestuurder)[/i], moet ervoor zorgen dat het zicht rondom te allen tijde optimaal blijft. Daarom is het ook 1 van de voorafgaandelijke controles die gevraagd kunnen worden bij de start van het examen. [i]"Toon mij (en leg bondig uit) wat je zou doen als je ruiten beginnen aan te dampen"[/i]. Ook tijdens de rit, moet de leerling dus bewijzen dat hij ook aandacht heeft voor ruiten die beginnen aan te dampen, aantonen dat hij er wat aan doet. En ja, ook bij kil, regenachtig weer, met drie inzittenden in die auto ....
Als je de ruiten niet snel genoeg ontwasemd krijgt, stop je desnoods op een veilige manier (en reglementaire plaats) om ze alvast even manueel af te vegen. Dan toon je tenminste toch al dat je er wel degelijk aandacht voor hebt.
Succes nog !