door Gast » 09 okt 2016, 16:15
Wanneer je op de snelweg rijdt en deze wilt verlaten via de afrit, dien je uiteraard de richtingaanwijzer te ontsteken. Zo'n 300 à 400 m voor het begin van de afrit waar ik de snelweg wil verlaten ontsteek ik mijn richtingaanwijzer en kijk ik nog eens extra in mijn achterruitkijk- en rechterzijspiegel om me ervan te vergewissen dat er geen voertuigen achter mij al begonnen zijn met uitvoegen op de pechstrook.
Eens ik me op de afrit bevind en de zijdelingse verplaatsing is afgerond schakel ik mijn richtingaanwijzer uit, is dit correct? Of is het best de richtingaanwijzer pas uit te schakelen bij het passeren van het puntstuk. In Nederland mag de richtingaanwijzer pas uitgeschakeld worden bij het passeren van het "UIT" bord, hoe zit dit in ons land? Ik heb het al eens opgezocht maar vind nergens een sluitend antwoord. Bestuurders schijnen het ook niet altijd goed te weten, sommigen doen net als ik en schakelen de richtingaanwijzer uit eens ze op de afrit rijden, anderen blijven "pinken" tot het einde van de afritmarkering.
Dan ook nog dit: ik rijd de autosnelweg op en neem daarna de eerstvolgende afrit. Indien er weefstroken aanwezig zijn (zoals op de E314 tussen Wilsele en afrit Leuven) dien ik dus niet in te voegen op de doorgaande rijbaan. Moet ik dan bv. 300m voor het einde van de weefstrook ook mijn richtingaanwijzer ontsteken. Ik ga ervan uit dat de richtingaanwijzer hier gebruiken niet verplicht is, aangezien er geen zijdelingse verplaatsing wordt uitgevoerd. Desondanks vind ik het toch veiliger zo'n 400m voor het einde van de afritmarkering de richtingaanwijzer te gebruiken, zodat de overige weggebruikers duidelijk wordt gemaakt dat ik de afrit neem en niet van plan ben in te voegen op de doorgaande rijbaan. Dat vermijd ook eventuele verwarring vind ik.
Alvast bedankt.
Wanneer je op de snelweg rijdt en deze wilt verlaten via de afrit, dien je uiteraard de richtingaanwijzer te ontsteken. Zo'n 300 à 400 m voor het begin van de afrit waar ik de snelweg wil verlaten ontsteek ik mijn richtingaanwijzer en kijk ik nog eens extra in mijn achterruitkijk- en rechterzijspiegel om me ervan te vergewissen dat er geen voertuigen achter mij al begonnen zijn met uitvoegen op de pechstrook.
Eens ik me op de afrit bevind en de zijdelingse verplaatsing is afgerond schakel ik mijn richtingaanwijzer uit, is dit correct? Of is het best de richtingaanwijzer pas uit te schakelen bij het passeren van het puntstuk. In Nederland mag de richtingaanwijzer pas uitgeschakeld worden bij het passeren van het "UIT" bord, hoe zit dit in ons land? Ik heb het al eens opgezocht maar vind nergens een sluitend antwoord. Bestuurders schijnen het ook niet altijd goed te weten, sommigen doen net als ik en schakelen de richtingaanwijzer uit eens ze op de afrit rijden, anderen blijven "pinken" tot het einde van de afritmarkering.
Dan ook nog dit: ik rijd de autosnelweg op en neem daarna de eerstvolgende afrit. Indien er weefstroken aanwezig zijn (zoals op de E314 tussen Wilsele en afrit Leuven) dien ik dus niet in te voegen op de doorgaande rijbaan. Moet ik dan bv. 300m voor het einde van de weefstrook ook mijn richtingaanwijzer ontsteken. Ik ga ervan uit dat de richtingaanwijzer hier gebruiken niet verplicht is, aangezien er geen zijdelingse verplaatsing wordt uitgevoerd. Desondanks vind ik het toch veiliger zo'n 400m voor het einde van de afritmarkering de richtingaanwijzer te gebruiken, zodat de overige weggebruikers duidelijk wordt gemaakt dat ik de afrit neem en niet van plan ben in te voegen op de doorgaande rijbaan. Dat vermijd ook eventuele verwarring vind ik.
Alvast bedankt.