door Saffraan1996 » 17 okt 2016, 13:18
Hoi, ik had enkel vraagjes m.b.t. verkeerssituaties die ik zelf moeilijk kan inschatten. Ik heb m'n ouders erover gevraagd en die twijfelen zelf ook. Zodoende dus mijn post op dit forum. Alvast bedankt voor de hulp
Situatie 1: dit betreft de Kumtichstraat tussen Kumtich (Tienen) en Vissenaken (ook Tienen). Deze weg is heel irritant aangelegd, namelijk redelijk breed, geen bebouwing maar wel met een limiet van 50 km/uur. Omdat deze weg zich leent tot veel hogere snelheden heeft de gemeente daar om de zoveel meter (max 200) wegversmallingen aangelegd. Op de foto lijkt dit redelijk smal maar deze baan is breder dan gewoonlijk. Zodoende hoef je dus ook niet van je baanvak af te wijken (het wordt dan wel smal). Mijn vraag is dus of al dan niet je richtingaanwijzers moet gebruiken? Ik heb het de laatste keer dat ik daar reed gedaan, maar je hebt er zoveel achter elkaar dat je eigenlijk constant links en rechts zit te pinken, zonder dat het "nodig" is. Tot slot kan ik eraan toevoegen dat letterlijk niemand daar ooit pinkers gebruikt, al is dat uiteraard geen maatstaf. Mijn vraag is dus, is dit verplicht, of misschien eerder aangeraden of is bij elke wegversmalling pinkers gebruiken overdreven en dus een zogenaamde fout?
Situatie 2: Op een verkeersplateau moet je vertragen tot 30 km/uur. Nu is mij vraag echter: wat geldt als verkeersplateau? Enkel als er een bord staat met "verkeersplateau", of ook als dit bord ontbreekt maar wel de gekende markering op de weg aanwezig is? Maakt het een verschil of het wel degelijk een verhoging betreft of zich op dezelfde hoogte van de rest van het wegdek bevindt? En ergens op m'n oefenroute, ik kan me niet meteen meer voor de geest halen waar, stond er 50 geschilderd op het begin van het verkeersplateau. Wilt dat zeggen dat de 30 km/uur regel dan niet meer geldt?
Situatie 3: Ik rijd met een volkswagen Polo uit 2005 met een heel lichte benzinemotor. Topsnelheid is ca. 135 km/uur, maar deze gaat al voorbij 4000 toeren per minuut aan 125 km/uur in 5de versnelling, en begint dan heel hard te trillen. Dit is geen defect, deze auto kan gewoon niet meer aan. Nu, ik hou me altijd aan de rechts rijden regel op de snelweg, maar vrachtwagens rijden gewoon te traag (ik rijd meestal steady aan 110 km uur, dat heeft de auto het liefst) dus moet ik regelmatig naar links schuiven. Ik versnel dan altijd tot 120 km of iets sneller, tot ik de 4000 toeren per minuut bijna aantik. Ik krijg echter vaak een snelle auto achter mij en niet zelden krijg ik een heleboel geclaxonneer, kortom agressie. Maak ik een fout door aan de maximumsnelheid voorbij te steken, want ik hoor vaak dat je als je voorbij steekt nog een tandje bij mag steken? Of mag ik gewoon aan 120 km/uur voor bij steken en valt dat niet onder "hinderen" van het verkeer achter me. Tenslotte is 120 km/uur toch de maximumsnelheid en doe ik in feite toch niks verkeerd? Ik ga uiteraard ASAP terug naar rechts, vanaf het moment dat er wat spatie zit tussen mij en de vrachtwagen, waarna ik pas op het rechterrijvak terug vertraag naar 110 km/uur.
Situatie 4: Ik rijd op de N3 (Tiensesteenweg) tussen Leuven en Tienen. Na het passeren van Boutersem rijd ik Roosbeek binnen. De maximumsnelheid op de steenweg blijft daar 70 km/uur. Echter staat dit bord pas iets verder (niet achter een nieuw kruispunt). In de andere richting staat het bord met 70 km/uur wel mooi op dezelfde paal als het bebouwde kom-bord. Moet ik in deze situatie voor ongeveer 75 m vertragen naar 50 km/uur of mag ik ervanuit gaan dat dit gewoon onhandig geplaatst is en dat de 70 km/uur ook tussen het bebouwde kom-bord en het 70 km/uur bord geldt? Het is wellicht niet heel erg duidelijk maar hieronder de situatie.
Alvast bedankt!
Mvg,
Hoi, ik had enkel vraagjes m.b.t. verkeerssituaties die ik zelf moeilijk kan inschatten. Ik heb m'n ouders erover gevraagd en die twijfelen zelf ook. Zodoende dus mijn post op dit forum. Alvast bedankt voor de hulp :)
Situatie 1: dit betreft de Kumtichstraat tussen Kumtich (Tienen) en Vissenaken (ook Tienen). Deze weg is heel irritant aangelegd, namelijk redelijk breed, geen bebouwing maar wel met een limiet van 50 km/uur. Omdat deze weg zich leent tot veel hogere snelheden heeft de gemeente daar om de zoveel meter (max 200) wegversmallingen aangelegd. Op de foto lijkt dit redelijk smal maar deze baan is breder dan gewoonlijk. Zodoende hoef je dus ook niet van je baanvak af te wijken (het wordt dan wel smal). Mijn vraag is dus of al dan niet je richtingaanwijzers moet gebruiken? Ik heb het de laatste keer dat ik daar reed gedaan, maar je hebt er zoveel achter elkaar dat je eigenlijk constant links en rechts zit te pinken, zonder dat het "nodig" is. Tot slot kan ik eraan toevoegen dat letterlijk niemand daar ooit pinkers gebruikt, al is dat uiteraard geen maatstaf. Mijn vraag is dus, is dit verplicht, of misschien eerder aangeraden of is bij elke wegversmalling pinkers gebruiken overdreven en dus een zogenaamde fout?
[img]http://i63.tinypic.com/2cyh2d2.png[/img]
Situatie 2: Op een verkeersplateau moet je vertragen tot 30 km/uur. Nu is mij vraag echter: wat geldt als verkeersplateau? Enkel als er een bord staat met "verkeersplateau", of ook als dit bord ontbreekt maar wel de gekende markering op de weg aanwezig is? Maakt het een verschil of het wel degelijk een verhoging betreft of zich op dezelfde hoogte van de rest van het wegdek bevindt? En ergens op m'n oefenroute, ik kan me niet meteen meer voor de geest halen waar, stond er 50 geschilderd op het begin van het verkeersplateau. Wilt dat zeggen dat de 30 km/uur regel dan niet meer geldt?
Situatie 3: Ik rijd met een volkswagen Polo uit 2005 met een heel lichte benzinemotor. Topsnelheid is ca. 135 km/uur, maar deze gaat al voorbij 4000 toeren per minuut aan 125 km/uur in 5de versnelling, en begint dan heel hard te trillen. Dit is geen defect, deze auto kan gewoon niet meer aan. Nu, ik hou me altijd aan de rechts rijden regel op de snelweg, maar vrachtwagens rijden gewoon te traag (ik rijd meestal steady aan 110 km uur, dat heeft de auto het liefst) dus moet ik regelmatig naar links schuiven. Ik versnel dan altijd tot 120 km of iets sneller, tot ik de 4000 toeren per minuut bijna aantik. Ik krijg echter vaak een snelle auto achter mij en niet zelden krijg ik een heleboel geclaxonneer, kortom agressie. Maak ik een fout door aan de maximumsnelheid voorbij te steken, want ik hoor vaak dat je als je voorbij steekt nog een tandje bij mag steken? Of mag ik gewoon aan 120 km/uur voor bij steken en valt dat niet onder "hinderen" van het verkeer achter me. Tenslotte is 120 km/uur toch de maximumsnelheid en doe ik in feite toch niks verkeerd? Ik ga uiteraard ASAP terug naar rechts, vanaf het moment dat er wat spatie zit tussen mij en de vrachtwagen, waarna ik pas op het rechterrijvak terug vertraag naar 110 km/uur.
Situatie 4: Ik rijd op de N3 (Tiensesteenweg) tussen Leuven en Tienen. Na het passeren van Boutersem rijd ik Roosbeek binnen. De maximumsnelheid op de steenweg blijft daar 70 km/uur. Echter staat dit bord pas iets verder (niet achter een nieuw kruispunt). In de andere richting staat het bord met 70 km/uur wel mooi op dezelfde paal als het bebouwde kom-bord. Moet ik in deze situatie voor ongeveer 75 m vertragen naar 50 km/uur of mag ik ervanuit gaan dat dit gewoon onhandig geplaatst is en dat de 70 km/uur ook tussen het bebouwde kom-bord en het 70 km/uur bord geldt? Het is wellicht niet heel erg duidelijk maar hieronder de situatie.
[img]http://i66.tinypic.com/fwsqyv.png[/img]
Alvast bedankt!
Mvg,