Ik zoek even stil te staan zonder volledig te stoppen.
Dat is nu net wat ik niet begrijp.
Je wil stilstaan (stoppen veronderstel ik) zonder volledig te stoppen...
Als je heel weinig zicht hebt, moet je volledig stoppen en ook aan een stopbord moet je volledig stoppen, zelfs al heb je goed zicht.
Daarna ga je kruipend verder in 1ste op slippende koppeling (koppeling een beetje omhoog, licht laten aangrijpen) om je uitzicht wat te verbeteren.
Als je goed zicht hebt, kun je vertragen en het kruispunt of rotonde oprijden zonder te stoppen.
Dat kan in 2de als je snelheid hoger is dan 16 km/u (laagste toerental).
Dat kan ook in 2de tot snelheden onder de 16 km/u (laagste toerental) maar boven de 10 km/u, met het ontkoppelingspedaal ingedrukt om trager te kunnen rijden dan 16 km/u, waarna je rond 10 km/u nog kunt doorstarten met een beetje gas en de koppeling heel rustig omhoog te halen.
Als je snelheid lager wordt dan 10 km/u schakel je best terug naar 1ste.
Als je gestopt bent (volledige stilstand) dan schakel je vanzelfsprekend ook best naar 1ste.
Kiezen in 1ste of 2de hangt van de snelheid af dat je hebt, of wil bereiken.
Doorgaans boven de 10 km/u (loopsnelheid) in 2de.
Trager dan 10 km/u (stapvoets) in 1ste.
Ontkoppelen of niet ontkoppelen hangt af van het toerental dat je nog hebt.
Bij hele lage toeren (minimum toeren liggen iets onder de 1000 t/m) moet je ontkoppelen of de motor schokt en valt uiteindelijk stil.
Oefen dat heel traag rijden best eens op een parking en ontdek wat je in 2de kan en wanneer je best in 1ste zet.
[quote]Ik zoek even stil te staan zonder volledig te stoppen.[/quote] Dat is nu net wat ik niet begrijp. :|
Je wil stilstaan (stoppen veronderstel ik) zonder volledig te stoppen... :roll:
Als je heel weinig zicht hebt, moet je volledig stoppen en ook aan een stopbord moet je volledig stoppen, zelfs al heb je goed zicht.
Daarna ga je kruipend verder in 1ste op slippende koppeling (koppeling een beetje omhoog, licht laten aangrijpen) om je uitzicht wat te verbeteren.
Als je goed zicht hebt, kun je vertragen en het kruispunt of rotonde oprijden zonder te stoppen.
Dat kan in 2de als je snelheid hoger is dan 16 km/u (laagste toerental).
Dat kan ook in 2de tot snelheden onder de 16 km/u (laagste toerental) maar boven de 10 km/u, met het ontkoppelingspedaal ingedrukt om trager te kunnen rijden dan 16 km/u, waarna je rond 10 km/u nog kunt doorstarten met een beetje gas en de koppeling heel rustig omhoog te halen.
Als je snelheid lager wordt dan 10 km/u schakel je best terug naar 1ste.
Als je gestopt bent (volledige stilstand) dan schakel je vanzelfsprekend ook best naar 1ste.
Kiezen in 1ste of 2de hangt van de snelheid af dat je hebt, of wil bereiken.
Doorgaans boven de 10 km/u (loopsnelheid) in 2de.
Trager dan 10 km/u (stapvoets) in 1ste.
Ontkoppelen of niet ontkoppelen hangt af van het toerental dat je nog hebt.
Bij hele lage toeren (minimum toeren liggen iets onder de 1000 t/m) moet je ontkoppelen of de motor schokt en valt uiteindelijk stil.
Oefen dat heel traag rijden best eens op een parking en ontdek wat je in 2de kan en wanneer je best in 1ste zet.