Ondertussen zitten mijn 20 uren les er op en bol ik met onzen Ibiza lustig rond. Op zich gaat het vrij vlot, ik val wel hier en daar eens stil en sta soms echt onnozel lang te wachten aan een kruispunt (omdat ik niet altijd even goed kan inschatten of ik al dan niet ergens voor zou zijn en dan wacht ik liever...) maar al bij al gaat het best wel goed. Toch zit ik met een paar vraagjes die jullie hier misschien voor me kunnen beantwoorden.
1. Wanneer ik opschakel, vooral van 1 naar 2, heeft mijn auto echt de neiging om er ineens vandoor te willen gaan, ik heb al gemerkt dat het precies minder is wanneer ik meer aandacht besteed aan het rustig lossen van de koppeling, maar het voelt toch altijd een beetje alsof de auto meer haast heeft dan ikzelf
Ik schakel altijd op bij 2500 toeren en rij met een diesel (1.4) enig idee hoe ik dit beter onder controle kan krijgen?
2. Bij het parkeren, maar eigenlijk in het algemeen als je achteruit rijdt, hoe weet je dan hoe ver je van een obstakel zit dat achter jou staat? ik heb zo geen fancy pieperke in de auto, dus ik moet op mijn spiegels vertrouwen, maar ik kan het toch moeilijk inschatten, is er daar geen truckske voor of iets?
Ik vind het trouwens een beetje stom dat ze u alleen maar leren van achter een auto te parkeren, meestal moet je toch echt wel tussen twee auto's parkeren en dat vind ik een pak moeilijker (met een zee van plaats is alles makkelijker, al was het maar omdat je niet moet stressen dat je ergens tegen gaat zitten) ik sta over het algemeen ook niet dicht genoeg bij de boord, dus, dieper indraaien?
3. Op de rijschool werd me geleerd om tot +-30 in 2e en tot +-50 in 3e te rijden, voorlopig hou ik me daar gewoon aan, maar uiteindelijk kan het toch geen kwaad om bv 45 te rijden in 4e of 30 in 3e? Mijn instructeur raadde me dat af omdat de auto dan eigenlijk sneller wil gaan, maar voor het verbruik ed is dit toch beter of niet?
4. afritten en terugschakelen: bij het afrijden van de autostrade ga je maar remmen op de afrit en schakel je vervolgens terug, maar als ik de R4 in Gent afrijd, dan mag ik op de afritten vaak maar 70 of op sommige plaatsen zelfs 50, hoe pak ik dat het best aan? Wat ik nu doe als ik er bv afrijd aan de cola: remmen tot 70 voor ik de afrit oprij en dan terugschakelen naar 3e terwijl ik nog doorrem om dan voor de bocht aan +-50 te zitten (wat misschien nog wat snel is? zou ik hier beter nog meer afremmen en naar 2e gaan en de gestichtstraat tegen 30 inrijden?)
Maar wat als er een bord 50 aan een afrit staat? je kan toch maar moeilijk afremmen tot 50 op de R4? of moet ik misschien wat harder doorremmen? (ik heb nu wel de neiging om zacht te remmen en me al van ver wat te laten "uitbollen", is dat fout?)
5. poelstraat merelbeke, wat een merde met die belachelijke verkeersremmers! overal wegversmallingen waar elke rijrichting om de beurt voorrang heeft. Als ik aan zo'n versmalling kom aangereden en ik heb geen voorrang, ik ben er eigenlijk al, de tegenligger nog niet, maar als ik er al door ga zal hij wel wat moeten vertragen (niet stoppen, hij is nog ver genoeg om gewoon zijn gas te lossen zodat ik er vlot door kan rijden) moet ik dan doorrijden of stoppen? Ik dacht stoppen (want als de tegenligger moet vertragen leek me dat toch hinderen?), de wagen achter mij dacht duidelijk doorrijden
wat is zo'n beetje de vuistregel in dat soort situaties?
6. Als ik op een baan met 2 richtingsverkeer rijd en ik moet ergens aan de linkerkant zijn, vanaf wanneer geef ik dit aan en ga ik vertragen?
Dat was het zo'n beetje denk ik
Alvast merci en groetjes!
Marij
Ondertussen zitten mijn 20 uren les er op en bol ik met onzen Ibiza lustig rond. Op zich gaat het vrij vlot, ik val wel hier en daar eens stil en sta soms echt onnozel lang te wachten aan een kruispunt (omdat ik niet altijd even goed kan inschatten of ik al dan niet ergens voor zou zijn en dan wacht ik liever...) maar al bij al gaat het best wel goed. Toch zit ik met een paar vraagjes die jullie hier misschien voor me kunnen beantwoorden.
1. Wanneer ik opschakel, vooral van 1 naar 2, heeft mijn auto echt de neiging om er ineens vandoor te willen gaan, ik heb al gemerkt dat het precies minder is wanneer ik meer aandacht besteed aan het rustig lossen van de koppeling, maar het voelt toch altijd een beetje alsof de auto meer haast heeft dan ikzelf ;) Ik schakel altijd op bij 2500 toeren en rij met een diesel (1.4) enig idee hoe ik dit beter onder controle kan krijgen?
2. Bij het parkeren, maar eigenlijk in het algemeen als je achteruit rijdt, hoe weet je dan hoe ver je van een obstakel zit dat achter jou staat? ik heb zo geen fancy pieperke in de auto, dus ik moet op mijn spiegels vertrouwen, maar ik kan het toch moeilijk inschatten, is er daar geen truckske voor of iets?
Ik vind het trouwens een beetje stom dat ze u alleen maar leren van achter een auto te parkeren, meestal moet je toch echt wel tussen twee auto's parkeren en dat vind ik een pak moeilijker (met een zee van plaats is alles makkelijker, al was het maar omdat je niet moet stressen dat je ergens tegen gaat zitten) ik sta over het algemeen ook niet dicht genoeg bij de boord, dus, dieper indraaien?
3. Op de rijschool werd me geleerd om tot +-30 in 2e en tot +-50 in 3e te rijden, voorlopig hou ik me daar gewoon aan, maar uiteindelijk kan het toch geen kwaad om bv 45 te rijden in 4e of 30 in 3e? Mijn instructeur raadde me dat af omdat de auto dan eigenlijk sneller wil gaan, maar voor het verbruik ed is dit toch beter of niet?
4. afritten en terugschakelen: bij het afrijden van de autostrade ga je maar remmen op de afrit en schakel je vervolgens terug, maar als ik de R4 in Gent afrijd, dan mag ik op de afritten vaak maar 70 of op sommige plaatsen zelfs 50, hoe pak ik dat het best aan? Wat ik nu doe als ik er bv afrijd aan de cola: remmen tot 70 voor ik de afrit oprij en dan terugschakelen naar 3e terwijl ik nog doorrem om dan voor de bocht aan +-50 te zitten (wat misschien nog wat snel is? zou ik hier beter nog meer afremmen en naar 2e gaan en de gestichtstraat tegen 30 inrijden?)
Maar wat als er een bord 50 aan een afrit staat? je kan toch maar moeilijk afremmen tot 50 op de R4? of moet ik misschien wat harder doorremmen? (ik heb nu wel de neiging om zacht te remmen en me al van ver wat te laten "uitbollen", is dat fout?)
5. poelstraat merelbeke, wat een merde met die belachelijke verkeersremmers! overal wegversmallingen waar elke rijrichting om de beurt voorrang heeft. Als ik aan zo'n versmalling kom aangereden en ik heb geen voorrang, ik ben er eigenlijk al, de tegenligger nog niet, maar als ik er al door ga zal hij wel wat moeten vertragen (niet stoppen, hij is nog ver genoeg om gewoon zijn gas te lossen zodat ik er vlot door kan rijden) moet ik dan doorrijden of stoppen? Ik dacht stoppen (want als de tegenligger moet vertragen leek me dat toch hinderen?), de wagen achter mij dacht duidelijk doorrijden :roll: wat is zo'n beetje de vuistregel in dat soort situaties?
6. Als ik op een baan met 2 richtingsverkeer rijd en ik moet ergens aan de linkerkant zijn, vanaf wanneer geef ik dit aan en ga ik vertragen?
Dat was het zo'n beetje denk ik :)
Alvast merci en groetjes!
Marij