Afslaan bij verkeerslichten

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Afslaan bij verkeerslichten

Re: Afslaan bij verkeerslichten

door Inazuma » 27 mei 2016, 07:05

DRV999 schreef:Begeleider zegt trouwens dat ik nog wat vloeiender moet rijden. Dus als ik moet oversteken en naar de juiste rijstrook doe ik dit nog wat aarzelend. Heeft daar iemand tips voor?
Oefenen en ervaring opdoen ...


In het kort komt het erop neer dat als je afslaat, je voorrang moet verlenen aan alle weggebruikers die de weg die jij verlaat, verder blijven volgen ...

Re: Afslaan bij verkeerslichten

door DRV999 » 24 mei 2016, 19:42

De regels zijn duidelijk maar als er geen fietspad oversteekplaats is maar zo'n streep waar je kunt gaan wachten, daar mag je doorrijden als je ziet dat auto's van rechts stilstaan want anders is het niet conflictvrij?

Dat is het laatste dat ik nog even wou vragen. Het moet duidelijk zijn want anders zit ik veel te zenuwachtig in de auto. Dus klopt bovenstaande?

Re: Afslaan bij verkeerslichten

door DRV999 » 22 mei 2016, 13:19

Oké, fietsers hebben geen voorrang maar moeten altijd voorrang verlenen. Tenzij ze afstappen en voetganger worden.

Maar als je afslaat en er zijn lichten voor voetgangers, dan moeten ook fietsers daar over steken toch en moet ik ze allemaal voorrang verlenen. Dus ik heb groen en zij ook groen maar ze moeten altijd voorrang krijgen van mij, of ze nu voetganger of fietser zijn?

Toch? Want ik moet in een druk stadscentrum weer oefenen komende week en ik wil hierin geen fouten maken.

Zijn er GEEN lichten voor hen, moet ik de voetgangers altijd voorrang verlenen (geen fietsers) als ik hen de pas afsnijd, als er een trottoir is, een doorlopend voetpad, fietspad, en oversteekplaats is.

Begeleider zegt trouwens dat ik nog wat vloeiender moet rijden. Dus als ik moet oversteken en naar de juiste rijstrook doe ik dit nog wat aarzelend. Heeft daar iemand tips voor?

Re: Afslaan bij verkeerslichten

door Inazuma » 22 mei 2016, 12:43

DRV999 schreef:En fietsers hebben enkel voorrang als er een fietsoversteekplaats
Fietsers hebben GEEN voorrang op een fietsoversteekplaats :!:
dus een gewoon zebrapad voor voetgangers, daar hebben ze enkel voorrang als ze van hun fiets afstappen en zo voetganger worden.
Ja

ITT wat je vaak hoort, màg een fietser wel oversteken op een zebrapad - zonder er op te stoppen, zonder voetgangers te hinderen ! - maar die fietser heeft dan géén voorrang, maar doet een maneuver - de rijbaan oversteken - en moet dus zelf voorrang verlenen.

Dit moet allemaal in het hoofd geprent zitten zodat er geen fouten ontstaan op het examen.
Leer de theorie ... niet enkel voor op het examen, maar voor op de weg :!:

Op het examen kan je flessen - enkel slecht voor je ego.
Op de weg kan je mensen overhoop rijden ...

Re: Afslaan bij verkeerslichten

door DRV999 » 22 mei 2016, 12:37

En fietsers hebben enkel voorrang als er een fietsoversteekplaats dus een gewoon zebrapad voor voetgangers, daar hebben ze enkel voorrang als ze van hun fiets afstappen en zo voetganger worden. Dit klopt toch?

Dit moet allemaal in het hoofd geprent zitten zodat er geen fouten ontstaan op het examen.

Re: Afslaan bij verkeerslichten

door Inazuma » 22 mei 2016, 12:23

DRV999 schreef:Wat is nu concreet het verschil met 3 pijltjes en 3 bollen.
De pijlen geven enkel richting(en) aan waarin je (al dan niet) mag doorrijden, naargelang de kleur van de pijl in die richting.

Bij enkel :!: "bollen" mag je in alle richting doorrijden bij groen.

Er is in geen van deze gevallen, een wettelijke garantie dat er geen tegenliggers kunnen zijn.
Je zàl verkeerslichten met pijlen tegenkomen, waarbij de tegenliggers rechtdoor mogen terwijl jij linksaf mag slaan.


Voetgangers hebben altijd voorrang als ze van een voetpad komen en anderzijds als er een trottoir is, en als er een oversteekplaats is en als 4de optie als je L of R afslaat en je hen de pas afsnijdt (ook al is er geen oversteekplaats)
Voetgangers hebben voorrang op
- voetgangers-oversteekplaatsen
- doorlopende trottoirs
- doorlopende fietspaden, wanneer voetgangers het fietspad mogen volgen (als er geen trottoir is bvb)
- bestuurders die afslaan, zelfs al steken de voetgangers dan de rijbaan over

Re: Afslaan bij verkeerslichten

door DRV999 » 21 mei 2016, 14:34

Wat is nu concreet het verschil met 3 pijltjes en 3 bollen. Is mijn redenering van hierboven dan volledig juist?

Voetgangers hebben altijd voorrang als ze van een voetpad komen en anderzijds als er een trottoir is, en als er een oversteekplaats is en als 4de optie als je L of R afslaat en je hen de pas afsnijdt (ook al is er geen oversteekplaats)

Klopt bovenstaande? Ik ben dan wat geruster om verder te oefenen.

Re: Afslaan bij verkeerslichten

door Inazuma » 21 mei 2016, 13:29

DRV999 schreef:Wat is nu het verschil als het geen bolletjes zijn maar pijltjes. Is het een groen pijltje voor jou, dan is het maar even conflictvrij en kun je dus doorrijden.
Een groene (aparte !) ontruimingspijl betekent dat tegenliggers rood (zouden moeten) hebben

Een groene pijl van een driekleurig licht, is geen enkele garantie dat de tegenliggers rood hebben - UITKIJKEN :!:

(wat is de uitzondering als ze totaal geen voorrang hebben? dit is dan toch zelden?)
een voetganger die de rijbaan wil oversteken heeft geen voorrang ... tenzij jij afslaat (links of rechts maakt niet uit)
Vertrekken bij helling: (bij benzinemotor eerst kracht maken met de motor en dan punt van vertrek zoeken. Je kunt tijd winnen door op de rem te gaan staan en puntje al op te zoeken en dan kracht te maken maar is het dan geen risico om stil te vallen?
Gebruik de handrem, dan heb je je 2 voeten over om op gas en koppeling die balans te zoeken

Re: Afslaan bij verkeerslichten

door DRV999 » 20 mei 2016, 11:20

Kan iemand me zeggen of bovenstaande allemaal klopt? Wat meer zelfvertrouwen is nodig om naar het examen toe te kunnen werken.
Als laatste: is dit dan opportuun om wat vloeiender te rijden of hoe kan ik nog vloeiender rijden. Volgens mij zorgt stress voor onzekerder rijden. en als je dat doet op het examen ben je gebuisd.

Afslaan bij verkeerslichten

door DRV999 » 18 mei 2016, 17:23

Verkeerslichten: bolletjes
Naar rechts afslaan (is het verkeerslicht groen, dan is dit ook zo bij de voetgangers, fietsers) en ze hebben altijd voorrang. Ook als ze geen oversteekplaats hebben en geen groen licht, want je snijdt hen de pas af.

Naar links afslaan: idem (alleen is de moeilijkheid hier: ook rekening houden met auto's, en dan fietsers en voetgangers.

Wat is nu het verschil als het geen bolletjes zijn maar pijltjes. Is het een groen pijltje voor jou, dan is het maar even conflictvrij en kun je dus doorrijden.

Heb ik het hier juist?

Voetgangers hebben daarnaast altijd voorrang als er een trottoir, oversteekplaats is of een voetpad. (wat is de uitzondering als ze totaal geen voorrang hebben? dit is dan toch zelden?) Bovenstaande moet ik goed inprenten, want dat is de basis voor veilig te rijden en om naar het examen te gaan.

Vertrekken bij helling: (bij benzinemotor eerst kracht maken met de motor en dan punt van vertrek zoeken. Je kunt tijd winnen door op de rem te gaan staan en puntje al op te zoeken en dan kracht te maken maar is het dan geen risico om stil te vallen?

Omhoog