Quest22 schreef:Maar je moet bij iedere oversteek toch altijd rekening houden ook met fietsen, bromfietsen en voetgangers.
Uiteraard.
Ik kan pas over als ik altijd een keer L en R gekeken heb. En je moet soms iets verder vooruit durven rijden want je moet het wel allemaal goed kunnen zien. Anders zal examinator zeggen: je hebt niet genoeg gekeken.
Als je niks kan zien, zal je moeten stoppen, voor een oversteekplaats, kijk dan of je de oversteekplaats kan oprijden, dan kan je al wat verder vooruit komen om het verkeer op de rijbaan te kunnen zien, en dan doorrijden als je een gat ziet vallen ...
Hoe snel je een kruispunt kan oprijden is afhankelijk van het verkeer op de dwarsweg, én van de zichtbaarheid die je op dat verkeer hebt.
Hoe minder je ziet, hoe trager je zal moeten rijden ...
Moet je dan altijd ook in alle spiegels kijken L, R en achter? Dit is immers toch niet altijd nodig?
Het is in principe nodig voor je gaat vertragen.
En absoluut nodig als je gaat afslaan.
Ik heb de neiging om altijd volledig te stoppen
Dat is niet altijd nodig - maar wel als je anders geen voorrang kan verlenen, of als je gewoon niets ziet op de dwarsweg.
Maar hoe stop je best dan zonder volledig te stoppen.
Vertragen toch ?
Zoals anders, gas lossen, je remt al op de motor dan, en met de voet bijremmen voor zover nodig.
Als je een snelheid hebt die je veilig vindt om het kruispunt op te rijden, schakel je naar een bijpassende versnelling, en rij je zo verder tot je het kruispunt voorbij bent.
[quote="Quest22"]Maar je moet bij iedere oversteek toch altijd rekening houden ook met fietsen, bromfietsen en voetgangers.[/quote]
Uiteraard.
[quote]Ik kan pas over als ik altijd een keer L en R gekeken heb. En je moet soms iets verder vooruit durven rijden want je moet het wel allemaal goed kunnen zien. Anders zal examinator zeggen: je hebt niet genoeg gekeken.[/quote]
Als je niks kan zien, zal je moeten stoppen, voor een oversteekplaats, kijk dan of je de oversteekplaats kan oprijden, dan kan je al wat verder vooruit komen om het verkeer op de rijbaan te kunnen zien, en dan doorrijden als je een gat ziet vallen ...
Hoe snel je een kruispunt kan oprijden is afhankelijk van het verkeer op de dwarsweg, én van de zichtbaarheid die je op dat verkeer hebt.
Hoe minder je ziet, hoe trager je zal moeten rijden ...
[quote]Moet je dan altijd ook in alle spiegels kijken L, R en achter? Dit is immers toch niet altijd nodig?[/quote]
Het is in principe nodig voor je gaat vertragen.
En absoluut nodig als je gaat afslaan.
[quote]Ik heb de neiging om altijd volledig te stoppen[/quote]
Dat is niet altijd nodig - maar wel als je anders geen voorrang kan verlenen, of als je gewoon niets ziet op de dwarsweg.
[quote] Maar hoe stop je best dan zonder volledig te stoppen.[/quote]
Vertragen toch ?
Zoals anders, gas lossen, je remt al op de motor dan, en met de voet bijremmen voor zover nodig.
Als je een snelheid hebt die je veilig vindt om het kruispunt op te rijden, schakel je naar een bijpassende versnelling, en rij je zo verder tot je het kruispunt voorbij bent.