door bert.covens » 20 feb 2016, 21:30
Al bij al, heb ik de indruk dat je nog wat oefening nodig hebt bij de bediening van je voertuig.
erollie schreef:Ik heb moeilijkheden met remmen voor bv. een rondpunt of naar links inslaan. Bij de rijschool hadden ze me geleerd dat ik heel vroeg mag beginnen remmen omdat ik leerling ben, mijn mama vindt echter dat ik veel te vroeg afrem! Ik vind gewoon als ik wat verder rij dat ik te hard zal moeten afremmen voor diegenen achter mij? :/
Eerst leren stappen, dan pas leren lopen. Je mama bedoelt het ongetwijfeld goed, maar op basis van wat je schrijft, heb ik de indruk dat haar verwachtingen (nu) mss (nog) wat te hoog gegrepen zijn.
Iemand die z'n eerste stappen zet in het autorijden, is nog lang niet zo vlot als een geroutineerd chauffeur. Je hebt wat meer tijdig nodig om alle handelingen uit te voeren. Daarom ook dat je lesgever je, zeker in de beginne, heeft aangeraden om tijdig je snelheid af te bouwen en terug te schakelen. Een beginnend bestuurder maakt nog wel 's de fout om onvoorbereid het kruispunt te benaderen. dwz: nog volop bezig met terug te schakelen. De gevolgen blijven dan doorgaans ook niet uit: ofwel met de voet op de koppeling blijven rijden, stuurfouten, of het nodige gekraak, .... of belangrijke dingen niet (tijdig) gezien.
Daarom leert men je, om tijdig je snelheid af te bouwen en terug te schakelen. En ja, zeker in de beginne nog een tikje vroeger dan een geroutineerd chauffeur zou doen. Maar zo ben ben je goed voorbereid wanneer je het kruispunt oprijdt, en kan je méér aandacht besteden aan je verkeersdeelname. Door veelvuldig te oefenen, zal ook je mama merken dat je daar gaandeweg wat vlotter in wordt.
erollie schreef:Is het super erg dat ik bij iets drukkere ronde punten altijd tot stilstand kom? Mijn instructeur vond dit niet oké, terwijl mijn mama dan weer advocaat is van te stoppen (ik ook, mijn stresslevels!)
Als je écht storend traag in het verkeersbeeld gaat rijden, en voortdurend onnodig gaat stoppen, kan dat inderdaad een breekpunt zijn. Als je onvoldoende deelneemt aan het verkeer, kan men je examenrit niet beoordelen zoals dat heet. Anders gezegd: gebuisd.
Ook hier: oefen erop, om tijdig je snelheid af te bouwen, je snelheid aan te passen aan de omstandigheden. De omstandigheden bepalen de snelheid, en de snelheid bepaalt de versnelling waarin je best kan rijden. Probeer jezelf ertoe te dwingen om correct en tijdig terug te schakelen, ipv telkenmale te stoppen (ook al is dat niet altijd nodig). Ik begrijp dat het voor je begeleider even een comfortabeler gevoel geeft als je stopt. Maar je helpt jezelf niet echt, door het probleem telkenmale uit de weg te gaan en telkens (ook onnodig) te stoppen, om dan weer van nul te vertrekken.
Al bij al, heb ik de indruk dat je nog wat oefening nodig hebt bij de bediening van je voertuig.
[quote="erollie"]Ik heb moeilijkheden met remmen voor bv. een rondpunt of naar links inslaan. Bij de rijschool hadden ze me geleerd dat ik heel vroeg mag beginnen remmen omdat ik leerling ben, mijn mama vindt echter dat ik veel te vroeg afrem! Ik vind gewoon als ik wat verder rij dat ik te hard zal moeten afremmen voor diegenen achter mij? :/ [/quote]
Eerst leren stappen, dan pas leren lopen. Je mama bedoelt het ongetwijfeld goed, maar op basis van wat je schrijft, heb ik de indruk dat haar verwachtingen (nu) mss (nog) wat te hoog gegrepen zijn.
Iemand die z'n eerste stappen zet in het autorijden, is nog lang niet zo vlot als een geroutineerd chauffeur. Je hebt wat meer tijdig nodig om alle handelingen uit te voeren. Daarom ook dat je lesgever je, zeker in de beginne, heeft aangeraden om tijdig je snelheid af te bouwen en terug te schakelen. Een beginnend bestuurder maakt nog wel 's de fout om onvoorbereid het kruispunt te benaderen. dwz: nog volop bezig met terug te schakelen. De gevolgen blijven dan doorgaans ook niet uit: ofwel met de voet op de koppeling blijven rijden, stuurfouten, of het nodige gekraak, .... of belangrijke dingen niet (tijdig) gezien.
Daarom leert men je, om tijdig je snelheid af te bouwen en terug te schakelen. En ja, zeker in de beginne nog een tikje vroeger dan een geroutineerd chauffeur zou doen. Maar zo ben ben je goed voorbereid wanneer je het kruispunt oprijdt, en kan je méér aandacht besteden aan je verkeersdeelname. Door veelvuldig te oefenen, zal ook je mama merken dat je daar gaandeweg wat vlotter in wordt.
[quote="erollie"]Is het super erg dat ik bij iets drukkere ronde punten altijd tot stilstand kom? Mijn instructeur vond dit niet oké, terwijl mijn mama dan weer advocaat is van te stoppen (ik ook, mijn stresslevels!)[/quote]
Als je écht storend traag in het verkeersbeeld gaat rijden, en voortdurend onnodig gaat stoppen, kan dat inderdaad een breekpunt zijn. Als je onvoldoende deelneemt aan het verkeer, kan men je examenrit niet beoordelen zoals dat heet. Anders gezegd: gebuisd.
Ook hier: oefen erop, om tijdig je snelheid af te bouwen, je snelheid aan te passen aan de omstandigheden. De omstandigheden bepalen de snelheid, en de snelheid bepaalt de versnelling waarin je best kan rijden. Probeer jezelf ertoe te dwingen om correct en tijdig terug te schakelen, ipv telkenmale te stoppen (ook al is dat niet altijd nodig). Ik begrijp dat het voor je begeleider even een comfortabeler gevoel geeft als je stopt. Maar je helpt jezelf niet echt, door het probleem telkenmale uit de weg te gaan en telkens (ook onnodig) te stoppen, om dan weer van nul te vertrekken.