Aze schreef:Techniek 1:
Als ge in 4e rijdt en ge moet stoppen.
Dan ontkoppelt ge, versnelling in neutraal en afremmen.
De beste techniek om terug te mogen komen ...
Niet gebruiken als je wil slagen voor het examen dus.
Gas lossen, en zo remmen op de motor.
Als dat nodig is, met de voet bijremmen tot toerental te laag wordt, ontkoppelen als toerental te laag wordt voor die versnelling, en verder met de voet remmen.
Als je daarvoor de tijd en afstand hebt, terugschakelen als toerental te laag wordt, verder op motor remmen.
Eventueel herhalen dan wel met de voet afremmen en ontkoppelen indien toerental te laag.
Techniek 2:
Als ge in 4e rijdt en ge moet stoppen.
Dan remde lichtjes, ga je naar 3e versnelling en dan ontkoppelingspedaal terug loslaten , weer lichtjes remmen en naar 2e enzovoort tot ge stilstaat
Dat is nog OK, maar er wordt tegenwoordig niet meer verwacht dat je echt actief gaat terugschakelen-om-te-remmen.
Mijn auto doet ongeveer 30 in 4 op vrijlooptoerental, eens je daar bent, kan je ontkoppelen en met de voet afremmen tot stilstand.
Techniek 2 lijkt mij ideaal, als ge over lange afstand moet afremmen.
Maar binnen de BK is da toch bijna onmogelijk?
Ik rem zo ongeveer enkel als ik echt moet stoppen.
Zo goed als al de rest is op de motor, en tijdig gas lossen.
Verder vooruit kijken, kijken hoe verkeerssituaties zich ontwikkelen, en hoe je daar zelf in past ...
Gas pedaal dient niet enkel om te versnellen ...
Bij kort stoppen doet ge natuurlijk 't eerste,
Uw techniek 1 is eigenlijk nooit aanvaardbaar op het examen.
Enkel bij een noodstop ga je bovenop de rem én ontkoppel je meteen (blijf wel in versnelling, niet in neutraal schakelen)
Enkel als dat ECHT nodig is dus.
Je remt met de remmen veel sneller / harder dan op de motor.