door gastdouane » 12 jan 2015, 16:45
Blijkbaar heerst er nog steeds verwarring over de rode nummerplaten en het gebruik van rode gasolie.
De kleur van de nummerplaat zegt NIETS over de kleur van de brandstof die al dan niet toegelaten is.
Er mag op rode gasolie gereden worden bij land-, bos- en tuinbouw.
De rode nummerplaten zijn compleet hun doel voorbijgegaan. De oorspronkelijke bedoeling was dat enkel landbouwers met een dergelijke plaat zouden rijden. Waarom is het misgelopen?
Om zo een rode nummerplaat te kunnen krijgen moet je een vergunning hebben die afgeleverd wordt door de douane en accijnzen. De enige controle die hier vooraf gebeurt is het controleren van de activiteiten die vermeld staan bij het betreffende KBO-nummer. Van zodra hier landbouwactiviteiten bijstaan wordt de vergunning afgeleverd.
Die landbouwactiviteiten staan echter ook vermeld bij loonwerkers en op die manier zijn ze allemaal aan een rode nummerplaat geraakt.
Wat bepaalt dan wel of er met rode of witte gasolie moet gereden worden? Enkel het specifieke gebruik:
- Landbouw: rood (zelfs met een witte plaat want een hobbyboer kan geen vergunning krijgen en bijgevolg ook geen rode nummerplaat)
- Grondwerken e.d.: wit
- Gemengd gebruik: afhankelijk van het gebruik zou er soms met rood gereden mogen worden en soms met wit. Dit is echter niet mogelijk doordat er steeds sporen van rode gasolie terug te vinden zijn, zelfs als men op dat moment witte gasolie getankt heeft. In praktijk wordt er dus steeds met rood gereden maar moet er bijbetaald worden voor de activiteiten (vb grondtransport) die met witte gasolie dienden te gebeuren. Er moet dus een fiche bijgehouden worden en per kwartaal moeten de bijkomende accijnzen betaald worden (controle door de douane kan op het moment zelf en achteraf gebeuren). Voorwaarde voor dit systeem is wel dat er minstens 50% landbouw per jaar is, zo niet moet er voor de volledige 100% van dat jaar bijbetaald worden tot het tarief van witte gasolie. Als dit systeem eens volledig op punt staat (met de nodige controles) zullen "grondmannen" dus met een rode nummerplaat rijden maar met witte gasolie, ze zullen immers nooit aan 50% landbouw geraken op jaarbasis.
Om op de oorspronkelijke vraag te antwoorden: ja het mag, mits bijhouden van de lijst met activiteiten en bijbetalen van de extra accijnzen.
Blijkbaar heerst er nog steeds verwarring over de rode nummerplaten en het gebruik van rode gasolie.
De kleur van de nummerplaat zegt NIETS over de kleur van de brandstof die al dan niet toegelaten is.
Er mag op rode gasolie gereden worden bij land-, bos- en tuinbouw.
De rode nummerplaten zijn compleet hun doel voorbijgegaan. De oorspronkelijke bedoeling was dat enkel landbouwers met een dergelijke plaat zouden rijden. Waarom is het misgelopen?
Om zo een rode nummerplaat te kunnen krijgen moet je een vergunning hebben die afgeleverd wordt door de douane en accijnzen. De enige controle die hier vooraf gebeurt is het controleren van de activiteiten die vermeld staan bij het betreffende KBO-nummer. Van zodra hier landbouwactiviteiten bijstaan wordt de vergunning afgeleverd.
Die landbouwactiviteiten staan echter ook vermeld bij loonwerkers en op die manier zijn ze allemaal aan een rode nummerplaat geraakt.
Wat bepaalt dan wel of er met rode of witte gasolie moet gereden worden? Enkel het specifieke gebruik:
- Landbouw: rood (zelfs met een witte plaat want een hobbyboer kan geen vergunning krijgen en bijgevolg ook geen rode nummerplaat)
- Grondwerken e.d.: wit
- Gemengd gebruik: afhankelijk van het gebruik zou er soms met rood gereden mogen worden en soms met wit. Dit is echter niet mogelijk doordat er steeds sporen van rode gasolie terug te vinden zijn, zelfs als men op dat moment witte gasolie getankt heeft. In praktijk wordt er dus steeds met rood gereden maar moet er bijbetaald worden voor de activiteiten (vb grondtransport) die met witte gasolie dienden te gebeuren. Er moet dus een fiche bijgehouden worden en per kwartaal moeten de bijkomende accijnzen betaald worden (controle door de douane kan op het moment zelf en achteraf gebeuren). Voorwaarde voor dit systeem is wel dat er minstens 50% landbouw per jaar is, zo niet moet er voor de volledige 100% van dat jaar bijbetaald worden tot het tarief van witte gasolie. Als dit systeem eens volledig op punt staat (met de nodige controles) zullen "grondmannen" dus met een rode nummerplaat rijden maar met witte gasolie, ze zullen immers nooit aan 50% landbouw geraken op jaarbasis.
Om op de oorspronkelijke vraag te antwoorden: ja het mag, mits bijhouden van de lijst met activiteiten en bijbetalen van de extra accijnzen.